behöver kaninen träffa en veterinär?
För ca 1vecka sedan fick jag hem en kanin på ca 4 mån. Hon bor ute i en gammal lekstuga isolerad från mina andra kaniner. Idag när hon fick mat nös hon flera gånger och var blöt runt nosen. Hon är expert på att hälla ut vattenskålen så jag vet inte om hon hade lekt med den precis innan jag kom? Hon äter som vanligt o e pigg o visar inga andra tecken på att vara sjuk. Hon har spån blandat med torv o halm i huset/bolådan. Höet är de inget fel på. Ingen annan av kaninerna nyser eller är våta om nosen. Senare idag ska jag hänga upp en vattenflaska för o undvika att hon välter ut vattenskålen.
Du kan säkert avvakta någon dag och se om det går över av sig själv. Det finns olika anledninga till att de nyser, varav vissa är helt ofarliga. Damm i nosen från ex smuligt pellets eller spån kan de nysa av. Kolla även så den inte har ett höstrå instoppat i nosen, det hade en av mina kaninungar häromdagen. Då var det ett ca 8 cm långt höstrå som åkt in i ena nosborren och orsakat irritation och nosflöde (ganska naturligt). Jag drog ut ett slemmigt höstrå och sen var ungen sig själv igen :) Det stack bara ut ca 1 mm utanför nosborren så det är lätt att missa.
Dock ska man ta snuva på allvar så kolla om hon blir bra inom kort, blir hon inte det så ring veterinär.
Edit. Läste nu att hon bara bott hos dig en vecka… Det är inte helt ovanligt att flytt gör så att sjukdomar som ligger latent utbryter, så håll koll och låt inte henne träffa dina andra, decinficera dina händer och byt kläder mellan kaninerna innan du vet orsaken. Är hon snuvig hela tiden?
Ljustadalens kaningård
Jag tycker inte du behöver uppsöka en veterinär. Du kanske hade på dig någon parfym eller något då du gick in till henne? Min kanin brukar börja nysa av att jag har parfym, hårspray eller body lotion med lukt m.m.
De blöta om nosen kan ju som du sa vara från vattnet.
Kolla till henne lite då och då och se ifall något annat verkar konstigt eller om hon fortsätter att vara blöt runt nosen.
Som #1 säger så avvakta, men ta snuva på allvar. Kaniner andas genom näsan nästan uteslutande så det är väldigt stressande för dem att vara täppta.
Tack för alla svar o hjälp. Hon måste ha varit irriterad av något. Hon har inte nyst eller varit snorig något mer sen den dagen.
Kaniner som inte haft torvströ tidigare kan bli lite nysiga första dagarna. Det brukar gå över!