Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 6041 ggr
zezagena
1

Forts fodernörd-tråden..

Anv en del Royal R o sett att kanske kan ett annat foder funka lika bra- Alpin Grön musli, kostar ca hälften så mkt Glad innehåller dock mera fett, mindre protein men mera fibrer än RR..

Storkebodas
1

Jag använder Pre alpin wiesenflakes blandat med spannex lusernpellets. Funkar toppenbra. Fick för några dagar sedan ett brev från spannex med mer detaljerade näringsvärden för lusernpelletsen. Den innehåller ca 29 % fibrer och 21,8 % råprotein. Dock var detta endast torrsubstansen, vilket är ca 94 % av pelletsen, så det blir ju lite mindre om man räknar med hela. Har även en annan lusernpellets från Orga Kvarn. Det var egentligen ett misstag att jag fick den, men jag använder den till att höja upp kalciumhalten till min digivande hona. Pelletsen innehåller 1,5 % kalcium. Blandar även i torkade växter i fodret.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

totten
0

Jag är ju helt fodernörd då Skäms.

Har kört Cunicomplete eller Selective länge och gillar Cuni bäst.

Nu sen 2 veckor har jag testat JR Farms och nu äter han dem dock inte först när jag blandar ut som jag gör med Selective som jag har kvar och för att han inte ska bli dålig i magen.

I går kom Meister Lampe och den smakade han men åt inte upp…

Fiba First har vi fått på test och de slank ner…

Jag skulle vilja att han äter JR Farm med Meister Lampe..

Om han inte gillar detta så får det bli Cuni complete igen. Ev Fiba First när vi är rika :-)

minaninar
0

#0 Ja, alltså Rabbit Royal är väl inte världens optimalaste (även om det inte är det sämsta heller..). Så det kan nog tänkas att du hittar något bättre.

Alpin Grön Müsli:

Zusammensetzung : 
Pre Alpin Trockengrünfasern, Schwarzkümmelpellets, Apfeltrester, Pastinake, Rote Beete, Karotte, Ringelblumenblüten, Hagebutten, Sonnenblumenkerne, Leinsamenpellets, Kornblumenblüten, Himbeerblätter, Brombeerblätter, Leinöl (kaltgepresst)

INHALTSSTOFFE (analysiert)
Rohprotein 9,20 %
verd. Rohprotein 7,30 %
Rohfett 4,50 %
Rohfaser 23,40 %
Rohasche 7,60 %
Wasser 7,30 %
Fruktan 2,80 %
Stärke 2,90 %
Calcium 0,60 %
Phosphor 0,30 %
Magnesium 0,23 %
Natrium 0,05 %
Kalium 1,50 %
Carotin 34,4 mg/kg
Vitamin E 60 mg/kg
Schwefel 1300 mg/kg
Eisen 908 mg/kg
Mangan 113 mg/kg
Zink 34 mg/kg
Kupfer 12 mg/kg
Selen 0,34 mg/kg
verd. Energie 9,40 MJ/kg
Stand 07/2012
Zusätzlich enthält AlpenGrün Müsli eine Vielzahl anderer, nicht analysierter Vitalstoffe. OK, av detta kan man säga, att det är inte särskilt proteinrikt, däremot lite högre i fett. Kalcium - fosforbalansen är bra. Kalcium ej för högt. Vit E ok, stärkelse (kolhydrat) är lågt.. ja, ser väl rätt bra ut?! Fast jag personligen vill inte ge så högt fett.. Speciellt inte när proteinet är så lågt.. Eftersom man då måste ge något annat med lite mer protein (som då också innehåller lite fett), till digivande o ungar (eftersom jag vet du håller på med det). jag skulle i så fall hellre köpa Pre Alpins luserncobs, eller Spannex lusern, eller Salsa Grön Naturell ifall jag ville ha något mer kraftfoderbetonat o blanda med lite wiesenflakes. Men som sagt, det är jag.Tungan ute

Innehåll i fibafirst: Ingredients: Timothy hay, alfalfa stalks, wheat meal, soybean meal, ground peas, locust bean meal, alfalfa protein extract, flaked oats, linseed, soya oil, Vitamin A 15000 IU, vitamin D3 1500 IU, vitamin E 60mg.

På hemsidan hittar man inga näringsvärden. Om du orkar #2 så får du gärna skriva ner dem. men innehållsmässigt så är den rätt lik oxbow.. men lite mer ärtor o bönor i.. Och möjligen inte riktigt lika bra värden för kaniner som behöver tänka på vikten osv.. Men som sagt, har du värdena på kartongen får du gärna dela med dig.

totten
0

Om jag åker till Barkarby idag köper jag ett litet paket… Återkommer då.

NaDa...
0

Men alltså, RR är det väll bara proteinet som är för lågt? Eller är jag ute och cyklar? Jag ger något grönt till kaninerna varje dag (Gräs på sommaren och färska/torkade örter eller grönsaker vintertid). Borde inte proteinhalten höjas då?

~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

zezagena
0

Mina kaniner bara älskar RR o magarna mår prima, blandar dock ut med bla edel o wiesen flakes men nga av mina kaniner ratar wiesen flaksen.. Tyckte detta Grön- musli påminner om RR då det mkt örter i o så priset är ju inte dumt om det hälften mot RR

Cuni & Complete tycker jag är för dyrt då jag har 10 kaniner

#5 protein i RR är 12% o helt ok. I Grön muslin bara 9% så där behövs nog lite extra frön / luzern

Mitt foderställe nu börjat med PAVO, så funderar lite oxå på ex Pavo natures best- 11MJ/kg, fibrer 17%, fett 3.8% protein 11% E 165mg/ kg

ps #3  kanske går bra med lite extra fett till utekaninerna som rör mkt på sej o aktiva.. ds

Storkebodas
1

Alltså, om du är ute efter något riktigt bra foder så skulle jag inte välja RR eller Grön musli. Det betyder inte att fodret är bra för att kaninerna älskar det. Mina var inte heller särskilt förtjusta i Wiesenflakes till o börja med, tyvärr är ju det nyttiga sällan det godaste. ;) Om man har lite tålamod så brukar det funka att vänja dem vid det. Tror det är ett mycket bättre alternativ.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

zezagena
0

Jo har läst på en del om olika foder o visst är det bra att det nyttigt o ekologiskt men inte kul när de lämnar fast de utsvultna o kastar sej över hö hellre. RR hör nog till de nyttigare sorterna ändå o rek av många men dyrt tycker jag.. Eg skulle jag vilja slippa importera foder men finns dåligt på svenska marknaden tycker jag ( gärna tips? på svensktillverkade förutom Edel o svenska foder)?

