Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 360 ggr
[_hsleiufhbtv]
0

Mager unge - tacksam för snabbt svar

Jag fick min första kull för 6 dagar sedan, och idag är minstingen i kullen riktigt smal och jag är osäker på om den ens överlever. Den har fått dia själv på siri, alltså mamman, i kanske 15 minuter tills den somnade på hennes mage och nu har jag lagt tillbaks den i boet igen. Finns det något mer man kan göra just nu? Hur ofta ska jag låta den dia själv? Varannan timme typ, eller oftare?

Att ta bort den vill jag inte göra, även om det blir svårt för den lilla stackarn nu så är jag villig att låta den kämpa lite till. Känns kanske lite hårt, men jag vill inte ta bort den ännu så det är inget alternativ alls, därför behöver ingen nämna det även om jag vet att det är det bästa jag kan göra.

Tacksam för snabba tips?!

Lina R
0

1 gång per dygn räcker, de diar inte mer än så vanligtvis. Om den inte klarar det får du antingen ta bort den eller låta naturen ha sin gång.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[_hsleiufhbtv]
0

#1 Tack för svar! Verkligen bara 1? Morgon och kväll brukar siri dia dom nämligen..
Jag kan ta bort den, men inte om det inte blir värre. Känns så hemskt..

Lina R
0

Ja om hon diar 2ggr per dygn så låt ungen dia två ggr också :)

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[_hsleiufhbtv]
0

#3 Okej testar det, tack för hjälpen!

Mannez
0

Ser att du redan fått svar, men honan diar sina ungar 1-2 ggr per dygn, så 2 ggr per dygn räcker för den lille. Lycka till!

Hälsningar Amanda och kaninerna

Storkebodas
0

Men det finns ju också chans att ungen får i sig lite när Siri ger dem mjölk. Därför skulle jag inte hjälpa ungen mer än 1/dag. Om man låter ungen dia för ofta riskerar den att få diarre, och det kan vara livshotande när de är så små.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus