Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1203 ggr
Thowas
0

diarre och minifom

Jag har nyligen fått hem en teddy hona på ett år.

Har haft henne ca 1,5 vecka nu, får samma pellets som hos förra ägaren och allt har varit bra. tills för några dagar sen då hon började få diarre.  Satt som en stor komocka mellan benen så jag fick tvätta henne ren i handfatet.   efter det blev hon bra igen och bajsade riktiga kulor.

nu nån dag efter är hon likadan, som en stor komocka och bubblig i magen. Tvättade rent och har inte blivit mer på hela dan.  Läste att man kunde ge minifom mot bubblet i magen så jag var ner och köpte det och har gett.

Hon är inte hård eller uppblåst om magen så jag tror inte på trumsjuka, men hon sitter mest och trycker i ett hörn.

har även läst att man kan ge kamomillte så jag ska ner och köpa det med.

det sötaste hon gjorde efter jag gett henne minifom, och masserat magen så slickade hon mig på halsen! :)

[silkesnosen]
1

Kanske dags att ringa veterinären, det låter ju inte bra. Hon kan ju ha ngt allvarligare.

Thowas
0

ska ringa och rådfråga dom, men hon har inte magrat av. inget konstigt mer än att hon sitter ofta och trycker i ett hörn. är inte hängig eller nånting sånt

Lina R
0

Se till att hon får i sig nog med fiber. Orolig mage är inget konstigt vid flytt :-).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

sotlynx
0

Ta bort pelletsen!! Ge henne bara hö tills hon är helt bra igen. Sen kan du ge henne mini med pellets och sakta öka upp igen, men låt det ta tid! Brukar ta flera veckor, annars är risken att det återkommer.

Miniform är toppen! Ge henne även Critical Care tills du märker att hon äter massor av hö och pluttarna är normala och fina. Inga grönsaker eller godis!!

Thowas
0

nu är bajset bra igen. och hon mår bra. blev inget mer heller den dagen. tur det