Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 980 ggr
Nevina
0

Hjälp mig välja utebur!

Hej. Jag funderar lite smått på att skaffa kaniner. Jag skulle vilja ha dem på balkongen året om (självklart får de komma ut ur buren och springa av sig). Det jag funderar på är om man kan ha typ en sån här bur: http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/utomhus/tvavaningsbur-snobben-med-utdragbar-lada-116-cm-707.html eller om det finns risk att de sätter sig på marken (golvet på balkongen) och blir nedkylda när det är kallt ute? Det känns ju inte helt osannolikt. Eller känner de av det själva när det blir för kallt? Måste man kanske ha en bur där det är golv i båda våningarna: http://www.gnagarboden.se/chartwell-2vaning-p-216-c-290.aspx

Tack på förhand!

Ztrawberries
0

Jag hade en likadan bur som på första bilden. Jag rekomenderar sen inte då den lätt blev fultskadad samt att delar gick sönder väldigt fort. Jag kan ju haft otur med buren, men jag skulle inte rekomendera den! :) Den andra vet jag inte något om! ;) Med vänlig hälsning, Linda

Med vänlig hälsning, Linda Meijer, Ztrawberries Kaningård

Zvintos
1

Oavsett modell skulle jag nog satsa på att köpa från Gnagarboden först och främst, för där är alla modeller kontrollerade så att de uppfyller minsta lagliga mått (brukar vara för kanin upp till 3kg först och främst). Om buren ska stå på balkong skulle jag även föredra att ha modell 2 snarare än modell 1. Just med tanke på kyla. Har man betonggolv blir det väldans kallt för kaninen att sitta på under vintern, även om man lägger någon matta på.

[Mi-rand-a]
1

Hade en likadan bur som första, riktigt dåliga att ha på balkong då de kommer massa skräp från övre plan till nedre så måste man sopa å man når inte in då de bara är en lucka så jobbig att sträcka sig och sen om dom kissar och har sig, så den sög sen skaffade jag en liknande som andra och den funkar bra då man kan öppna gallret från båda sidorna, de skräpar inte ner till grannen när den har botten på undreplan så heltklart bättre att rensta och allt :)

jossanandersson
0

Jag tycker 2:an fast den kostar ganska mycketGuld i mun

Har du kollat på blocket om det finns någon där?

If you live to be 100, i hope i live to be 100 minus 1 day, so i never have to live without you ♥

www.kaninen.blogg.se

Fridaaaa
1

Den första buren är tyvärr inte godkänd till kanin, då den har en totalhöjd på 97 cm alltså har inte varje våning innemått på 50 cm så den går tyvärr inte att ha plus att dem håller inte bra.

Den andra ser vettigare ut. Men man får en snygg egensnickrad bur för det priset, hos snickare oftast, eller om man är händig och snickrar själv :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

goldcool
1

#5 Precis "man får en snygg(are) egensnickrad bur…"

1:an anser jag inte värd att kommentera = inte så bra precis som alla andra sagt. Det som är bäst med 2:an är väl:

- längden är bra

Vad som är lite sämre med 2:an är väl bl a förutom att den är halvtråkig:

- det låter så bra om buren att kaninen ska ha rejäl utsikt m.m. men själva sitthyllan är rätt snål så sätt gärna in något eget utsiktsplan även vid gallerdelen annars blir det dålig span-yta förutom direkt in i en vägg. Gjorde inte gnagarboden egna burar förr förresten, var är dom?

TS om du går i tankar att skaffa, spana in om du vill mina snickrade, finns planer strax att göra ny fyrkantig burmodell liknande 2:an men inte så halvtråkig utan rolig och bättre i pris samt i olika färger. Snälla, ha överseende med bursidan, den behöver uppdateras lite och göras om jag vet… Kommer bli, senast till jul ska vi tro…

http://liljedalskaniner.webs.com/burarsljes.htm

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

Nevina
0

Tack så hemskt mycket för alla svar! Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt, jag vet inte.. men jag menade inte att jag tänkte skaffa just någon av de två burarna som jag länkade till. Jag undrade bara vilken typ av bur som är bäst, om man behöver golv i båda våningarna eller inte.

