Klätterväxt som ej är giftig för kaniner
Hej!
Till sommaren ska kaninerna tas ut och då har jag och min mor hittat den perfekta platsen att ha dom på! (tror vi)
Planen är att ha burarna i det gamla kryddlandet.
Hela landet ska grävas upp och ersättas med hönsnät i botten övertäckt med jord och senare gräs (när det växt).
Runt om tänkte vi bygga ungefär som en hönsgård (Vi vill inte ha smitande kaniner inte!)
Men då både jag och min mor är petiga i trädgården, så då blir ju "naket" hönsnät precis vid huset lite fel.
Min idé då var att odla ipomoea (blomman för dagen, purpurvind osv.)
Som ska klättra sig och täcka detta hönsnät.
Men då jag misstänker att denna blomma kan vara giftig för kaniner, så blir det ju lite fel!
vår nästa tanke var japansk humle blandat med luktärt, detta kanske skulle kunna gå?
Senare funderar vi på att odla sallat och maskrosor inom inhägnaden?
kan det bli färskare grönt åt dom? ;)
sen den sista frågan!
kryddgården ligger 1,5-2 meter från huset och bredvid en stor syrénhäck och "omringat" av en mindre häck.
Är detta nog vindskyddat?
Tack på förhand //Jonatan
Oj såg nu att luktärt var giftig (korkade jag!)
Men japansk humle ska väl inte vara giftig eller?
Tror inte det är en speciellt bra ide att ha hönsnät, det kan vissa kaniner bita sig igenom. Och om inte kan åtminstone rovdjur det. Att odla maskrosor var ju en bra ide, men de hinner nog inte blir stora innan de försvinner. ;) Sallad kan kaninerna bli dåliga i magen av, om ni inte odlar ruccola eller liknande. Ang vindskygg är det lite svårt att säga om man inte ser en bild, det beror ju på hur hög häcken är, samt hur tät. Men det låter som att det borde räcka. Tänk dock på att syren är giftigt för kaniner.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Humle och krasse! Jag kommer själv köra humle när jag förverkligat mina planer för min trädgård :).
Odla sallad och sånt innaför inhägnaden är nog ingen bra idé, det blir nog aldrig mer än små skott ^^.
Däremot kanske ni kan "kidnappa" några stora tuvor från en äng (om ni ber markägaren om tillstånd), de kan bli rätt dekorativa och roliga för kaninerna.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
okej, vilket nät blir bra att linda runt? svetsat nät?
Det är trots allt XX m2
Kanske man kan ha kompostgaller + hönsnät(för att mindre kaniner inte ska fastna med huvudet)
Fast då var det ju det att vissa kaniner kan gnaga sig igenom…
Hur mycket kostar det där svetsade fyrkantiga nätet?
behöver ändå en mindre mängd av det till min framtida musuppfödning :>
Fast kaninerna ska iofs inte ha tillgång till "kaningården" under kväll/nattid, utan mestadels under morgonen/dag när man själv är där inne eller runt omkring.
Planen var att ha burarna innanför och senare ställa in lite trädgårdsmöbler så att man kan ta sitt morgonkaffe med en kanin som hoppar omkring :)
Om man sågar av alla kvistar och dylikt från syrenerna som kommer innanför inhägnaden och även har en daglig koll på eventuella "inbrottsförsök" från sprindandes syréner?
ska bara ladda batteriet till kameran och senare gå ut och ta bilder i 2-4 olika vinklar, så att ni ser :)
Billigt fyrkantsnät kan också slitas upp men är åtminstone stabilare än hönsnät. Finns svinbilligt på Jula, 199kr rullen har jag för mig :).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#3 Krasse är en bra idé!
sen om humlen så undrar jag om japansk humle funkar första året eftersom att den är mer snabbväxande! (dock ettåring)
Dock planterar man humle i förebyggande syfte såklart!
Och slingerkrasse i olika varianter funkar ju då! :D
jag kan slänga upp en bild från google maps, då jag personligen inte kommer lyckas lika bra med den vinkeln ;)
#5 Okej, Tack för tipset! :D
Men skulle man då kunna ha som sagt kompostgaller+det där nätet i "botten" alltså, första lagret, om ni förstår hur jag menar, det vill säga ej botten som under gräset :P
Sen ovanför kompostgallret+nätet har man hönsnät för att undvika att mästerhoppar kaniner smitter ut!
Ett rovdjur tar väl sig inte igenom kompostgallret eller?
Dock känns risken låg att det skulle komma en ex. räv just dom minuterna man inte är i närheten av kaninerna?