Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 12024 ggr
Fridaaaa
0

Nya lagliga mått

Flera har sagt och hört att dom kommer att ändra mini-måtten till kaniner, till större mått och det tycker jag är superbra!

En hade hört att det skulle ändras till 120x60x60 till dvärgkaniner men återstår ju att se, dock måste jag köpa ny bur till Viola i så fall.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Klara.b
0

Vad bra!

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

RosarysKaniner
0

Åh, det hade ju varit skit bra! :D Dock behöver inte jag oroa mig då mina ninisar har något över måtten för jättar. xD

/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning ღ

Suskiv
0

Superbra, jag är dock lite nojig över ifall minimilängdmåttet ökar till över 60 cm till kaniner över 3 kg för då måste jag bygga nya burar och jag råkar faktiskt gilla mina burar. (har 160x60x60/70) Eller ja då får jag snarare flytta om så att Dior och Sten bor i stora buren, får sälja den lilla buren och bygga nya burar till rexarna.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
0

#3 Ja jag med, ang inneburen till min ena kanin, dom andra ute är det lugnt med.
Men avvakta lite tills du märker hur måtten blir :)

slarvigt
0

Vilken tur att min kanin har hela köket :)

Har dock en bur också, som alltid står öppen, i köket. Den är typ 100x50, vilket väl är de nuvarande lagliga måtten för dvärgkaniner? Jag fattar inte hur min 1,8 kg dvärgvädur skulle tillåtas att bo på bara den lilla plätten, helt sjukt. Så ja, mycket bra att måtten förändras.

bambiiii
0

Jahha då blir det att köpa en rejäl stor bur till bambi, hade ändo behövt köpa en vinterbur xD

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Fridaaaa
0

Jag är sådan att, jag skulle inte ens sätta 2 marsvin i en bur som är 100x50, och inte 1-2 kaniner i en bur som är så liten heller om inte buren är öppen hela tiden och det finns Hage tillkopplad dygnet runt eller springa fritt i ett rum dygnet runt.

120x50 är minsta måtten för mig redan sedan innan hehe

Saffran.
0

Yes! Då kanske jag kan övertala pappa att vi måste bygga en egen innebur åt Nemo, som jag har velat göra! :D

Har till och med bestämt hur den ska se ut och allt. :3

Då Nemos bur är 120x59x55. ;)

slarvigt
0

#7 Ja, jag tror att de flesta här inte skulle sätta sin kanin i en sådan liten bur :) Men det måste också vara sjukt många kaniner som gör det, vilket är så himla ledsamt.

Om min kanin var instängd i den buren skulle han kunna… sitta. Och ligga ner. Ta ett skutt. Typ det. Istället för att rejsa runt i köket, somna på stolarna, hoppa upp på transportburen/soplådan/buren och springa mellan mina fötter v-a-r-j-e gång jag kommer in i köket.

De som har sina kaniner i så små burar kan ju inte alls veta hur sjukt sällskapliga, tillgivna, busiga och unika kaniner är :) (Jag räknar nu in i detta att kaninen sällan får komma ut ur buren, vilket också verkar vara vanligt, men kanske lite OT.)

Merlina
3

Hejsan! Jag är lite nyfiken på dessa uppgifter, vad kommer de ifrån?Glad

Uniqs
0

Aha, då får man ta och bygga om min nyaste bur isf.. Är 110x60x70 (Längd, bredd, höjd).. (;

~ Med vänlig hälsning, Uniqs Kaningård ~
www.Uniqs.weebly.com

AkaiTsuki
0

Hmm…. jag har inget att stort att oroa mig för tillfället när det gäller burarna eftersom Akkio har fortfarande inte gått över 3kgs gränsen och han har en 120x60x60 bur.

Visst vill jag ha större bur, men har inte plats helt enkelt. Kanske får plats när jag byter rum, då kanske jag får plats med en 160 eller 140 bur. Iaf hoppas på nånting sånt

//Joanna

Fridaaaa
0

#10 Som jag skrev, är detta vad jag har hört från olika, som har hört från andra, alltså det är inte 100% att det ska genomföras men det är på förslag.

fossingen
0

Tur att jag har 120 cm burar, har sett att djurbutiken t.o.m har 140 cm burar så de har ökat i storlek i djurbutiker.

Fridaaaa
0

#14 140-160 burar har funnits många år i djuraffärer :)

fossingen
0

#15, inte där jag bor Obestämd Märkte det när jag åkte till en större stad, kanske funnits där längre, tänk vad mycket man går miste om Skrikandes

Fridaaaa
0

#16 Ok men på många ställen finns det, och flertalet internetbutiker har det med :)

fossingen
0

#17 Det är alltid bra att veta :D

Fridaaaa
0

#18 Yes :) Jag har t.ex en bur till marsvinen som är 140x60x45 så ej godkänd till kanin på höjden. Men finns ju dom som är det såklart. Denna buren är över 4 år gammal :P Jag har haft den i runt 1½-2 år tror jag :P

fossingen
0

19# De jag såg var nog för kaniner för de var jäkligt höga, breda och långa. Kommer ej ihåg vad de kostade (djurmagazinet), men jag är klart sugen att köpa en. Har nyligen dock köpt en 120 till kaninen jag tog in för ett par veckor sen, så det får nog vänta ett tag ;P

[Jawa´s]
4

Jag ser inte meningen med att öka minimåtten^^

Suskiv
5

#21 Så det är ok i dina ögon att två kaniner på 2,9 kg sitter i en bur på 100x50 cm? Eller varför inte på 71x71 cm, det är också lagligt.

[Jawa´s]
18

#22 Ja. Fokus borde läggas på att uppmana folk att ta ut sina kaniner. Inte skapa större burar så att det automatiskt blir mer ok att stänga in kaninen längre och hoppa över utevistelsen.

Fridaaaa
4

#23 Dock tar inte folk ut sina kaniner mer tror jag, om burarna fortsätter ligga på 100x50. man ser hur skrämmande det är när folk ska beskriva sina burar på blocket "stor kaninbur" som är knappt ens godkänd ./

[Bolten]
13

#24 Tror du folk skulle ta ut sina kaniner mer om måtten ökade med 20 cm då?