Gnagarboden har bara 3 olika utomhusburar, den första kostar 2495:- (den jag länkade till), den andra kostar 2250:- (och den har ingen golv i nedre våningen) och den tredje buren står det "ENDAST AVHÄMTNING" på.. Någon som vet någon annan sida som säljer bra uteburar? Eller inneburar också för den delen?

När jag ändå har så många kunniga på tråden så har jag några frågor till:

1. Om kaninerna bor ute såhär års och man låter dem komma in i lägenheten och springa av sig, finns det då någon risk för att de blir chockade när man sätter ut dem i buren och kylan igen?

2. Vad finns det för olika små raser? Typ upp till 3 kg?

3. Brukar det gå bra att sätta ihop två honor som inte känner varandra sedan innan, eller är det stor risk att de inte accepterar varandra? Är det bäst att skaffa två syskon? Jag har fått uppfattningen att kaniner är relativt lätta att sätta ihop, eller har jag fått det om bakfoten?

4. Är de lätta att få rumsrena?

5. Jag har läst någonstans att kaniner har en väldigt speciell bakterieflora och att man därför ska vara försiktig med att låta dem komma i kontakt med andra djurarter, då andra djur inte tål kaninernas bakterier. Stämmer det verkligen?? Det låter lite överdrivet i mina öron, men vad vet jag?

Zvintos
0

#7:

1. Det beror lite på hur pass kallt det är ute och hur länge kaninen är inne. Om det bara är runt  till -5 skulle jag kunna tänka mig att låta de vara inne en liten stund. Men när det är runt -14 som nu, tänker jag inte riskera att kaninen får en chock när den kommer ut igen.

2. En hel del raser faktiskt, lite beroende på. Vissa raser har ett minimi på runt 2.5 men får väga upp till 3.2. Så beroende på om de ligger på övre eller undre gräns kan dessa raser räknas med. Men de som garanterat ligger på 3kg och under, och som är godkända i den Nordiska Standarden är:

Rysk Kanin (2,21-3,00 kg)
Jamora (1,91-2,40 kg)
Cashmere Vädur (1,71-2,30 kg)
Liten Rex (1,71-2,10 kg)
Dvärgvädur (1,41-1,90 kg)
Dvärgvädur Lejonhuvad (1,41-1,90 kg)
Lejonhuvad Kanin (1,31-1,70 kg)
Dvärgscheck (1,21-1,80 kg)
Hermelin (0,81-1,30 kg)
Dvärghare (0,71-1,30 kg)

3. Huruvida de är lätta beror lite på temperamentet/personligheten på de båda, men även ytan spelar in. Och även om de verkar gå ihop så finns det ingen garanti att det funkar hela tiden. Jag har tagit emot 2 syskonpar (honor) som båda fått särats på innan de var året, då ena syskonet gett sig på det andra. Har man däremot rätt yta och rätt individer (ex ingen som är elak mot de andra) brukar det gå bra.

4. Detta är otroligt individuellt. Vissa blir rumsrena av sig själva, andra blir aldrig det. Man får helt enkelt prova och se.

5. Det som brukar sägas är väl att kaniner och marsvin inte bör bo ihop, står lite om det här. Däremot har jag inte hört att det skulle gälla andra djurslag.

Fridaaaa
0

1. Jag hade inte tagit in kaninerna om de är ute så här års. Risk för värmeslag. Bättre för kaninerna ute.
  2. #8 Har skrivit bra där ;)
  3. Lättast är syskon eller mor/dotter. Jag har 2 halvsystrar som sattes ihop när den ena var 4 månader och den andra var då över året. Och då gick även en 5årig hona med den över 1 år. Alla tre gick bra ihop. Men yta är viktigt.
  4. Ja de flesta kaniner är det :) vissaär, vissa inte
  5. Du kan ha de i samma rum som andra djur, inga problem. Jag har en innekanin i samma rum som 2 av mina marsvin. Fungerar kanon. Hon hälsar till & med på marsvinen ibland när hon är ute och skuttar. Men man ska inte ha marsvin & kanin boendes ihop dock av olika anledningar.
    Men du kan ha dem i samma rum.

