Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 941 ggr
Fridaaaa
0

Vill hon ha sällskap?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Viola är en social och busig kanin. Hon är ca 6½ månad gammal nu.
Hon brukar få skutta omkring i huset flera timmar/dag.

När hon är ute och skuttar, så ibland hoppar hon in i ena marsvinsburen och är med dem, vilar på deras ena hustak osv. Vill hon ha sällskap?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mandyosv
0

Prova :D

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Fridaaaa
0

#1 Prova? Har ingen kanin här hemma som hon kan gå med :/ Ella ville inte alls ha hennes sällskap och nu är det för kallt att ta in henne ändå.
Så frågan är hur i så fall.

ninor
0

Vänta till i vår, har du ingen hon kan gå med ute då? Annars är det nog en chans du får ta - antingen köpa en kompis åt henne eller låta henne gå ensam. Men det verkar ju som att hon vill ha sällskap. Å andra sidan kanske marsvinen duger åt henne? De har ju ändå sina egna burar så att de träffas lite då och då bör ju inte vara någon fara…

Fridaaaa
0

#3 Nej har ju inte det. Smilla & Flizan går ihop och Ella gillade inte Viola när jag testade innan i höst :/ Tog det i etapper men det gick inte. 
Albin går inte eftersom han är hane :)
Om jag skulle köpa kompis, skulle det vara en kastrerad hane, men då är storleken på buren problem, då jag inte sätter ihop och har 2 kaniner på under 1,5-2 kvm, blir för trångt för dem annars tycker jag :/

Ja de träffas bara då och då. Och de är vana vid kanin resp marsvin alltså sett och hört osv.
Så duger ju sålänge då och då.

Smullis
0

Du har ingen möjlighet att låta dem vara frigående inomhus? Eller bo i en inhägnad av t.ex. kompostgaller inomhus? :) Isåfall skulle du ju kunna ha plats med en till kanin, om du själv vill. :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Fridaaaa
0

#5 Nej har jag inte, då jag har 1 hund och 2 katter.
Så inhängdad med kompstgaller går enbart när vi är hemma :/
Finns nämligen ingen dörr in till vardagsrummet där Viola är.

Smullis
0

#6 Så pass :/ En ny stor bur kan ju vara rätt så dyr, du har ingen möjlighet att bygga en egen bur? :) Verkar ju iallafall som att hon skulle uppskatta sällskap, men å andra sidan är det ju inget måste. Bara ett stort plus ;) Skulle man inte kunna sätta ihop två lika stora burar? Alltså i två våningar.

bustjejen
0

Hon är kanske nöjd som hon har det. Det är ju lite kul för henne att kunna hälsa på marsvinen när hon är ute och skuttar.

Att skaffa en kaninkompis till henne är ju lite av en chansning. Det är ju risk att de inte passar ihop och sen om jag har förstått det rätt, så behöver du en större bur. Det kan ju bli jättebra, eller inte funka alls..

Fridaaaa
0

#7 Finns inte så stora inneburar tyvärr, de är godkända men jag sätter dessvärre inte 2 kaniner i inneburar, blir för lite.
Nja frågan är då vart den skulle stå, för som sagt, har inte under 1,5-2kvm till 2 kaniner, det är förlite, och då är frågan vart i huset det skulle få plats, :/

#8 Ja det är ju just det, Viola bryr sig inte om andra kaniner, men det kan ju vara så att just hon och ev kompis inte passar ihop personlighetsmässigt.
Ja jag behöver det, hennes är 120x60, men vanliga inneburar, de största som är 150-160cm tycker jag är för små till 2 kaniner:/

Till våren går det att lösa men inte nu på vintern.

Smullis
0

#9 Om det går att lösa till våren, så vänta tills dess :)

Fridaaaa
0

#10 Fast det är ju 4-5 månader till innan hon kan flytta ut.
Så det hjälper inte nu ^^.

Smullis
0

#11 Ja det är klart, men jag vet tyvärr inget annat du kan göra än att vänta :P inget annat verkar ju gå.