[Jawa´s]
12

#24 Jag tror väl mer att om man ser ett djur som har en stor bur och plats att röra sig på, så är det lätt att man tycker att den får tillräckligt.

Ser jag en hamster i en bur på 100*50 så känner ju inte jag spontant att den hamstern måste ut och röra på sig.

Sen har jag väldigt svårt att tro att kaninerna ser nån större skillnad på 20cm hit eller dit. Inredningen i buren och utevistelsen tycker jag väger högre än själva burmåttet. Och som det ser ut nu behöver bara kaninen ha 3 saker i buren - mat, vatten, sitthylla. Skulle man lägga ner mer resurser på att utforma en bra lag för stimulerande burinredning och rekommendera att kaninen kommer ut ur buren varje dag så tror jag att kaninerna hade blivit lyckligare. Öka burmåtten tycker jag blir lite tokigt. Speciellt när det knappt finns godkända burar i affärerna som det ser ut idag…man kan inte ändra en lag om det inte finns möjlighet för djurägarna att köpa det som är godkänt.
Så liiite tokig tycker jag att hela grejen är.

Suskiv
4

#25 jag tror det skulle vara lika, men kaninerna skulle få det bättre.

[Bolten]
2

#27 Precis, de skulle antagligen inte komma ut mer ändå. Och tror inte heller precis som #26 säger att kaninen skulle bli lyckligare.

Fridaaaa
3

#25 Nej men kaninen får mer yta än dom som finns nu och att ha kvar dom gamla måtten kommer inte hjälpa heller så.

[Bolten]
3

#29 jo om man gör som #26 säger och inreder buren mer stimulerande för kaninerna, öka måtten med 20 cm tror jag inte heller kommer följas av dem som har måånga kaniner där burarna är 100x50x50. Tycker istället de borde ställas högre krav på ägare när de gäller Motion och utevistelse.

Fridaaaa
0

#30 Såg inte det inlägget då det itne var där när jag skrev.

Men om man inte ändrar måtten, tror inte jag fler tar ut sina kaniner oavsett? Då är ju en 20 större bur(om det nu blir dom måtten) bättre än 100x50 enligt mig i alla fall.

Oavsett om buren är 100x50 eller 120x50 ska kaninen komma ut så mycket man kan. 1 timme/dag är alldeles för lite oavsett :/ Mina får komma ut var dag om det inte öser ner regnet, för det hatar dom. Och jag har ändå mycket stor yta till mina. Oavsett burstorlek mår ingen kanin igentligen bra av att enbart vara i buren stortsätt.
Så kraven tycker jag ska vara samma för alla i så fall

fossingen
2

Det är ju självklart att kaninen mår bättre av en större yta, tänk att ett hus tar ca 20 cm av ytans längd, ja då är det bara ca 80 cm kvar. Har du en större bur så 100 cm yta, samt högre tak och bredd vilket stimulerar kaninen mycket mer att kunna sträcka på sig.

Men som sagt ja, kaninen mår bäst av att vara ute ur buren, men det är ju en självklarhet. Men jag tycker ändå att måtten skall höjas, kan även tilläga att 100 cm burar inte ens är 100 i måtten.

Storkebodas
3

Jag förstår verkligen inte varför vissa här tycker att det är en dålig ide att öka minimåtten. Vad är problemet? 20 cm mer är mycket bättre än inget alls. Och varför skulle det inte gå att öka kraven på burinredning bara för att minimåtten ökar? Självklart är detta ingen lösning på alla problem, men det är som sagt bättre än ingenting.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Saffran.
0

Hoppas bara jag får plats med en 120x60x60 bur i mitt lilla rum… :s

Fridaaaa
0

Som sagt: häng inte upp er på dom måtten jag skrev! Skrev att det bara det jag har hört men det är inte säkert att det ens går igenom eller att det ens blir dom måtten!

Saffran.
0

#35 Ok! :)

Chieko
0

Varför inte öka mer om dom ändå är igång? Om alla uppfödare måste bygga nya burar, varför inte öka mycket när man ändå ändrar? 150x70x70cm kanske? Då kan ju faktiskt kaninen röra sig!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Fridaaaa
0

#37 Läs #35

Chieko
0

#38 Fanns inte när jag skrev ;) Men oavsett, tycker ni inte det? 20cm är lite skit samma tycker jag…

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Fridaaaa
1

#39 Jag tycker det är betydlig skillnad mellan en 120 bur och en 100 bur…

AkaiTsuki
0

Det  är skillnad på 100 och 120 bur.. det vet jag. 120 är högre och längre. Vissa 100 burar är för låga osv men eftersom man håller på och säger det är 100 bur som är tillåtet så tänker vissa inte på att kolla de andra måtten

//Joanna

Fridaaaa
0

#41 Inte alla 120 burar är högre än 100 burar…. Har 2 120x50 burar som är lika höga som min ena 100x50 bur :)

AkaiTsuki
0

#42 Mjo men de flesta är ca 55-60 cm

Dock har jag en reserv 120 cm på 50cm höjd från GD easy 120.. den äldre versionen (snyft efter så många år har den nu spräckt i bottnen… typ 5cm max men ändå)

//Joanna

[Jawa´s]
4

Det är jättesvårt att få tag på inneburar som det är redan. Ökar man måtten så blir de svårare för de med innekaniner, kommer nog itne finnas någon laglig bur på marknaden. Och man kan ju omöjligt kräva att alla ska behöva bygga burar i trä. Vi i Sverige gör nog ett dumt drag om vi är ensamma med att öka burmåtten, när länderna som bygger våra burar har mindre minimått och tillverkar därefter.

Loverabbits
1

Citat från kaninuppfödaren (utdrag ur texten): "Nya föreskrifter för kanin. - Samtidigt kommer man att arbeta om föreskriften för sällskapskaniner där man bland annat kommer att justera måttbestämmelser så de kommer att stämma överens med L100 (kaniner för kött-, ull och päls.) Båda förskriftsförslagen L80 för sällskapskaniner och 10 kap i L100 för produktionskaniner ska sedan, så snart det är möjligt samtidigt gå ut på remiss under hösten 2010. När en tidsplan är klar för remissförfarandet, kommer Jordbruksverket att informera arbetsgruppen om det."