Nevina
0

#8 & #9 Tack så jättemycket! Jag ska sätta mig och kolla upp de olika raserna nu! :P

Så då behöver jag inte orora mig om katterna nosar på kaninerna Glad

Zvintos
0

#10: Det behöver du nog garanterat inte oroa dig över. Glad

Lina R
0

Den från Gnagarboden har ju bäst design för att vara på balkong, men du måste ändå lägga ex myggnät längs med hela "glipan" på balkongen så att du inte riskerar att det faller hö och spån ner till grannarna. Då kanske du inte får ha kvar din kanin…

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

goldcool
0

#10  Vore jag Du skulle jag även checka upp rasen Holländare, i mitt tycke och vad alla säger en jättecharmig ras. "lagom-stor", väger den ca 2,5 - 3,0kg? …har inte googlat och har tyvärr aldrig haft nån själv (än)…

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

Ztrawberries
0

Håller med #13 faktiskt ^^

Med vänlig hälsning, Linda Meijer, Ztrawberries Kaningård

Pelzi
0

beställ från www.zooplus.dk dom har bra burar och snabbleverans men var noga med att kola så dom är lagliga för vissa är inte det på den sidan :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Fridaaaa
0

Det ska ev bli lite nya mått (läs tråden "nya lagliga mått", så det är bra om du skaffar en bur som är minst dem måtten, ifall dem måtten går igenom :D

Nevina
0

#16 Okej, tack!

Efter att ha mätt lite på balkongen så börjar jag nu fundera på att ha innekanin istället. Någon som vet någon sida som säljer INNEBURAR som är minst 120x60x60? Jag har inte lyckats hitta någom med dom måtten iaf. Jag gillar när det är flera våningar, men det är absolut inget måste.

Fridaaaa
0

#17 Ja det finns det :)
Ska du ha våningar räknas varje våning var för sig.
http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/inomhus/kaninbur-simon-150cm-27.html

Nevina
0

#18 Tack Glad, hade glömt att Teddytassen har stora burar, troligtvis för att jag letat efter burar på ställning eller med flera våningar. Dock står det "OBS! Endast för avhämtning eller utkörning inom 031-0303 området!" på den du länkade till.

Jag beställde precis en bur på zooplus som det är extrapris på just nu. Jag hade helt missat den buren innan. Den står på en ställning med hjul. Med ställningen är den 122 x 62 x 91 cm och utan ställningen är den 122 x 62 x 65 cm. Man får med hus, toalett, hökorg, matskål, vattenflaska och så. Det är en hylla på vardera kortsida med stegar. Tycker den känns lagom till 1-2 små flickor (de kommer få springa runt lösa mycket).

Tack alla för att ni är så engagerade och trevliga och delar med er av er kunskap! Jag är äkta imponerad!! Jag har ännu en fråga, mest för skojs skull:

Jag vet att det finns lite olika åsikter om huvuivda det är bäst att ha en eller flera kaniner. Vad tycker ni?

Fridaaaa
0

#19 Jag tycker att 122x62 är på gränsen till för lite för 2 kaniner faktiskt även om de är ute mycket. Jag hade personligen bara haft 1 kanin i den, min är 120x60 alltså nästan som din och min är ute mycket men skulle inte vilja ha 2 kaniner i den om de är inlåsta där ibland, eller under dagarna. Men det är vad jag personligen tycker. Det är ju godkänt till 2 kaniner  :)

Men det är ju vad man själv tycker ^^,
Skulle jag ha 2 kaniner i den buren skulle det vara 2 hermeliner på runt kilot men inte större kanin :P