Renras utan stamtavla = blandras
Jag har försökt hitta så bra information som möjligt, men verkar inte lyckas leta på rätt ställen. Man får inte ställa ut blandras kaniner på en utställning, korrekt? Men jag läste på ett ställe om pet-klassen, vad innebär det och hur vet man (när man ska anmäla sig) att det finns en pet klass?
Jag har två st Lejonhuvade utan stamtavla och det skulle vara kul att ställa ut dem, men det verkar omöjligt..
Du kan bara ställa dem i PET-klass, tyvärr.
OM de skulle vara rastypiska och uppfödda av en SKAF-ansluten uppfödare så kan det kanske gå att få en stamtavla i efterhand, men de måste i så fall märkas av veterinär och det är oftast väldigt dyrt…
Så om du vill ställa ut så rekommenderar jag dig att köpa en kanin med stamtavla i stället.
Hmm… Om jag inte minns fel så är det du som har de där söta viltgrå wienertecknade? I så fall är det ju kört att få stamtavla eftersom det inte är en godkänd teckning.
PET-klass anordnas bara på vissa utställningar. Kolla med din närmaste förening om de kan tänkas anordna någon. Får de intresseförfrågningar så ökar ju chansen att de ordnar PET-klass.
Ja, det är jag det :) Och har planer på en renras lejon, förhoppningsvis en roadtrip upp till dig ;)
Då slänger jag iväg ett mail till föreningen och kikar.
För även om färgen inte är godkänd så kan dem ställas i den klassen?
#3 Hehe, det låter som en grymt bra idé
Annars har ju Sanna i Sthlm i princip samma linjer som mig www.stormenskaniner.se
I PET kan man ställa precis vad som helst, bara det är en kanin. Se bara till att de är rena och tovfria, med nyklippta klor.
Då ska jag kika in där, men har absolut fastnat hos dig. Även om det är en dags tripp upp ;)
Då har jag skickat ett mail och frågat lite :)
Jag har även skickat i en medlemsansökan :)
#5 Ni får passa på att övernatta på ishotellet eller något, haha
Annars är jag ju ner till Sthlm och ställer ut ibland.
Det där kan vi nog luska ut när det blir aktuellt :D
jag gillar PET! min kanin är en wienertecknad blandras XD men idag var jag på PET utställning med honom. han vann XD! det är kul :´)
#8 Hur fick du reda på om det var en PET utställning där då? Läste du det på föreningens hemsida?
#9 ja, förra årat hade vi tänkt att gå till rådsparken under dagen och så så att jag kollade öppentiderna på deras hemsida och fick då reda på att det var utställning. Och det här året visste jag ju att dom annornade det och kollade när den var och så. Men det är ju egentligen ingen "riktig" utställning eftersom rådsparken är en typ pyttleliten djurpark och så. Det är mest bara för kul :) jag vet inte var det annornas andra pet utatällningar…
Vet att det är en gammal tråd men,
Är inne på samma spår men undrar.
Om man har en kanin med s.tavla och är godkänd för att ställas, kan man ställa honom i PET-klass ändå?
Jo
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Jo det finns petklass eller så kallad Gårdskanin klass,
Det är för kaniner som ej har stammtavla och kaninen behöver inte vara renrasig för att ställas ut i petklass.
I petklass kollar domaren hur välskött kaninerna är osv och den som får mest poäng i bedömningen vinner…
Jag har provat petklass än gång med min Belgiska jättekanin hane och han vann och fick jätte fina priser, rosett, liten puckal, bedömningspapper, men lite olika från utställning till utställning vad man får för något i pris.
någon som vet om det finns någon PET snart??????? :3
Tack för svaren! :)
#14 Kistamässan :)
#15 Tack för tipset. Nu har jag anmält två kaniner till Kistamässans kelutställning.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#15 hmmm, Kista. är det nära stockholm? jag har världens sämsa lokalsinne DX
#17 Ja, det är nära Stockholm.
#18 okej! :D då kanske vi ses där ;) när är den och hur mycket kostar det?????
#19 3-6 januari är det, har ingen koll på vad inträdet kostar men jag kommer komma.
#20 okej ^.^ är det typ som en mässa eller bara en utställning?
då är min andra kanin tillräckligt gammal också :D
#21 Det är en mässa med massa djur, inte bara kaninutställning.
Det värkar jättekul!! :D jag kommer nog ^.^