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta

vevve89
0

Höhö behöver inte oroa mig för utekaninerna iaf;D den är ca 2½x3 meter (dock bär den avdelad på 3 nu då båda utekaninerna medicineras och så så de har mindre plats sålänge! Men ändå större än de lagliga måtten.

hobbymupp
5

#44, efterfrågan styr marknaden, behöver burarna bli större för att få säljas eller bli köpta, ja då kommer det produceras sådana burar. Alternativt importeras, för jo, det finns. ^^ Jag tycker vi i Sverige inte gör ett  misstag utan föregår med extremt gott exempel när vi höjer minimimåtten. Någon måste visa vägen mot en bättre djurhållning där kaniner inte sitter instängda i pluttiga burar, och nu tar vi ett steg i rätt riktning! Stolt!

Jag har innekanin med burmått 150x60x60 (ca), så finns gör det ju redan. Tror som sagt burmarknaden kommer anpassa sig, precis som alla andra marknader gör.

tussen12
0

mina kaniner bor i burarna med måtten 100x50 men dom kommer nästa vecka få flytta in i 2 metersburar:)

Och dom är bara i burarna på natten:)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Loverabbits
0

#45 Ser att jag lyckas skriva av lite fel, ska stå: "… ut på remiss hösten 2012." Inte 2010 som jag lyckats skriva. :)

Zakarias
0

Tur att båda mina burar är över 150 i längden då! :)

Tinycee
0

Åh, tror min innebur är 120x59. Det borde ju räcka, haha. Annars så får man väl sätta kompostgaller utanför så att de kan skutta ut och in i buren dygnet runt. 

Kommer det att fungera med en bur på 100x50 med två våningar? Annars blir det väl lekstugan dygnet runt. Då de bor ute alltså ^^

Klara & Tinycee

www.coltsfoot.blogg.se

Fridaaaa
0

#51 Nej varje våning måste ha lagligt mått, man får inte räkna ihop 2 våningar :)

Tinycee
0

Okej ;) Då blir det väll att köpa en ny eller att bygga ut den själva :)!

Klara & Tinycee

www.coltsfoot.blogg.se

Storkebodas
2

Håller med #47. Burinredningen är viktig. Men på 0,5 kvadratmeter får man inte plats med mycket alls, så jag förstår inte vad det skulle hjälpa att man la till något om det. Då måste man ju först öka minimåtten, för kaninen ska ha någonstans att skutta också.

Kram Elsa

Loverabbits
1

Någon som hört något mer om nya mått på burarna? :)

Lina R
3

Nu tror jag att det är ett missförstånd här… L100 är föreskrifterna för lantbruksdjur, och kaniner som hålls för köttprofduktion har idag INGA minimimått. Att L100 och L80 ska synkas betyder snarare att det kommer införas samma minimimått för produktionsdjur, sol redan finns för sällskapsdjur…

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Zabbio
0

#56 Har jag förstått dig rätt att jag skulle kunna stänga in mina kaniner (ja,  kött för husbehov) i en liten marsvinsbur i dagsläget? Jag trodde att minimimåtten gällde produktion också.. där inte minst måste man ju räkna med att kaninerna inte får komma ut och sträcka på benen.. :/

(nu är mina burar på 4-5kvm styck så jag är inte intesserad av att ändra burmått bara för att jag insett att jag kan trycka ihop dem på mindre yta ;) )

Ett stort steg i rätt riktning om de fick minimimått på produktion också. Kan de inte öka hönsens storlek samtidigt? Typ.. femdubbla den?

Hade inte haft något emot att minimimåtten ökades. Det är sjukt att djur ska stängas in på en yta där de inte kan hoppa och rejsa runt alls. Fast det är svårt att bestämma ett minimi-mått som är rimligt.. en kanin som ska leva hela livet instängd, tja jag har nästan dåligt samvete över mina burar. Men en inne-kanin som är ute i rummet en stor del av dagen, varje dag.. där stör inte de nuvarande måtten mig speciellt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Fridaaaa
0

#56 Där jag läste gällde det inte bara produktionsdjuren

Nebulosa
0

58# vart läste du det?

~Rabbits for Life~

Fridaaaa
0

#59 En av kaninsidorna på fb. Var någon där som hade läst det någonstanns (minns inte vart eftersom det är 3 månader sedan nu:P )

NaDa...
0

Mina minimumått ligger redan på 150x70x60 För  mindre än 3kg kaniner. Tycker att de kan ska kunna röra på sig i buren OCH få komma ut på dagarna. Så att de kan få så bra med Motion som möjligt.

De (Kanske) nya minimimåtten kommer förmodligen inte göra mycket stor skillnad först. Hos kaninuppfödare och så, som måste ha det helt lagligt, ja. Men hos privatpersoner kommer det nog komma sent. Djuraffärer kommer fortfarande sälja 120x50x50 burar som kaninburar och sådana burar kommer säljas som 'rymlig kaninbur'på blocket.
Men, det är i alla fall bra att det höjs. Kanske det får folk som har väldigt små burar att tänka till och bygger burar med höre än minimimåtten. (kanske..)

~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

Fridaaaa
0

#61 Min minsta bur är 120x60, innebur dock skuttar hon fritt ett x-antal timmar/dag. Minsta ute är 180x120 hehe :P

[Loca Diaz]
0

Det är såklart väldigt bra, men jag fattar inte varför HÖJDEN ska höjas? Alltså det är nog svårt att hitta bra höjder på 50 cm till kaniner. En dvärgkanin kan ändå sitta rakt upp och stå på bakbenen med en höjd på 50cm. Om inte det är en välidgt högrest med stående öron… Enda lämpliga med en högre bur är att det blir en bättre höjd till sitthyllan.

Menar dom då att man ska slänga/sälja alla sina burar och bygga helt nya? För t.ex. med hästar så får man inte längre ha spiltor men de gamla stallen som redan har det får ha kvar dom.

