mjölkproduktionen
Hej!
Jag håller på med ett arbete i skolan om bodgårdar. Och det jag behöver ha hjälp med är om någon vet vad man gör efter att man har mjölkat en kossa? Och då mjölkas kossorna först för hand, men sen… Vad händer då?
Tacksam för snabbt svar!
Ja, du kan dricka mjölken?
Eller för att säkerställa att inga bakterier kommer med så kokar du den, och skummar (tar bort grädden) innan du dricker eller lagar mat på mjölken.
Är det en gammal mjölkgård nu? För nu så mjölkas dom ju med maskin.
Jag vet bara hur man gör när man mjölkar med maskin, om det är till någon hjälp.
Lite fel sida :)
Kossor idag mjölkas sällan för hand, det är maskiner som man sätter på spenarna som mjölkar :) De står i bås och sedan sätter man på en maskin på spenorna efter att man torkat av spenorna, som mjölkar dem, och sedan får de gå ut utomhus eller in i resten av ladugården :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 okej, tack för det. så du säger att det bara är att ta bort bakterierna genom att koka upp mjölken sen är den klar att drickas och säljas?
#2 nej gården är inte gammal, tacksam för svar med hur allt går tll med maskin.
#3 ja jag vet hur man mjölkar med maskin :PPPPPPP men vill veta om hur man gör efter. tror knappast att det bara är att hälla upp en glas mlöjk å dricka?? <3
Först torkar man rent alla spenor plus juvret, sen provmjölkar man för hand i en kopp och ser så att mjölken inte är gul eller klumpig, sen sätter man på sugkopparna, väntar tills det är klart, känner igenom juvret så att det har mjölkat jämt, spendoppar med jodopax, släpper ut dom från mjölkgropen. Skickar vidare mjölken till mjölktanken, om kossan går på antibiotika så heller man ut det i en hink. Antingen så ger man det till kalvarna eller så heller man ut det.
Jaha du menade så, ja nu vet du iaf hur man mjölkar ;)
Mjölken kyls ner sen så värmer man den. Vi håller inte på det sånt på skolan, alltså skapa egen mjölk och dricker.
#5 så mjölktanken renar mjölken ?
Man skickar vidare mjölken till t.ex Arla! Där gör dom jobbet! Allt händer inte på mjölkgården :)
#5 Haha jag trodde det stod "Skickar vidare mjölken till mjölktanten" Hahaahah! Jag ba "jahopp, nu finns det mjölktanter också" hahaha!
Jag tror lantdjur.ifokus.se kanske har bra svar?
Nja det tror jag inte va ;)
issssssssa; ja, om du kokat mjölken så skall du döda bakterierna, detta kallas för pastörisering och det kan du läsa om på denna länk.
Mjölken som du köper i butik är mjölkad med maskin, om du däremot har 1 - 5 kor hemma på gården så är det vanligare att du mjölkar för hand även idag.
Wikipedia skriver mera om mjölk och om hur mjölken framställs.
Mjölkar du för eget bruk utan att skicka mjölken till mejeriet så kan du dricka den direkt. Varm spenmjölk är helt ok att dricka. Vill du inte dricka varm spenmjölk så kyl ner mjölken och skumma bort grädden när den flytit upp till ytan. Mjölk som inte är homogeiserad har dock fettklumpar.
Mjölkar du för att skicka till mejeriet så brukar man ta bakterieprov på mjölken innan den skickas till mjölktanken och sen kommer mjölkbilen och hämtar mjölken som körs till mejeriet där den blir homogeniserad, fettreduserad och pasturiserad.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D