W-flaksen har jag använt 3 mån..

Fridaaaa
0

Så ni rekommenderar detta fodret? :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

totten
0

#9 precis.

Det tycker min kanin nu bättre om än tidigare…

Men Meister Lampe har legat orört här idag.

Jag köpte en liten karton av Fiba First återkommer sen med innehållet.

Fridaaaa
0

#10 Okej :)

zezagena
0

RR ( ca 15:-/kg) hälften så dyrt som Farm men ex Ädel (  o Alpin Grön) ännu billigare ca 10:-/kg.. Har man bara 1-2 kaniner el gott ställt funkar det ju men min plånbok ej så tjock Flört Vill helst kombinera både nyttigt, gott,  rimligt pris  o storpack jag..

Fridaaaa
0

#12 Samma här :D

zezagena
0

#13 Jo. klart man vill ge sina små håriga ett bra foder o det är ju ett myller därute av bra foder oxå..

För ca 10 kaniner hamnar man med ett billigare foder på 500:-/ året och med ett exclusivare en tusenlapp mera, så kommer höet på ca 1000:-/år (om man ej köper riktigt billigt nånstans), o så halm ( lika dyrt som hö ju), o lite strö/spån.. ( men det hör ju inte till foder förstås)..

totten
0

Fiba First som jag hittat på XL Zoo i Barkarby:

Ett komplett foder för vuxna kaniner.

BRUKSANVISNING Dagsbehovet för en vuxen kanin (2,5 kg) är ca 75 g Fibafirst per dag (eller 30 g/kg kroppsvikt/dag). Kaninen kan ha fri tillgång till Fibafirst, dock bör vikten kontrolleras regelbundet.
Fräscht hö och friskt vatten ska alltid finnas tillgängligt.
Öppnad förpackning förvaras svalt och torrt.

SAMMANSÄTTNING Timotej, alfalfa, vetemjöl, sojabönsmjöl, malda ärtor, johannesbrödfrömjöl, alfalfa proteinextrakt, flingat havre, linfrö, sojaolja, salt, dikalciumfosfat.

ANALYTISKA BESTÅNDSDELAR Råprotein 14%, råfiber 30%, fett och olja 3,5%, aska 7,5%, kalcium 0,8%, fosfor 0,4%, natrium 0,4%.

TILLSATSER/KG Vitamin A 15000 IE, vitamin D3 1500 IE, vitamin E 60 mg, järnsulfatmonohydrat 152 mg, vattenfritt kalciumjodat 1,5 mg, kopparsulfat pentahydrat 20 mg, manganoxid 38 mg, zinkoxid 62 mg, natriumselenit 0,2 mg.

Kan innehålla spår av nötter.

minaninar
1

Totten: Fiba first låter helt ok. Inte sädesfritt, men ändå bra mkt bättre än mkt annat.

Frida o Zezagena: Alltså JR Farms har 15kgs-påsar också.. (tror de har det på någon av sidorna vi kan beställa från), vet inte hur priset blir då.

Vet också att Versele Laga har en cuni variant i stor påse som ska vara ganska så lik cuni complete tror jag. Vet att Jawa kör den, men minns inte säkert men tror det var cuni pro. Utan antibiotika iaf var den…

Men det låter ju som om Pre Alpin Grün Müesli verkar ju iaf ganska så mkt bättre än RR. Och med lite lusern till så får man upp protein o kalk o sånt om man behöver (o till digivande o ungar..).

Jag tror nog att det är bättre för kaniner än djur o natur i längden. kanske kan det vara ett prisvärt alternativ?

EDIT: salsa naturell grön, eller spannex lusernpellets (ej hacket, det har sämre värden)..? Osäker men tror att spannex lusernpellets hade absolut bäst värden, och nu för lat att kolla salsan igen. Men båda är melassfria. De innehåller mkt protein, inte så mkt fett, höööög fiberhalt ca 26-30% har jag för mig. Mkt kalcium så ska inte ges överdrivet till de som inte är digivande eller ungar, eller dräktiga, men kan ju användas som del i kraftfoder. Det är billligt vad jag förstått.. och skulle nog kunna komplettera RR eller Grön Müsli.. eller nåt annt..

Fridaaaa
0

#16 Vart finns sådan säck då? Har inte sett det någonstanns, och har inte råd att ge mycket pengar på en gång dessvärre :/

NaDa...
0

Någon som vet var man kan köpa Fiba first? Hur mycket kostar det?

~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

minaninar
0

#17 Nej förstår det. Pengar är som det är.

Det var cuni pro jag tänkte på.. Cuni fit är inte alls lika bra och skulle jag personligen inte direkt rekommendera lika mkt.

Men hittar den inte riktigt. Fråga Jawa kanske för jag har för mig hon har den.

Annars JR Farms Grainless Complete finns 15kg för 429 (inte jättebilligt direkt).

Men då tror jag att en lösning med typ lusernpellets skulle kunna vara alternativ..

Här är spannex lusernpellets:http://www.spannex.se/produkt/50119/?search=lusernpellets

man kan söka återförsäljare utifrån var man bor, 30 kg, jag tror det blir rätt billigt faktiskt..?

http://www.zapientia.se/?category_id=12&item_id=11109

Här finns salsa naturell grön…  (minns ej exakta värdena.. om de var lika som spannex eller inte, kan faktiskt variera en smula). Jag tror spannex har lite bättre värden - både på fibrer o protein…

Pre Alpin kan du kolla på här:

http://www.stroeh.de/shop/Pferdefutter/Pre-Alpin-Agrobs/?max_artikel_per_site=60

Men jag tror faktiskt att man kan köpa lusernpellets från t.ex. spannex som ett fullgott komplement till hö..

Det finns ett produktblad att ladda ner på den sidan, tyvärr kan jag ej, då jag håller på att installera om allt på min data o jag ej ännu skaffat det som behövs.. I så fall verkar det som om du skulle kunna ha 30 kg spannex lusernpellets (beställ ej hacket då det är sämre värden) för ca 200 kr plus ev frakt inom sverige, om du inte hittar återförsäljare i närheten av dig.. det kan ju inte vara så dumt prismässigt?

Men släng iväg ett mail till spannex o fråga om de har återförsäljare nära dig, eller kolla genom att söka åf på deras hemsida..Skrattande

minaninar
0

#18 Det är lupus som är grossisterna.. så där man köper lupus-grejer… Maila lupus o fråga, eller be dem du brukar köpa av ta in den?

fossingen
1

14# Oj, det lät ganska billigt. För mig blir det några hundra i månaden på 2 kaniner och 3 marsvin XD

Suskiv
0

Har man en eller två kaniner så spelar det ju knappt nån roll vad man betalar för pelletsen, det blir inte så dyrt. Det blir svårare när man har fler kaniner.

Det här är mina erfarenheter av de olika fodren jag testat.

Stampe - 13kr/kg - Smakligt, kaninen åt det med god aptit, dvv blev tjock på 0,5 dl

Rabbit Royal - 19kr/kg - Smakligt, ser gott ut. Kaninerna åt det med god aptit. Låga fiberhalten gav sämre pluttar.

Cuni Complete - 62kr/kg - Smakligt. Kaninerna äter med god aptit. Mage och tarm fungerar utmärkt. Hade nog fortsatt med detta foder om det inte varit så dyrt. Med 1-2 kaniner var det hållbart, men inte nu när jag sitter med 9.

Jr Farm Grainless Herbs - har utgått, går ej att få tag i längre. Smakligt, ser och luktar gott kaninenrna åt med god aptit (fick det blandat med Cuni complete). Lite högt protein, ej lämplit till vuxna sällskapskaniner

Jr Farm Grainless Complete - 28 kr/kg - Dvv och hennes ungar vägrar äta det, serveras just nu blandat med Cuni Complete till dem. För lågt protein till mina kaniner, ungrexen har börjat falla ur lite. Är annars ett utmärkt foder för vuxna sällskaps dvärgkaniner.

Meister-lampe - 26 kr/kg - För lågt proein för att serveras ensamt. Ungrexen vägrar äta det. Inte ens när höet lyckades ta slut i buren så rörde han Meister-lampen.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Suskiv
0

Jag ska köpa en testpåse med Supreme Selektive och om det duger till alla kaniner så kommer jag gå över på det. Beställer man från england så ligger kilopriset på ca 20 kr, vilket känns helt ok för mig som har 9 kaniner.

totten
0

Tack Suskiv!

Varför Supreme mot Cuni Complete? Är det växttråden som du tycker bättre om? Det är soja i Supreme mot Cuni.

Hur som vart beställer du från England, kanske de har Fiba First på samma butik?

totten
0

#18 Jag har köpt Fiba First i Barkarby på ZOOPlus.

Det är Lupus som säljer och jag ringde runt till Arken Zoo i Stockholm för jag hörde att de skulle ha. Men de tar på beställning super dyrt.

På Zoo Plus kostade 500 gr 79 kr och 2 kg ca 249 kr tror jag. Det är också dyrt men inte som en på Arken Zoo ville ta typ 125 för 500 gr på beställning.

Dock så fanns det ett artikelblad på Arken Zoos hemsida med Fiba First för 69 kr tror jag.

tussen12
0

vilket foder kan man blanda i Djur och natur Svensk kanin&marsvins pellets ?

har funderat på JR Grainless complete

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

minaninar
0

#25 Oj det var dyrt. Det är faktiskt en smula dyrare än oxbow tom.. man får i princip ett oxbow fast med högre fetthalt.. Definitivt dyrare än cuni complete.. DU skulle nog tjäna på att köpa t.ex. jr farms grainless complete o mixa med meister lampe t.ex…. - förutsatt att man får sin kanin att äta meister lampe då (det har också fiber 31% o är suuuupernyttigt o bra för tänderna). Tror det skulle bli billigare o miiiinst lika bra. Har du kollat dem på zooplus? Rekommenderar jag annars.

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/kaninfoder

eller

http://www.zooplus.com/shop/rodents/food/rabbit

(de utländska zooplus har ibland mer grejer att kolla om man tänkt beställa massa annat också, men annars rekommenderar jag svenska eftersom gränsen för gratisfrakt ligger lägst där)

#22 Intressant jämförelse. Vilka prisskillnader! Något jag undrar över: ungrexen - har inte varit hos dig så länge, vad fick den för foder hos uppfödaren? Kan det vara så att h*n är bortskämd på något smakligare och att kontrasten blir för stor? Jag misstänker att ju smaskigare (o ofta onyttigare) foder en kanin fått, ju svårare (eller ev. längre tid?) är det att få den att byta till något nyttigare?

minaninar
0

Just det, här är grossisten för cuni pro o en lista för återförsäljare:

http://www.engrosfoder.se/info/%C3%85terf_rs_ljare__187l4.aspx

Vad jag förstått är cuni pro ett mkt billigare foder än cuni complete, men verkar vara väldigt likt. Men för proffs då…Tungan ute Dock ingen antibiotika eller så i.

Annars kan man väl tjata där man är kund o se om de kan ta reda på vad priset skulle bli..

totten
0

#27 Har Meister Lampe hemma. Han nosar bara :-(.

Ska fundera på att mixa Fibra First med JR Farms eller Cuni complete.

Suskiv
0

#24 priset helt enkelt. Cuni complete kostar över 60 kr kilot och Selective kan man få för ca 20 kr kilot, det är en stor skillnad i pris.

Tänkte beställa här http://www.petplanet.co.uk/ och där kostar Fiba first ca 107 kr för 2 kg. Blir då i nästan samma prisklass som att köpa Cuni Complete här i sverige.

minaninar
0

#29 Såg i någon annan tråd nu också.. Svårt att hålla reda på allas kaniner.. Men tänkte säga: det såg ut som om din kanin får massa olika goda nyttiga grejer, o rätt stor dos per dag av olika kraftfoder? Vet ej hur stor han är… men det kan helt enkelt vara så att han inte behöver befatta sig med meister lampe - för det serveras så många andra olika delikatesser… XD Men som sagt.. lägg fram en lite då o då.. kan hända att han ändrar uppfattning..

minaninar
0

Teddytassen säljer stora säckar cuni fit, 25 kg, för 250.

Alltså borde man kunna övertala dem att ta in cuni pro istället.. De är ju också återförsäljare enligt listan. Bara att fråga dem tex vad de skulle ta för en 25-kilossäck med cuni pro?

totten
0

#31 Ja han får bra foder tidigare Cuni Complete och Selective och nu JR Farms som jag blandar med det gamla jag har kvar.

Meister Lampe testar jag nu och Fiba First har jag köpt ett testpaket som går ner på helkant.

Jag ger ca 0,75- 1 dl av pellets. Det är hälften av vad Cuni och Selective rekommenderar på sin påse.

Fiba First rek ca 30 gr för 1 kg kanin så 45 gr borde han få där och det ger massor av mer än 1 dl men dessa väger nästan ingenting mot vad tex JR Farm eller Meister Lampe gör.

Min kanin äter hö utan problem.

minaninar
0

Zooplus.de har cuni complete för ca 37 kr/kg om man köper 8 kg…

Jag har personligen inte fattat hur man köper från tyska sidan, då den säger åt mig att välja land.. o sverige inte finns i listan.. men då allt ändå kommer från tyskland så borde det ju gå på något vis.. O LisaKanin har ju gjort det.Skrattande

zezagena
0

Såg fel på Alpin Grön musli, kostar 200:-/15 kg säck, (det var 5 kg som kostade 100:-) Funderar ändå på att beställa nga säckar Grön+ Pavo Natures best från HippoSport o testa.. Ngn i Sthlm omr som vill haka på för billigare fraktkostnad..? kan köra ut i näromr ( söder), får annars hämtas hos mej i Tyresö  Flört

Ex Pavo Best kostar ca 100:-/15 kg ( i Sv 220:-)

Pre alpin Wiesen flakes ca 160:-/20 kg

Lepo bits  ca 70:-/ 1.5 kg

+ fraktkostnad

ps finns oxå hö Alpin med 60-tal örter om det skulle ta slut hos bonden/djuraffären.. 15 kg säck ca 130:-  ds

tussen12
0

kan någon svara på min fråga? :) På inlägg 26 är tacksam för svar!

Förlot TS lånar tråden lite ^^

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Suskiv
0

#26 Man kan blanda vad man vill beroende på vad man är ute efter. Vill du ha upp fiberhalten så är ju Meister-lampe eller Wiesenflakes utmärkta alternativ.

proxima
0

För att få upp proteinet i mitt foder utan att höja fetthalten så har jag funderat på någon typ av baljväxt, typ linser, ärtflingor eller någon böna - men kan kaniner äta det? Eller rättare sagt, är det något som de kan må bra av att äta i liten mängd?

minaninar
0

Varför inte t.ex. spannex lusernpellets -  billigt, hög protein, relativt låg fett, massor av fibrer? Om man inte ska proppa i dem så ska nog inte den relativt höga kalciumhalten bli något problem. O för dräktiga, digivande o ungar som växer är ju den högre kalciumhalten bara bra.

proxima
0

Jag har redan spannex i min tilltänkta blandning, men eftersom fettet ändå ligger på 3% så vill jag gärna få upp proteinet lite extra till just digivande och ungdjur.

Men baljväxter, tänker speciellt på linser eller ärtflingor - funkar det till kanin eller blir det knas?

zezagena
0

Anv själv hampafrön o vetegroddar, kanske kan quinoa o spelt-flingor funka oxå Glad

minaninar
0

#40 Hampa tror jag är strålande. Men då åker väl fettet upp en del..

Alltså jag hade för mig att ärtor o bönor var sådär.. men samtidigt så innehåller ju flera foder det, även sådana foder som jag tycker verkar bra, t.ex. JR Farms o Oxbow. Jag tror jag själv skulle föredra hampafrö, eftersom baljväxter ändå innehåller massa grejer som jag tror anses vara gasbildande o svårsmällta.. Men det är bara tro, jag vet faktiskt inte. Det är inte säkert att kaninmagar funkar så. Men det andra är att mitt intryck är att okokta bönor innehåller massa ämnen som räknas som anti-nutrienter - dvs sådana ämnen som kan hindra upptag av näringsämnen mm… Men jag är inte helt säker på vetenskapligheten i det.

Skäms

minaninar
0

Här tex menar de att ärtor o bönor i större mängd kan ge problem.. men som sagt, ger du några få ärtflakes eller dyl så är det nog ingen fara.

Scrolla ner:

http://www.coloradohrs.org/articles/diet_veggies_generic.asp

Sådant gör mig lite tveksam. Jag skulle välja hampa, en mkt liten giva.. med det andra du ger kanske bara typ ett par stycken frön.. eller 1/4 tsk? Bara gissning..

hobbymupp
1

JAg vet veterinärer som menat att ärtor är som gift för kaniner…

minaninar
0

#44 Ja det var typ vad jag hade förstått också… Men som sagt JR Farms har det i sin grainless complete. Och sojabönor ingår ju i Oxbow.. Vet inte vad jag ska tro… Vet du varför? Eller om du någon gång får möjlighet att fråga en sådan veterinär vore det intressant att veta..

Men jag skulle därför personligen inte välja det som komplement till kosten, när jag har ett val, utan välja något annat, t.ex. hampafrön. Eller möjligen lite mer lusern.. Lusernpelletsen från spannex har ju väldigt hög protein.. o även ärtor innehåller fett, så jag vet inte om du vinner så mkt på att ha det proxima (alltså att fettet skulle stanna lågt?) Fettet från lusernen känns inte som ett stort problem..

#40 Beror på vad blandningen du gör innehåller i övrigt?

fossingen
0

#44 Att ärtflingor är som gift? Hur menar du nu?

Agda
0

Något som innehåller inte så jättemycket fett, och lite högre protein är JR Farms torkade persiljestjälkar. 2,4% fett, 14,5% protein och 11,9% växttråd. Nackdelen är att kaniner kan bli kåta av persilja, men änsålänge har jag inte märkt några sådana problem ;)

Någon här som beställt från FutterKonzepte.de? Vad gick frakten på till Sverige?

minaninar
0

#47 Persiljestjälkar är nyttigt, men hoppas du inte ger det i stora mängder per dagar.. Det innehåller mkt kalcium mm och ska väl ges typ max en 5-6 stycken (beroende på hur långa stora de är?). Eller som motsvarar typ 2-3 persiljor..max.

jag har beställt på futterkonzepte, då jag köpte ca 16kg grejer så blev väl frakten typ 250 eller strax däröver..(om jag minns rätt).

Om du ska beställa där: har du hittat deras krydd o blom-"hylla"?

Annars är den här:

http://www.futterkonzepte.de/catalog/index.php?cPath=25_37

flera sidor torkade härligheter…

och här om man vill köpa storpack:

http://www.futterkonzepte.de/catalog/index.php?cPath=25_37_113

(jag rekommenderar särskilt varm blütenmischung.. och kräutermischung…)

http://www.futterkonzepte.de/catalog/product_info.php?cPath=25_37_113&products_id=800392

http://www.futterkonzepte.de/catalog/product_info.php?cPath=25_37_113&products_id=800274

Lycka tillCool

Agda
0

#48: Blandar det i fodret, det blir inte så stora mängder. Visste inte det om kalcium, tyvärr är det svårt att finna mer omfattande näringsinnehåll på JR Farms foder. När jag kollade på påsen så stod det mest näringsinnehåll på spanska, och det var protein, fett, växttråd, aska och vatten …

Vad bra, då är det inte alltför dyrt =) Har varit på G att beställa därifrån tidigare, men tvekat p.g.a. att jag inte visste vad fraktkostnaden skulle bli.
Men en sak med blomblandningarna, hur bra är ringblomma egentligen? Jag har läst någonstans att den är abortframkallande, men då vet jag inte om det gäller i större mängder.

minaninar
0

#49 På JR Farms hemsida så står det utförligt på varje foder.. Glad

Oj, jag har inte hört att ringblomma är abortframkallande? :s Vågar jag inte svara på.. Skulle ju anta att det är större mängder som krävs.. Men du kan ju slå lite på nätet o ev undersöka med någon bra veterinär..?

Men som sagt alla de där krydd o blom-mixarna är ju en krydda o ska väl inte ges i extrema mängder hur som helst..

hobbymupp
0

#50 kan du länka hemsidan? :) hittar den inte :O

Suskiv
0

totten
0

JR Farm har Curman börjat att äta av som de andra dvs Cuni och Selective eller Fiba First.

Det är Meister Lampe som fortsatt ligger orört. Jag lägger i en bit varje dag. Den finns kvar hela tiden. Den byts ut men han vill inte ha…

totten
0

Vikten på fodret vad tror ni om det?

Vi pratar dl el msk.

Men tex Selective väger ca 35 gr för 1 dl och JR Farms väger 50 gr..

Medans FibaFirst som väger nästan ingenting får man ta flera dl för att komma upp i den dagliga minsta dosen som står ca 30 gr per kg kanin.

Vad tror ni om det? De får ju i sig mer om de äter ett tungt foder mot ett lätt…

Suskiv
0

Jo egentligen ska man ju väga, men det är oftast lättare att mäta i dl. Jag skulel kinna kolla vad mina får i vikt.

Fy vad dyrt selektive var på arken Zoo. 250 kr för 1,5 kg. Hoppas kaninerna gillar det så ska jag beställa 10 kg sen.

totten
0

Åh det var dyrt! Köpte 3 kg för det hos dem… Måste varit felmärkt eller?

Suskiv
0

Stod så på hyllan. Snusktigt dyrt.

fossingen
0

#55 De måste ha märkt fel? Ska kolla idag vad det kostar här där jag bor ska inhandla mer foder och funderar på att kanske testa något nytt.

Suskiv
0

Ture fick smaka idag ett par bitar idag tillsammans med sin vanliga Dogman. Han verkar gilla Selective. Ska ge de andra 9 ikväll.

minaninar
0

När jag var ute o cyklade tog jag vägen förbi djuraffären i Sickla köpkvarter. Kollade in Cuni Pro där. hittade 1kgspåse för 55 spänn.. Inte så illa..

Det är också Versele Laga, det är i princip samma värden som Cuni Complete - fast tom 2% mer fiber (om jag minns rätt i huvudet). Som jag minns är det samma också att det är gjort på diverse grönsaksbiprodukter o hemicellulosa typ.. Inga antibiotika eller sånt.

Jag fick bara känslan att Cuni complete är samma sak fast i dyrare form för husdjursägare: då den påsen kostade lite mer - för 500 gram.

Jag har dock inte hittat något bra ställe man kan köpa stor säck som jag kan rekommendera.. har faktiskt kollat lite. Men jag kan tänka mig att det kanske går att disuktera med den djuraffär man brukar handla i o se om de kan ta in den til ett hyffsat pris.

Fast selektive har ju liiiite mer fiber var det inte 24%?

fossingen
0

57# Nu har jag kollat, här kostar selective 169 kr för 1,5 kg och 300 kr för 3kg. Men jag tänkte köpa men fanns bara en påse med ett litet hål i så jag avstod och köpte två Cuni complete och två Cavia complete..

#60 Cuni Pro är skitbra och har ett bra pris mina kaniner gillar det, synd så har dem ej det där jag bor utan måste åka till en större stad för att fixa det. Finns i 5 kilos också. Animail har 5 kilos för 199kr.

minaninar
0

#61 Det ska även finnas typ 25kilossäckar.. i Nacka där jag var o frågade ville de ha typ 500-600 för den..(om de skulle beställa den) Men vet ej om man möjligen kan hitta den för ett bättre pris någon annan stans. Tänker att det är ett båda "hyfsat" pris och "hyfsat bra kvalitet" för den som har många kaniner..

fossingen
0

#62 För mig räcker det med 5 kilos :)

minaninar
0

#63 Hehe.. för mig räcker det med 1kilos.. men jag bara tänkte i den allmänna jakten på att hitta det ekonomiska och nyttiga fodret för dem som vill ha bra foder men inte för dyrt..

fossingen
0

Jo, i försig :D

totten
2

Curman äter av sina Meister Lampe.. Dock tar han dom inte först men han äter dom!

minaninar
0

Grattis!!CoolSkrattandeTrägen vinner..

totten
0

Tack ja vi får se hur det går… Om han börjar äta det mer kör jag det med tex Jr farms annars blir det Fiba First med jr farms, cuni computer eller selective.

totten
0

Nej nu har han inte ätit ML sen sist jag skrev… Ratar det…

Men jag fortsätter lägga ut.,,

Suskiv
0

Alla kaniner äter Selective med god aptit om min 10 kg säck är skickad från england och borde komma vilken dag som helst. Perfekt ju.

elinyeaah
0

Ska beställa hem 2,5 kg cuni complete för att blanda ut Kiaras foder lite :)

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

totten
0

#70 vad kostade frakten?

Suskiv
0

13,99 pund (då har jag handlat ett kaninhus och lite matskålar också)

totten
0

Tack ja jag får fundera Fiba First blir det bra pris om jag beställer mer helt klart. När ditt kommer kan du väll säga hur lång tid det tog!?

hobbymupp
0

Åh va bra att ha en matglad kanin, Molly gillade provsmaket på JR Farm! *glad matte*

Nu blir det att blanda i sånt in ze future

totten
0

#75 vad kul. Curman äter av dem nu med… Meister Lampe i princip orörd….

Marshmello
0

Jag hoppar in lite i eran tråd med, då jag nog också kan klassas som fodernörd. :D

Har nu ett tag provat att lägga i en meister i Winnies vanliga pellets, och hon gillar dom! Det trodde jag inte, med tanke på att det inte är alla som verkar gilla dom direkt.
Har även JR farm som godis. :)

Fröken sitter nu och käkar på det nyinlagda höet. Hö kan vara den bästa uppfinningen ever, verkar hon tycka. ;) :D

totten
0

I går gav jag bort Meister Lampe påsen till min kusin. I natt när vi kom hem hadehan ätit av den…. Men det var ju kallt och hade inte fått dagens ranson med pellets. Hö o halm hade han i massor… Nu får det vara som det är ;-)

hobbymupp
0

Funderar på att köra en blandning av JrF + CC från att hon är 7 mån :)

Skulle bli dessa värden;

Fibrer: 20.5 %
Protein: 12.5 %
Fett: ca 3%
Kalcium: 0.63 %

Låter det bra? Inte för lågt protein?

Suskiv
1

Idag kom min beställning från pet planet. Tog mindre än en vecka och jag fick varorna direkt till dörren. Jag är helnöjd.

totten
0

Var på Xlzoo i Barkarby köpte ett stort paket Fiba First. Blir att blanda dessa och Selective el Jr farms.

fossingen
0

Vad kostar fiba first att köpa? De ska få in det där jag bor snart.

totten
0

Jag köte ett stort paket för 249 kr litet kostar 79 kr för kaniner.

fossingen
0

Hur många kg?

totten
0

Litet 500 gr stort 2 kg

Suskiv
0

#83 #85

Det är är snuskigt dyrt. Ger ett kilopris på 158 resp 124,5 kr.

Zakarias
1

Lina R har börjat sälja Pre Alpin (flera sorter)  via sin hemsida nu :)

Lina R
0

Kul att du såg det :). Har lagt ut en egen tråd om det också!

Sorry att jag varit frånvarande, för egen hälsas skull ;).

www.ronnbacks-kaniner.se

Prova på en provpåse!

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

fossingen
0

Jo, det är dyrt. Frågade den större djurbutiken om de skulle ta hem Cuni Pro, men naee, de tyckte Fiba First verkade "roligare på något sätt" som de sa och valde att beställa hem sånt istället. Suck, att vi aldrig får in bra och billiga foder.. Aja, tar mig sig till andra stan finns där i allafall Cuni Pro billigt. I längden så svider plånboken med utlägg på över 300 kronor i foder varje månad.. Köper jag en stor säck med 25 kilo annat foder, så skulle det räcka i evigheter, dock skulle djuren nog inte må bra av det.

Lina R
0

Priser på Pre Alpin via mig :)

Wiesenflakes Hel säck 20kg = 280kr

Luzernecobs Hel säck 20kg = 270kr

Alpengrün Müsli Hel säck 15kg = 300kr

Provpåse 80g 10kr + frakt 11kr :).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

fossingen
0

OMG. Nästa månad får jag ta och beställa av dig istället ;P

Lina R
0

Tänk på att priserna är utan frakt ;)…. billigast blir ju för de som bor i Norr- och Västerbotten och kan hämta hemma hos mig eller direkt från mig när jag far på utställningar.

Angående frakt så är jag öppen för förslag, har DHL, Posten och Bussgods i byn så de är ju det enklaste.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Suskiv
0

Vad skulle det kosta att skicka en säck med DHL resp Posten?

totten
0

Ja vad ska man säga om Fiba First… Helt annorlunda väger inte mycket så man får ta mer i storlek än annat. Min kanin älskar dem och har o göra en bra stund med varje bit. Tyvärr tyckte han ju inte om Meister Lampe… Men om man tar dessa och blandar med ngt annat så blir det ok pris eller som jag tänker jag har en och har råd. Jag blandar nu med Supreme och JR Farms. Det blir nog så framöver också ngt av de andra två eller Cuni Comolete. Kan ju kolla Cuni pro också ;-)

Lina R ditt foder ser jättegott ut. Ska kanske ta en testpåse framöver. Ta det lugnt säger jag bara… så att du orkar!

minaninar
0

#88 Roligt att se dig här igen! Hoppas också att hälsan går åt rätt håll!Skrattande

fossingen
0

#92 Vars bor du? Jag bor nämligen också i Norrbotten XD Satt också och funderade att med frakt blir det nog för dyrt.

totten
0

Jag gav ju bort min Meister Lampe påse till min kusins kaniner och de gillar detta! Så glad att den kommer till nytta Glad

Lina R
0

#96, jag bor i Töre och jobbar i Luleå, bara att komma och hämta, eller så kan vi mötas antingen i Luleå eller på någon av utställningarna! Skellefteå 24 nov, Boden 15 dec!

En till grej:

Jag kommer nog kunna ta in Cuni Pro till ett mycket bra pris också, verkar äntligen lösa sig med frakten från en annan leverantör så nu tror jag att jag måste jobba snabbare med min webshop så att jag kan lansera ett större sortiment ^^.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

hobbymupp
0

Vad tänkter ni här inne om proteinvärden? 12% ok för aktiv sällskapskanin?

Suskiv
0

#99 för mina rexar är det för lite, de behöver ca 14% för att inte falla ur. Till dvärgarna räcker lägre (vet inte hur lågt jag kan gå dock, har aldrig testat)

hobbymupp
0

#100, falla ur?

Suskiv
0

#101 tappar muskelmassa och blir mer kantiga.

Lina R
0

Gotte (2x94,5p hermelin) är helt uppfödd på Pre Alpin Wiesenflakes som bas. Han har alltid haft bra kropp, inte superduper men bra, och som lägst har jag haft proteinhalter på 11% till honom. Och han är en utställningskanin och en aktiv hane ^^.

Det är 99% genetik och 1% foder när det handlar om att få bra kroppsform. Om en kanin inte har genetiskt bra kropp måste man göra den fet för att den ska bli bättre…

Kaniners matsmältningssystem är GRYMT på att utvinna protein. Jag känner rexuppfödare som har prisvinnande rexar och ger Granngården Bas… Råproteinhalt 10%!

Hög proteinhalt är viktigast till digivande, växande och långhåriga. Speciellt angoror som är ullproducerande behöver mer.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

fossingen
0

#98 Vad bra, jag får hojta till när fodret mitt börjar ta slut, har laddat upp denna gång så det lär dröja ett tag :)

hobbymupp
0

#102 och #103, okej! Då får jag bara hålla lite koll på tösens kropp dådå, hon väger typ 2,5 kilo och är normalpälsad (sachsengold) :) Ska troligen kastrera henne så där blir inget diande o sånt iaf :)

hobbymupp
0

Här kommer jag igen och ber er om hjälp.

Tänkte skriva en kaninmagazinetartikel som utvecklar pelletsläran från att bara vara % till att även handla om råvarorna som pelletset består av.

Från det jag läst här har jag förstått att spannmål inte är bra och animlaiskt protein (det senare av uppenbarliga själ).

Kan ni hjälpa mig att motivera spannmålsgrejen? Och komma på mer som är bra/inte bra att pelletset består av och motivering? :) Mer foderlära åt folket!

Agda
1

Fast jag är av den åsikten att spannmål (iallafall havre) är bra. Havre är bra för tarmarna (på denna sida står det; "Havre innehåller kostfibern betaglukan som inte bara har kolesterolsänkande effekter utan även förbättrar tarmens mikroflora och ger mindre problem med förstoppning." Visserligen är det för människor, men jag tror att det är liknande effekter på kanin) och om kaninen får päls i magen så tar havren "itu" med den.

Dock tycker jag inte att man ska ge för mycket havre, min åsikt är att långhårskaniner kan få lite havre varje dag, de andra kaninerna kan få vid fällning. I min foderblandning för holländare och satiner så av 54 dl pellets så är 2 dl havre. Hade jag haft dvärgar hade jag inte vågat ge alla havre, utan endast litegrann vid behov.

Något som inte är ett bra innehåll i pellets är melass (som består av 50% socker).

Suskiv
1

Första anledningen är att spannmål är artfrämmande för kaniner. I den vilda har kaniner endast tillgång till spannmål under en begränsad tid på hösten. Och enda anledningen till att de faktiskt ha tillgång till spannmål är för att vi odlar det. Spannmål iaf den moderna variant vi äter har vi endast haft tillgång på under en vädligt kort tid. Det samma gäller kaniner. Kaniners kropp är inte gjord för att bryta ner spannmål (inte vår heller för den delen).

För det andra så är närinsvärdena åt skogen på dem. Det innehåller för lite växttråd och mycket fett. Lägg till att det mesta i spannmål är stärkelse som i kroppen direkt bryts ner till glukos vilket är ren energi och har man inte en högopresteranade kanin så kommer överskottet av glukos, lagaras i kroppen som fett.