Alla mina burar är över det nuvarande minimimåtten utom en dubbelfackare som dock bara används tillfälligt. Och tre inneburar som inte heller används, två inneburar är dock isf för låg.

Fast jag tycker dock att kaniner ska få komma ut i en större fri Hage av något slag. Mina går i en hundgård :) De som inte gör det har en bur på 100x210 cm. Och till sommaren ska det byggas "avelsburar" på 150x70/80 cm.

Lina R
3

#60, vääääldigt osäkra källor. Sen jag läste det där har jag också letat efter något uttalande från JSV om att det är på g, men det enda jag kan tänka mig att dom referar till är olika uttalanden i Förslag till Ny Djurskyddslag (NOTERA: FÖRSLAG). http://www.regeringen.se/sb/d/14129/a/181371

2.10.1 "Utredaren kan konstatera att denna utveckling har lett till att det även i föreskrifterna finns ologiska skillnader mellan föreskrifter om samma eller liknande djurslag dels när djuren hålls för olika syften…

Det första exemplet gäller att minsta tillåtna yta för sällskapskaniner är en halv kvadratmeter enligt  Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby (DFS 2004:16). För vinterförvaring av djurparkskaniner där publik inte förekommer är minsta tillåtna yta en kvadratmeter. Om däremot kaninerna ska visas upp för publik är den minsta tillåtna ytan fem kvadratmeter, vilket framgår av Jordbruksverkets föreskrifter om  djurhållning i djurparker m.m. (SJVFS 2009:92)…"

..

"6. Djurskyddslagstiftningen är inte konsekvent

Ett annat problem är att lagstiftningen inte är konsekvent vilket minskar respekten för den (Svenska veterinärförbundet, SLU Inst. husdjurens miljö och hälsa, LST Södermanlands län Tropikföreningen Amazonas). Några olika exempel på detta är: • att det finns olika bestämmelser för ett djur, t.ex. en kanin beroende på om den hålls för sällskap, försöksdjur, djurparksdjur, köttdjur eller cirkusdjur även om kaninens naturliga beteenden och biologiska behov naturligtvis inte skiljer sig åt (SLU Inst. husdjurens miljö och hälsa, Sveriges veterinärförbund, LST Ö. Götalands län, Djurens rätt "

---

Och massa mer sånt. Det finns inga specifika förslag på nya mått i den utredningen…

Så om någon verkligen har hittat det förslaget (det är ju offentliga handlingar) så snälla, länka!

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Zabbio
0

#63 Jag tänkte inte mycket på höjden från början, men efter att ha sett mina ninisar, uppväxta i uppfödarbur med små mått, komma ut i sin nya bur (ca 150cm hög för att jag ska komma in) och kunna skutta och göra små glädjehopp som de inte hade kunnat på 50-60cm utan att slå i taket… så känns det som  att lägre takhöjd verkligen hindrar rörelsefriheten och möjligheten till naturligt beteende. :)

Suskiv
0

#64 KU tror jag tog upp om det, rekommenderade att man inte skulle bygga nya burar innan nya burmåtten kom.

Hell
0

#65 Precis, just den ökade takhöjden (utöver att den är bredare/längre) med min nya bur är jag jättenöjd med, just för att kaninerna kan sträcka ut sig ordentligt även på sitthyllan och skutta omkring. :) Klart de får vara ute mycket också, men bra att de även får stimulans av att hoppa runt på hyllorna i buren.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Juliaskaniner
0

Gör nya burar (120x85 och 75 höga) så hoppas inte att det blir för litet..

www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -

[Loca Diaz]
0

#65 ja det klart men mina då som bor i en hundgård med en höjd på 180 cm - BOR de där jämt gör de aldrig glädjeskutt - de vänjer sig och typ "tröttnar". Kommer de där emot ut i ännu större ytor (tex kompostgallerhagen som är enorm) då kan man få se glädjeskutt DE FÖRSTA GÅNGERNA. :) sen se det slut på det roliga och de vill ha ÄNNU större haha. Men sen är inte just mina så mkt för spring och glädjeskutt mer än de unga egenuppfödda. Har en som går lös ute i trädgården som bara går runt som en gammal gubbe och njuter haha.

Zabbio
0

#69 Nja.. mina gör fortfarande glädjeskutt då och då. Visserligen är det väl bara en dryg vecka de bott där, men de har inte tröttnat hittils. För mig är huvudsaken att de KAN göra det :)

[_hsleiufhbtv]
0

I min värld är de minsta burarna jag skulle kunna sätta kaniner under 3kg 150x70x60. Absolut minst. Håller med #61 fullt ut!

Fridaaaa
0

#64 Dock var det i någon tidning som kaninfolk brukar läsa, minns inte vad den heter. Och flera som pratat omdet.

Lina R
0

Kannuppfödaren heter tidningen och där kan det stå både klokheter och galenskaper. Men som vanligt så har gubbarn ingen tidsuppfattning vad gäller myndigheter. Nog kan det komma förändringar, men man ska inte ropa hej innan man sett det på papper. Och det blir alltid en infasningsperiod på nya mått. Ingen panik, bygg nya burar om ni vill men inga 100x50-fack, det är nog dom som ryker om det blir förändringar ;-).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

[Guldvingens]
1

Jag hoppas innerligt att 50cm inte ändras för kaniner under 3 kg, att de ändrar längden åt "andra hållet" är okej. Men då jag har en lägenhet jag måste anpassa buren efter så kan jag inte ha så mycket bredare än 50 (+någon/några centimeter) men på längden kan jag ha desto mer.

Så om de ändrar den totala storleken kvm-mässigt så klarar jag mig med största sannolikhet.

[Guldvingens]
0

Det jag tycker snarare borde ändras är reglerna för grupphållning, att de kör ex 0,5 kvm PER kanin i grupphållning. Istället för 0,25 kvm när det gäller kaniner under 3 kg.

Sen kan man ju se det så. En liten 0,8 kg tung dvärghare har rätt rymligt på 0.5 kvm - medans en 2,9 kg tung vädur har det rätt trångt. Så kanske mer "viktklasser".

