Hur vanligt är testikeltumör?
Hur vanligt är det att kaniner får testikeltumör, vad har ni för egna erfarenheter av de?
Anledningen till att jag frågar är att jag hade en okastrerad hankanin som tyvärr fick en testikeltumör och somnade in under operationen….
Nu har jag en annan kanin på snart 3 år, även en okastrerad hankaninen som jag övertog när han var ca 1 år. Anledningen att han inte var kastrerad var att han hos förra ägaren var tänkt som avelskanin men det blev inte så och han fick flytta till oss som sällskap.
Efter att förlorat en kanin som fått testikeltumör och sett honom lida igenom allt de och sakta tyna bort så sa jag att jag skulle kastrera nästa kanin för att utesluta den sjukdomen….
Men samtidigt vågade jag inte lägga den nya kaninen på operationbordet då jag vet att det finns risk hos kaniner att det inte vaknar upp ur narkosen…. Även fast jag vet att majoriteten av sövningar på kanin går väldigt bra Så han har förblitt okasterad och jag har försökt intalat mig själv att testikeltumör inte förekommer så ofta…
Jag ville inte förlora ännu en kanin på operationsbordet bara för att jag ville utesluta testikeltumör som kanske inte är så vanligt egentligen. Han hade och har även ett väldigt bra temperament så det fanns ingen anledning att kastrera honom för den saken.
Men jag vill heller inte att han ska må så dåligt som min förra kanin gjorde i slutet…
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Jag har faktiskt aldrig hört om någon kanin som fått det förut, så jag kan inte tänka mig att det är speciellt vanligt.
Tyvärr är ju mycket i mörker när det gäller kaniner då det är många som "bara dör". :/
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
Jag har kastrerat min lilla Sprallis nu för ett tag sedan och han var bara 5 månarder gammal. Det gick jätte bra och dom sa till oss innnan vi gjorde det att de fanns en risk med narkosen men att den är så liten att hon tyckte att de va väldigt onördigt att säga de men hon va ju tvungen att säga det ändå. Operationen gick som sagt lysande och hanns sår läkte jätte fint!
Tror inte att du behöver vara orolig över att något ska inträffa under narkosen. men de har hänt men de är nästan en kanin på milijonen.
Om jag hade varit du och hade upplevt de som du gjorde hade jag nog inte tvekat.
Hoppas de löser sig!
Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️
Jag har sett … två fall tror jag på mina 7 kaninår, o då har jag tillbringat 6 av dem i ett stall med 30 kaniner. De har båda fått somna in pga sjukdomen.
Men moderna narkosmetoder och en duktig veterinär så är det inte så farligt att kastrera en kanin. Det svåra är dock att hitta en veterinär som är duktig på kaniner. Var bor du?
Denna vet jag är en av sveriges bästa
http://www.fagelkliniken.se/
Och denna har jag hört mycket gott om, som också en av de bästa.
http://www.djurklinikenroslagstull.se/
Jo jag tvekar inte alls på att risken att det inte vaknar upp från narkosen är minimal men det sitter nog tyvärr i mig att jag faktiskt förlorat en kanin under narkosen tidigare :/
Han är snart 3 år så då skulle jag kastrerat honom från början eftersom jag är nojigare nu när han är äldre…
Jag bor i västerås.
var hos djurkliniken i Västerås (en filial till strömsholm).
Jag vet inte hur pass kunniga det är om kaniner egentligen utan det är den kliniken jag litat på allmänt.
Det intrycket jag fick av just den veterinären som var operarerade min kanin var väldigt bra och hon jag tvekar inte en sekund att hon gjorde allt hon kunde.
Kan ju tilläga att han var nästan 8 år och trots att han han var pigg för sin ålder, bra hjärta och så, så hade hans kropp försvagats ganska mycket av tumören…och vi gick prognosen innan att han kanske inte skulle klara en operation men chanserna var stora att han skulle de. Vi hade inget att förlora eftersom vi antingen fick välja att operera eller avliva honom på en gång.
Hela operationen gick super, andning och allt var jättebra men precis när det skulle väcka honom så tog han ett sista djupt andetag och somnade in….
Även fast jag vet att anledningen till att han inte klarade narkosen förmodligen var att hans kropp var för svag så sitter de i mig att jag förlorat en kanin under narkosen :/
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Det är superläskigt. Man kan ju dock väga det mot risken för testikelprobelm och att kaninen kanske kan få en kompis om han är kastrerad :)
Jag gick till en veterinär för 1,5 år sedan som jag litade på. hon verkade profsig och tyckte mycket om kaniner. Men när ja kom till fågelkliniken fick jag veta att den första veterinären hade missat tänder som var helt fel i kaninens munn och fick en mycket mer detaljerad diagnos. Tyvärr kan största delen av veterinärerna i Sverige alldeles för lite om kanier :/
Jag tror inte tre år är någon ålder för att kastrera en hane dock, det är ett så pass litet ingrepp :) Min vän kastrerade sig femåriga hane i våras utan några som helst problem!
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
#6, ingreppet är nog inte nått problem nä. Men det farliga är om man låter en o-kaninkunnig veterinär söva en kanin, då de är väldigt känsliga för det.