Fridaaaa
0

#12 Jag hade gärna haft kompostgaller och byggt till buren, men blir svårt när man kör iväg och är iväg, just pga hund och katter. Hunden tror jag inte gör direkt något men är mer katterna i så fall :/
Och vi bor inte så stort hehe Just därför blir det svårt med 1,5-2 kvm inomhus ^^, Viola går ju fritt när vi är hemma, stort sätt hela tiden :)

thildatessie
0

blir det inte bra om de hade vart lösa när ni är hemma då? och sen i en bur?sätt ihop två burar? (om du hittar några så de löser sig, fick du svar på husdjursmarknaden?) ni är ju hemma ganska mkt så de skulle ju inte sitta i bur så väldigt mkt?

Fridaaaa
0

#14 det är ju det om jag är i skolan 7-8 timmar några dagar i rad, vill jag inte ha dem i en så pass liten bur.
Nej fick bara på 120 burar och det har jag redan :/
Nja går inte med den buren hon har nu, då kortsidan inte går att vika upp eller så :/
Hmm får se hur jag löser det.
Nja vissa perider och vissa perioder är jag i skolan 5 dagar i rad och han jobbar ibland så mycket. :/

Får komma på en bra lösning ^^,

thildatessie
0

#15 hoppas det löser sig :) hade nog vart kul för Viola med en liten kompis ;)

Fridaaaa
0

#16 Ja det tror jag med. Så får fundera på hur jag ska lösa det :)

louise1993
0

#15 Du kan sätta ihop två burar även om inte kortsidan går att "vika". Jag har två vanliga "ovikbara" burar hemma hos mina föräldrar och när jag är där sätter jag ihop dem till en stor. Det är bara att ta bort luckorna och sätta dem emot varandra. Det behöver inte ens vara lika stora luckor. Det är buenkelt :)

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

Fridaaaa
0

#18 Har dock inte plats på det hållet :) Alltså två med långsida mot varandra, om det var det du tänke på? :)

louise1993
0

#19 Det var det jag tänkte på. Har du ingen annan stans du skulle ha plats för två burar på det hållet? :)

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

Fridaaaa
0

#20 Tyvärr inte, då jag inte kan ha de i sovrummet, och har inte fler rum. har bara köket och fallen sen och hallen är ganska smal :( Så går bara i vardagsrummet. Går inte att möblera mycket annorlunda heller pga att det är 2 ingångar dit plus karmin :/
Har nämligen en marsvinsbur med i vardagsrummet :/

louise1993
0

# Jag förstår att det är svårt. Nu vet ju inte jag hur det ser ut hemma hos dig, men finns det kanske möjlighet att ställa marsvinsburen ovanpå den ena av burarna ifall du hade satt ihop två?

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

Fridaaaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#22 Här bor Viola.
Nja marsvinsburen är 140x60 så då blir det mörkt i stora delar av deras bur i så fall, plus att den extra inneburen jag har, inte är lika hög som Violas nuvarande bur, då tippar den andra buren eftersom det blir ojämt :/ massa krux haha

louise1993
0

#23 Tja du, det ser inte lätt ut..  Det går inte att byta plats, så du ställer stolen med marsvinen brevid bokhyllan(?) och Violas bur med baksidan mot väggen (jag gissar att det är en vägg marsvinens baksida står mot) För om man ställer alla med kortsidan hitåt (alltså så de pekar åt platsen du tagit kortet ifrån) kanske det går att knö in tre burar. Ellerär det för trångt? För annars kanske det hade fungerat som tillfällig lösning tills du kan flytta ut dem? Om du nu ens vill flytta ut Viola, för om du vill ha kanin inne så kanske det är bättre att ta in en som trivs själv? 

Hoppas du förstår hur jag tänker! :)

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

Fridaaaa
0

#24 De står på ett bord. Då hamnar de ju framför fönstret, vilket inte är bra för marsvin eller kaniner, de ska ju inte stå i direkt framför fönster,plus att fönsterbrädan tar emot i buren, så då hamnar buren en bit från väggen och tar emot soffbordet.

Ja det är en vägg som marsvinens andra kortsida står emot.

Nja då blockerar jag halva ingången till vardagsrummet, som alla ska få plats, om du menar att ha kortsidan mot väggen?

Har bara Ella som kan vara inne då men hon går inte att ha lös i huset då får jag inte tag på henne hehe Och Albin är för stor och Smilla & Flizan går ihop :) Så blir att ha alla ute till nästa vinter i så fall. Får se till våren. Är planerat att Viola ska bo ute tillvåren men det är som sagt 4-5 månader till innan hon hon flytta ut :)

louise1993
0

Det var nog ungefär så jag menade. Har nog slut på idéer faktiskt :/

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

Fridaaaa
0

#26  ja jag med :/ Får funderade vidare.
För testade att ha henne med Ella i höstas men det gick inte,de stressade varandra och trivdes inte ihop :/

louise1993
0

# Tråkigt, hoppas du kommer på en lösning :)

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

Fridaaaa
0

#28 ja jag får klura :) Synd att jag inte kan ha i sovrummet. Hmm nej får klura och tänka :)

thildatessie
0

varför kan du inte ha dem i sovrummet?

Fridaaaa
0

#30 Jag kan inte ha dem där pga spånen och höet. Har dammallergi, så sätter sig i näsan och halsen under natten om jag har det i sovrummet. :(

thildatessie
0

#31 testa ett annat material ist för spån? toalätt?fleece?

Fridaaaa
0

#32 Toalätt luktar så himla snabbt och är nog inte så bekvämt att gå på. Fleece vill jag inte ha, får då kan hon inte gröva :) Sedan fastnar höet i det eftersom jag har det i ena hörnen i buren :)

Hannashusdjur
0

Jag har en kull nu som är klara i början av februari om du vill testa med en unge? Dom bor inne nu:) För du bodde väl i småland? Tyckte jag såg det i en annan tråd

Fridaaaa
0

#35 Bor i Blekinge :)
Beror helt på Vilken ras? det är och vilka färger :)
Får se om jag ska testa nu eller vänta :)

Storkebodas
0

Jag tror inte att hon måste ha sällskap om du umgås mycket med henne. Om hon dessutom får lite kontakt med andra djur genom så är det inga problem.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Hannashusdjur
0

#35 oki, har släkt i Blekinge:)

Det är dvv/lejonhuvad kanin.

Svart m wienerteckad, gul med lite lite japantecken:)

Fridaaaa
1

#37 Ok vill helst ha renrasig som nästa kanin :)
Så jag kan börja ställa ut :) Dock inget nödvändigt men har redan en sådan korsning fast lejonhuvad dvv istället för dvv :)
Ok trevligt! :D

Smullis
0

Kan du inte ha matta som underlag till marsvinen och flytta in deras bur till sovrummet? ;P Då har du ju möjlighet att fixa större åt Viola och hennes kompis :) Bara en tanke.

Fridaaaa
0

#39 Marsvin får inte ha sånt som underlag, de måste ha minst halva buren med något strö och sedan är inte marsvin rumsrena så lätt :)

Smullis
0

#40 Aha okej :/ Nä, som sagt, du får klura på det ;) lycka till!

Fridaaaa
0

#41 Tyvärr. Många har dock fleece till sina marsvin som underlag men det luktar efter bara 1 dag tycker jag så det fungerar inte :( sedan fastnar höet i det med :/
Ja jag får göra det :)

thildatessie
0

#33 säger samma som #39, flytta in marsvinen i sovrummet och ha fleece eller matta som underlag :) allt går att lösa… ;)

Fridaaaa
0

#43 Marsvin får inte ha matta eller fleece som underlag i buren, minst halva måste vara någon typ av burströ. Och fleece luktar efter bara 1 dag här, så går inte, för då måste jag tvätta fleecefiltar varje dag :/ Och höet fastnar i det plus då att ena halvan av buren måste ha burströ.

Smullis
0

#44 hm, måste ju finnas något Burströ som är allergivänligt? Eller? :P

Fridaaaa
0

#45 Vet inte vad det skulle vara. Jag tål spånet så länge jag inte har det i sovrummet.
Torv går ju inte att ha inne, annars vet jag inte. Måste vara lätt att få tag på med :)

thildatessie
0

#44 blev nåt konstigt för jag skrev före ditt svar ;) ok. tycker jag sett folk som haft hela buren med fleece?

Fridaaaa
0

#47 Ja vissa har det men vet några som mailat jbv och frågat och de sa att man inte får ha det. Sedan kan jag inte ha det just för att det luktar efter max 1 dygn, och höet fastnar överallt :/

thildatessie
0

#48 okej jag testade med en gång, värdelöst enligt mig ;)

Fridaaaa
0

#49 Japp kände samma sak ;)