Exempelvis

0-1,5 kg = 0,5 kvm
1,6-3 kg= 0,6 kvm
3,1-4,5 kg= 0,7 kvm
4,6-6,0 kg= 0,8 kvm
6,1-8 kg= 0,9kvm
8,1 kg + = 1 kvm

Men det är bara en tanke. Har haft en 1,7 kg tung dvärgvädurskorsning som blev ett monster i en bur större än 100*50*50 då det blev för mycket revir att vakta, så han hade mått jättedåligt av större mått. (Tro mig, jag försökte)

Lina R
0

Jopp det kan nog bli mer viktanpassat :-)

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
0

#75 Ja viktanpassning hade varit bra.
Dock kanske mer än 1kvm till 8 kgs kaniner, 0,9 kvm är ju nu och det är ju i minsta laget :)

[Guldvingens]
0

Jag har NOLL koll gällandes kaniner större än 3 kg ;) då jag själv inte ägt/äger en större kanin än så och inte har planer på det de närmsta åren heller. Så det vet nog ni jättekaninägare bäst :)

Fridaaaa
0

#78 Hehe okej :)  Jo lagligt mått för jättekaniner är 0,9 kvm, vilket jag inte skulle sätta dem i :) Det dubbla hade jag satt som minigräns för dem. Våran 6 kgs jätte har ca 4-5 kvm, skulle inte ha under 2 kvm till honom:)
Dem måste ju kunna ta skutt, det kan dem knapp i lagliga :/

Papaya
4

Det värsta med måtten för jättekaniner är väl kanske att samma bur som man får ha en kanin i, får man lov att ha två. Det är svårt att tänka sig två åttakilos kaniner på 0.9kvm.. Själv skulle jag inte sätta en jätte i en bur mindre än 4kvm.

När det kommer till mindre kaniner som dock oftast är lättare att hantera i sele på promenad osv så kan ju burarna vara mindre enligt mig. Men det kan bero på att jag måste ha mina kaniner inomhus pga folk släpper ut dem, och då finns det begränsningar för hur stora burarna kan vara. I kaninstallet har vi t.ex 14 fackburar, de är då 120x80cm i golvyta och 60cm höga. I stallet är minsta "boxen" ca 250x100cm i golvyta.

Huruvida reglerna ändras får vi väl vänta och se, tycker dock att säkra källor borde gå att hitta nu vid tanke på att årskiftet inte är särskilt långt bort. Det låter lite som spekulationer som sedan via "mun mot mun-metoden" har blivit fakta. Stora burar är givetvis jättebra! Men det är så mycket annat utöver antalet kvcm som kanske spelar ännu större roll för att en kanin ska bli lycklig.

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Lina R
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ÄNTLIGEN har jag hittat säkra källor!!

Tack till John :D.

http://www.jordbruksverket.se/5.23e6874113b76a236698000273.html

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
1

Så ja, minimimåtten ändras! 60cm på sidan även för de minsta, plus att hona med kull måste ha minst 117x60. Den nya minimiburen blir 100x60 = alla djuraffärsburar som är 100cm blir olagliga, för de är 50cm breda.

Även skillnad i viktgränserna, så dvärgvädurar kommer att behöva ha minst 117x60x60cm, stor skillnad mot dagens 100x50x50.

Och äntligen så blir viktgränserna anpassade efter raserna :D!

Senast 21 januari ska vilka det nu är som ska svara på förslaget, ha svarat.

Så det kanske blir 2013 ändå :P.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Papaya
0

#81 Se där! Då återstår det att se ifall förslaget går igenom. :) Bra med fler "viktklasser". Lite synd att jätteraserna fortfarande "buntas ihop" dock. Det är ju ganska stor skillnad på en kanin på 6kg och en på 10, och de andra måtten regleras ju för varje 1-1,5kg.

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

[Sara-]1
0

Hoppas det börjar tillverkas 100x60x60 burar nu då! :)

Fridaaaa
0

#84 120x60 finns ju :) Men ja det får dem börja tillverka för kaniner över 2 kg :P (höjden då)
Hoppas dem fattar att dem måste det med :/

hobbymupp
0

Hahaa, o där fick mamman som surt sa till ägen av Zoogiganten;
Har ni bara sånna stora kaninburar?!

Jag tycker det är jättebra med större mått och längre kortaste sida så att även de större kaninerna i klassen kan sträcka ut sig!

Lina R
0

Dagens standard 120x60-bur är ofta bara 55cm hög, vilket jag tycker är bra, då kan man bara ha dvärgar i den. Och det är verkligen minimi för dvärg (tycker jag personligen).Tillverkas inga 100x60cm heller, eller hur?

Jag tycker att det är en bra grej - det kommer att leda till att folk har burar som är större än minimimåtten för sin ras.

Och att folk inte sätter stora kaniner i för små burar heller, ska de ha en stor kanin får de specialbygga.

Visst. Det blir krångligare. Det blir dyrare. Men det sållar ju också ut de människor som inte vill anstränga sig för att förbättra sina kaniners liv.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
0

#87 Ja jag håller med dig, min innebur är 120x60x55, dock skuttar hon mest i huset ändå,och hon väger inte mer än 1,4 kg ungefär :P Växer nog inte mycket mer, då hon är 6 ½ månad gammal nu.
Men ja det är minstamått här :P

Men är det krångligare eller dyrare kanske vettiga människor köper kaniner, och inte blir impulsköp så lätt?

hobbymupp
0

#87, Bra sagt! Vi har ju valt att sätta dem i bur, då tycker jag att man får anstränga sig lite och ge dem en ordentlig levnadsmiljö. Annars kan man skita i att ha kanin :)

Lina R
2

Jag känner att det här är lite samma gnäll som var gällande hyllor.

Hyllor är ju buuuusenkelt att sätta in, och kaninerna älskar dom, så varför gnälla? Jag har plankor instuckna mellan gallrena i mina plastburar. Fort var det gjort, och lätt att byta ut om de blir ofräscha :). Och gratis för den delen, bara att hämta från byggaffärers skräpcontainrar…

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
0

#90 Ja jag fattar inte heller det gnället :) Jättelätt att fixa på olika sätt :)

Suskiv
0

100x50 burarna jag aldrig gillat. De känns som de inte passar till nått djur. De är enligt mig för små till kaniner och marsvin, men gallret är för glest till hamstrar (som buren ju annars skulle vara lagom till.) 120x60 är minimått till dvärgar och två marsvin.

Fridaaaa
0

#92 Ja jag har någon bur som är 100x50 men det är enbart sjukbur.
Håller med ang marsvinen med. Mina minsta marsvinsburar är 120x50 :)

LisaKanin
5

Finns inte en suck att jag skulle göra mig av med mina superfina tvåvåningsburar som jag köpt för svindyra pengar för ett par månader sen bara för att det ska stoppas in tio centimeter till. Mina kaniner är lösa inne och bara äter, går på toa och sover ibland i sina burar och eftersom de är i våningar så blir det fullt tillräckligt med plats även om de behöver stängas in någon gång. Man får ju använda lite sunt förnuft också. Skillnad med kaniner som jämt sitter i sin bur och bara har en halv kvadrat att röra sig på.

Fridaaaa
0

#94 Man får några år på sig att ändra burar. brukar det vara.
Lagar brukar ju vara så: alla eller inga liksom :)

Suskiv
0

#94 Nej och du gör ju som du vill. Troligen blir det en övergångspreiod vilket betyder att gamla burar är godkända i ett par år. Jag vill ju aldrig ligga på gränsen i mina burar.

Zakarias
0

Hmm, jag tycker minimåttet för jättarna är för litet!

Kommer ju få hem en 4kilos angora, och aldrig att jag skulle ha den på endast 1 kvadratmeter…. minst två!

dermot
0

#94 Fast är aldrig dina kaniner instängda i buren så gäller det ju inte för dig. :) Då räknas det som "toalåda" ungefär.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Lina R
1

#97, ja, det är sjukt att folk gnäller över att måtten blev för höga… måtten för större kaniner är fortfarande jättesmå!

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Suskiv
0

#99 Håller med, vilket gnäll. Jag kan tycka att det är trist att behöva bygga burar och kanske inte kunna bygga som jag tänkt från början, men jag har ju ändå valt att ha en större ras och de behöver helt enkelt större yta.

Lina R
0

Ja, samma här, jag är glad att mina plastburar inte "gick ur tiden" iaf.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
2

Jag tänker såhär: Man får anpassa efter den ras man valt, annars får man välja någon annan ras eller skita i att ha kanin enligt mig.
Så är det ju när man skaffar djur, man får anpassa sig till lagarna och gå efter dem eller ännu bättre :)

Jag skulle heller inte ha en jätte på så liten yta, min har 4-5 kvm.
Men 90 cm, det ändå 20 cm mer än vad som var lagligt innan i så fall. Så ändå förbättring

Suskiv
0

Ingen som än gnällt över bolådorna än, de ökar en hel del i storlek de med. DÄr slipper jag faktiskt bygga nytt till rexarna, den lådan är 45x35x35 :-) Men Dvv lådan blir för liten.

Gamla bolådemåttten om nån glömt dem.

Upp till 3 kg 35x28x20

3-5 kg 40x30x35

5+ kg 45x35x30

Lina R
4

Alla steg framåt är framsteg :D. Hehehe.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

LisaKanin
0

#98 det beror ju på. Ska man vara petimeter så blir ju buren olaglig när den är 50 cm bred oavsett om det är två våningar eller vad det är,

Suskiv
0

#104 Precis, dottern vill ha en frasse, men eftersom vi inte kan av platsbrist ge en tillräckligt stor yta till en så stor kain så får det vara.

dermot
0

#105 Men är de instängda där någon gång?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Lina R
0

#103 Det är nog för att många av oss/många av våra kaniner fuskar med bolådor :). Mina föredrar att använda kartongrör till bobygget.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

LisaKanin
0

#107 kanske en halvtimme på ett halvår. Men det man ju inte bevisa. Rent formellt blir väl burarna olagliga hur som helst.

dermot
0

#109 Fast är de ute alltid annars, så räknas det som en toalåda. Kaniner sitter ju oftare i transportlådor som är trängre än din bur på tävlingar och liknande än en halvtimme per halvår. Så nej, du kommer inte vara olaglig på det viset att ha den buren.

// Anka

Fridaaaa
0

#109 Är det bara så kort tid så sällan så gör det ju ingenting.
Och som sagt, kommer man ha några år på sig att ändra med :)

Clariiz
0

Tycker det är bra med större mått :)
Enda nackdelen jag kan se är väl hos uppfödare med burar på kanske precis 100*50 och ett hundratal kaniner. De kommer inte ha plats för sina kaniner vilket betyder att det kommer bli ännu fler kaniner utan hem, om de inte väljer att slakta/avliva dem.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Jawa´s]
0

Nej.

Någon som vet när exakt det kommer träda i kraft? Hur lång tid har man på sig att bygga onödigt enorma burar?

Kanske en bra nyhet för alla med dvärgkaniner, men varför i hela friden skulle en mellanras på 4-5kg behöva ha 80cm i höjd?

Fridaaaa
2

#113 Skulle klubbas i jan 2013. Om det går igenom så har man ett visst antal år på sig.

Onödigt stora burar? Jag tycker inte att det är onödiga mått :)

[Jawa´s]
3

#114 inte för dvärgkaniner kanske, men 80cm i höjd för en new zealand….det är ca 25cm över öronen när kaninen ställer sig upp.

LisaKanin
0

#110 va bra Glad. Jag tycker att kaniner är så "skuttiga" djur att det öht är synd om alla kaniner som sitter i en liten bur mesta tiden, och det tror jag inte man kommer åt med tio cm hit eller dit i burmått.

Å andra sidan tycker jag mina kaniner rör sig märkligt lite med tanke på hur mycket plats de har. De sitter eller ligger mest och tar det lugnt fast de skulle kunna rejsa hur mycket som helst nästan. Nu ligger en och sover på övervåningen i buren och en sitter och tar det lugnt på undervåningen, fast buren är öppen som vanligt och de har tillgång till ca 30 kvadrat att skutta på.

[Bolten]
0

Håller med #115

sfut
0

Bara jag som reagerar på att för kaniner mellan 2 och 3.5 kg så kan man ha mindre bur till två kaniner (0.6 kvm) än till en kanin (0.7 kvm) så bara man stoppar in två kaniner i 100x60 buren så bli den laglig.. De måste ha avrundat något fel, inte för att jag förstår hur man får hälften av 0,7 (0,35) till 0,3 för jag antar att det är så de har tänkt..

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Smedserods
1

Bra med större mått, det är bara en sak som stör mig lite. För kaniner som är mindre än 2kg ökar inte den totala ytan men den minsta sidan måste vara 60cm istället för 50cm. Är inte det lite onödigt? Om man ändå ska ändra kan man väl se till att öka ytan en del, det enda som händer nu är ju att 100*50 burarna blir olagliga medan minsta lagliga mått är 60*84cm. Förstår ni hur jag tänker? Glad

Storkebodas
1

#115 När kaninen är på sitthyllan är det väl bra om den ska kunna röra på sig också utan att slå i taket.

Kram Elsa

[Jawa´s]
0

#120 Fast det kan den ju så som det är nu. 60cm i höjd räcker gott och väl för mina 4-5kg kaniner, de kan sitta på hyllan och sträcka ganska bra på sig utan att nudda taket, de blir inte högre än 55cm från bakben till örontopp när de ställer sig upp.

Att höja en bur med 20cm för mellanraserna men att bara höja med 10 för dvärgraserna tycker jag känns väldigt lustigt. En belgisk hare med sina långa ben blir högre när den ställer sig på bakbenen än vad en new zealand (eller annan rundare ras) blir, så beroende på ras kanske höjden är olika befogad.
Tycker det blir lite knas när man delar upp måtten efter vikt, faktiskt. En kanin kan ju vara överviktig, eller viktskillnad mellan hona och hane som gör att den ena bara ska ha 60cm i höjd medan den andra ska ha hela 20cm mer, när de egentligen är samma storlek kroppsmässigt.

Storkebodas
1

#121 Jag ser dock ingen nackdel med att kaninen kan stå på hyllan också. Buren kommer ju kännas mycket luftigare och det ökar känslan av att kunna röra sig. Dock vet jag ju inte hur mycket kaniner känner av det. ;)

Kram Elsa

Lina R
2

Högre burhöjd = bättre luftflöde också, bra för hygienen :).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

hobbymupp
1

Ska man ha kaniner får man anstränga sig och skaffa stora burar till dem. Ser inget dåligt alls med de nya måtten, bara bra saker så folk måste ge sina kaniner bättre burmått än idag när måtten är allt för små.

Finns väl missar i förslaget, så som hoppet från 10 cm höjdökning till 20 cm, att man kan ha två kaniner på 0.6 men en på 0.7. Vi får se vad de säger när det klubbas, men här tycker jag att size matters. Större är bättre, även om det såklart beror på vad man har i dem också.

[Taxie]
0

Tycker det nya måtten är bra, fast det enda negativa är att få företag från andra länder att tillverka större burar. Obestämd

Anser dock att 50 cm i höjd räcker för mina lejonhuvade gott och väl när de ställer sig på baktassarna.

Hade tänkt köpa denna buren till våren http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/inomhus/inomhusbur-elegant-120-cm-ihopfallbar-689.html

Det bore väl knappast göra någonting om det är 59 cm och inte 60 cm som de lagliga kanske blir. Annars ser den okej ut. Glad

sfut
0

#125 I princip kan du ha en 55 cm hög bur. Efter som 0,55 m avrundas till 0,6 m med en värdesiffra och alltså är laglig enligt denna tabellen..

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Lina R
0

Har dock haft det käbblet med en handläggare (via mail, jag ville veta så jag mailade in och frågade) förut, hen argumenterade att konceptet "minimimått" gäller in absurdum oavsett avrundning, att MINST 60cm betyder 60,00000000000000000000000000000cm, alltså att det måste vara 60cm eller mer, absolut inte under och avrundas uppåt.

Jag håller inte med henne rent matematiskt, men en vettig handläggare skulle heller aldrig millimetermäta om kaningården i övrigt var i bra skick. Om kaningården är i dåligt skick kan linjalen åka fram, för att de ska kunna ha "hårda" bevis. Ett "mjukt" bevis är ju ett intryck, en upplevelse, exempelvis att det är stökigt eller att djurägaren är nonchalant mot djuren. "Hårda" bevis är burmått, avsaknad av hylla, allt som kan fotas eller mätas och som enkelt kan jämföras mot tydliga lagar och föreskrifter.

Jag hade nämligen för en 5-6 år sedan burar vars den lägsta takhöjden var endast 45cm! Och handläggaren strundade fullständigt i det, ingen linjal åkte fram (jag hade blivit anonymt anmäld för frysta vattenkoppar), hon förstod att vatten fryser om vintern (nähä) och det enda hon ville var att jag skulle ha mer halm i burarna och mer underhållning. Köpte bandybollar till alla, sen var hon nöjd vid återbesöket ^^.

Nuförtiden bygger jag alltid burar med marginaler, en viktklass uppåt på ytan och gärna minst 1cm marginal över minimihöjd. För att vara på den säkra sidan ^^.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

[Jawa´s]
0

#127 det där med att bygga burar med marginal gjorde jag också med min 6-fackare, jag skulle känna mig fri att ha vilken kanin som helst där, men det enda som är godkänt enligt de nya måtten är dvärgkaniner =/
I nuläget är den godkänd för jättekaniner…
Såpass drastisk är övergången

Lina R
1

Hur är det möjligt? Jättar har behövt minst 70cm innan? Och i nya är det fortfarande 50 för dvärg, 60 för små raser…

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

[Jawa´s]
0

#129 för att över 3,5 så är det 80cm i höjd som gäller (nu räknar jag allt under 3kg som dvärg och allt däremellan till jätte som mellanraser lite slarvigt när jag skriver). Man kan alltså t.ex. inte ens ha en belgisk hare eller en rex i t.ex. en 15*70*70 bur som mina är.
Jag tjurar över detta eftersom det betyder att jag behöver ännu större burar, när jag redan har en enorm 6-fackare, så för min egen del hoppas jag innerligt att de sänker till 70cm för mellanraserna. Det är höjden jag stör mig på, ytan klagar jag inte över, för där kan jag hålla med om att högre minimått är befogat, ytan till mina ligger redan på över kvadraten så på den punkten berörs jag inte själv.

[RC1393]
0

Har inte lustläst, men som jag förstår ska detta träda i kraft 1 september nästa år, för de som har produktion och Avel. (s. 45 och framåt)

http://www.jordbruksverket.se/download/18.23e6874113b76a236698000230/2013_L+100_10KAPs%C3%A4rskildabest%C3%A4mmelserkaniner_2012-12_04.pdf

Suskiv
0

#131 Det här är intresant.

"Bolådan ska inte räknas in i tillgänglig area."

Jag tolkar det som att för en kanin under 2 kg så innebär det att en avelskanin med kull måste ha minst 0,7 + 0,105 kvm bur. Dvs minst 0,805 kvm.

Lina R
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanin under 2kg är minimimått 0,5kvm utan kull, 0,7kvm med ;). Det där med att bolådan är utöver arean, är för produktionskaniner. Länken leder till L100, inte L80.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

[RC1393]
0

#133 Yes, skrev även det. Stod att detta gällde produktions och avelskaniner, så det gäller ju ganska många här på KIF i alla fall, eftersom vi är många med uppfödningar. Tittade inte på L80 eftersom mina kaniner (nästan alla) ska vara avelsdjur snart :)

Men måtten är ju detsamma för kelkaniner också, såg jag nu, så det spelar ju ingen roll egentligen :)

Lina R
2

Du missförstår vad L100 kanin är till för. Det är för verksamheter, lantbruk… Hobbyuppfödningar går under L80. Även om man har 50 avelsdjur.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

[RC1393]
0

#135 Aha, läste bara produktion och Avel, tänkte inte efter riktigt :)

[luckymoa]
1

Jag får nog åxå hålla med om att 80 i höjd e lite väl att ta i för kaniner i 3,5-4,5 kg klassen känns lite väl att ta i… Ja tycker att de borde stå 70cm där faktiskt! Annars tycker ja att de e jättebra med nya mått :) Men ja kan även tycka att minimi måtten för 2 kg kaniner borde ha ökats kvadratmässigt sett! Att många uppfödare får mycket jobb att bygga om burar, ja, de tycker jag åxå e bra! Inte så kul om man har massvis med kaniner kanske, men man får ju faktiskt se till kaninernas bästa!

fossingen
0

#133, men det låter konstigt, om bredden måste vara 60 och längden är 100 cm då blir det inte 0.5 kvm som det står utan 0.6 kvm.

Alltså menar de att längden kan minst vara 84 cm och bredden 60 cm? Hur får de annars det till 0,5 kvm sammanlagt? Alltså för de för max 2 kg.

Mina burar mäter 0.65 kvm för de under 2 kg. De är dock inte 60 på bredden snarare mellan 57-59 cm.

[RC1393]
0

#138 Står inget om att längsta sidan måste vara minst 100cm, står bara att kortaste sidan måste vara 60cm, vilket betyder att längsta sidan måste vara minst 84cm som du skriver. Riktigt dåligt! 84cm är ju inte särskilt mycket att sträcka ut på :/

fossingen
0

#139 Det är ju snarare en försämring Obestämd

Då är det bättre de behåller nuvarande måtten på kaniner under 2 kg. Dvs 100 cm lång och 50 bred.

Ett hus i buren och kaninen kan inte ens skutta.. Dvs om den är 84 lång.

Saken är den att djurbutikerna kommer knappast ändra sin försäljning, har själv köpt dessa 120 burar, men de är ju några cm kortare. Ca 116 lång om man mäter från taket och mäter man från botten ca 119 cm. Bredden skall vara 60 men är skiljer mellan 57-59 cm..

Undrar hur jordbruksverket ställer sig till det. Skall man behöva köpa nya burar för att bredden har någon ynka cm mindre trots att längden är mycket längre..

Lina R
0

Nää alltså redan idag får du ju ha 80x63cm, eller 71x71cm om du vill.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

fossingen
0

#141 Jo, jag vet. Men det är som sagt ingen förbättring. Då är längden nästan bättre att köra på än att öka bredden till 60 och ha en bur som endast är 84 lång.

Om det träder i kraft nästa år blir det en dyr summa för mig.. Det fattas någon ynka cm på bredden trots att längden är 116-119 cm.. Finns ju sen bara 140 burar som jag har svårt att få plast med.. suck..

Lina R
0

För de flesta kaninägare så kan man ändå inte ha plastburar lagligt i dagsläget, det är ju bara dvärg-ägare som kan det :). Och det finns 60x120cm plastburar, jag har själv såna :).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

fossingen
0

Fast jag har bara dvärgraser XD

Vars har du fått de med perfekta mått?

Lina R
0

Djurmagazinet 399kr. 120x60x55 cm :).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Clariiz
0

#145; Fast mäter man dem själv försvinner någon cm på varje sida tex är alla mina 120 burar bara 117 på längden..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Lina R
0

True dat.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

fossingen
0

#147 Det är såna jag har, menar med att jag mätte dem själv också.

#146.

Hur ska vi göra med dessa några ynka cm..?

Lina R
0

Ha kvar burarna under övergångstiden, dom lär ju ändå vara ofräscha om några år.

Om jag skulle gissa, så kommer jag gissa på att det blir kanske 5 års övergångstid.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

[Taxie]
0

Bra att höjden fortfarande kommer att vara 50 cm på kaniner under 2 kg. Då finns det fortfarande hopp om att hitta kaninburar på marknaden. Glad

Fridaaaa
1

#150 Finns inneburar som är 55 & 60 höga med :)

hobbymupp
0

teddytassen har sånna burar som e bra i höjd och bredd

fossingen
0

#149 Ja, är det flera år tills dess hinner man bygga egna eller helt enkelt om det finns köpa 120 cm lång och 60 cm breda som faktiskt håller måttet. Vill inte ha någon 140 baddare..

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.