Ztrawberries
0

Har lite frågor till er experter! Vad är det ultimata till ett foder för kaniner som tränar och tävlar aktivt? Och i vilken mängd? (Vet att det är olika beroende på vikt men alla väger runt två-tre kilo, inte hermelinen eller lejonet såklart som väger mindre) Just nu är de i fint hull men vill ändå ha lite nya ider till foder. Ska inte va för dyrt och ska helst kunna köpas i en stor säck (10 kaniner) En annan fråga är om hakpåsar. Mina två hollis honor har hakpåse även fast de rör på sig mycket! De väger precis enligt rasstandarden men ändå lyckats få en påse! Kan fodret ha något att göra med detta? Hoppas ni kan svara på mina frågor! (Ligger i feber därav om det är något stavfel eller knasig formulering) Med vänlig hälsning, Linda

Med vänlig hälsning, Linda Meijer, Ztrawberries Kaningård ♥

fossingen
0

#109 Finns många bra foder där ute. Men ska du ha ett billigare och bra rekommenderar jag Cuni Pro eller Cuni Complete. Har riktigt fina världen, finns att köpa online i större förpackningar. Annars kostar Cuni Pro 5 kg ca 230 kr på djurbutik. Och 8 kilo Cuni Complete kring 500 kronor någonting.

Även fast en kanin kan väga låt oss säga 1,5 kg kan den även behöva mer än ca 2 msk per dag. Det beror helt på dens kropp och prestation. Så det är något du bör pröva fram.

Normalaste problemet med hakpåsar brukar vara fodret. Jag har aldrig själv fått hakpåsar på mina, men har sett och träffat andra tävlandes kaniner som haft hakpåsar, de flesta av dem gick på foder såsom Rabbfor, Stampe och Carrier dock kan jag inte 100% säga det beror på det, men jag tror till största delen det är fodret i sig.

Att få bort hakpåsar är nästintill omöjligt. Det är nästan som lös hud som hänger. Dvs har den gått för länge med hakpåse brukar det vara svårt.

Hoppas det är svaren du söker.

Ztrawberries
0

#110 Perfekta svar! Hittade precis det jag var ute efter! Tack så mycket för hjälpen! :)

Med vänlig hälsning, Linda Meijer, Ztrawberries Kaningård ♥

Suskiv
0

#110 Jag skulle inte klassa Cuni Complete som ett billigt foder. Kilopriset ligger på över 60 kr vilket kan jämföras med stampe och liknande som ligger kring 10-13 kr kilot.

fossingen
0

#112 Men då får man vad man betalar för också.

Finns många foder Cuni Pro är nog det billigaste jag vet av de bättre sorterna som finns i djurbutiker. Så kilopriset på djurbutik om man köper 5 kilo blir 46 kr kilot, går köpa kilovis styck för 54 kr.

Kan nämna många andra foder bra foder, men de är dock dyrare.

För övrigt är det billigare att köpa online.

Annars finns det Jr farm grainless complete. Har dock aldrig testat detta foder och vet ej näringen på det så kan ej säga något om fodret.

[Taxie]
0

Jag undrar vaför mina kaniner vägrar Carrier pelletsen. Dem är lejonhuvade och har haft vitakraftpellets för avvänjning och äter bara den när jag blandar. Har försökt att bara ha Carrier som finns på granngården men de bryr sig inte om den. Tror det kan ha att göra med pellets storleken, vitakraft är hälften så stora bitar. Vill att dem ska äta Carrier för den är bättre tror jag efrersom den andra är från mataffären och blir dyrare i längden… Vet inte vad jag ska göra, och har heller inte råd med de dyraste pellets sorterna och finns inget på djuraffären, så det behöver ni inte rekomendera till mig. Blir glad om jag får svar :)

Suskiv
0

#113 Det finns många bra billigare sorter.

Supreme Selective rabbit från england lite drygt 20 kr kilot

Jr-Farm från svenska zooplus 26 kr kilot (biligare från de andra sidorna)

Meister-lampe 33 kr/kg

Lina R foder 14-20 kr/kg

fossingen
0

#114 Vissa kaniner är kräsna och väljer ut sorterna som de tycker är godare, så genom att blanda kan det välja och vraka. Men lämnar de kvar Carrier då du blandar fodret eller äter den upp båda sorterna?

#115 Jo, men det sa jag ju också om du läser om inlägget, att det finns billigare online. Men i djurbutik så är Cuni Pro det billigaste.

[Taxie]
0

Även fast jag bara har Carrier bryr de sig inte om de. Handlar nog inte om att de väljer ut godsakerna eftersom de struntar i carrier hur jag än gör. Obestämd

fossingen
0

#117 Du får nog ta och byta foder helt enkelt till något annat. Jag vet inte hur många kaniner eller hur stor budget du har att köpa pellets för. Kan ge tips? på några foder i olika prisklasser och olika näringstyper som kaniner oftast tycker är smaskiga.

Cuni Complete (ingen har ratat det av mina)

Cuni pro ( vissa ratar det tills de ser att de inte får annat,medans andra gillar det)

Selective (ingen ratar det)

Fiba first (ratar det ibland, men oftast inte)

Lottie (ingen ratar det)

Cuni nature rebalance (ingen ratar det)

totten
0

#118 Min kanin ratar Meister Lampe och nu Fiba frist också. Selective, Cuni Complete och jr farms går ner :-)

Uniqs
0

Någon här som kan länka till en bra försäljare/återförsäljare av foderna Spannex Lusern & Wiesenflakes..? Ni får gärna slänga med vad priset för de båda kostar på ett ungefär.. Inkl frakt om ni orkar.. ^^ Så stora säckar som möjligt! (:

Uniqs
0

#121 Sidan finns inte kvar?! (; Är det så att länken inte funkar, eller är det fel på sidan? ^^ ~ Med vänlig hälsning, Amanda ~ www.Uniqs.weebly.com

Zakarias
0

#122 Sidan funkar nog inte :) Lina R har iaf dem fodren. Så kontakta henne.

Lina R
0

www.ronnbacks-kaniner.se om det är fel på den där länken…

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

[Taxie]
0

#114 uppdaterar mitt förra inlägg Glad

Nu har jag tagit bort den gamla pelletsen helt och la bara i den nya. Det tog några dagar innan dem gav med sig och åt Carrier. Är jätteglad att dem åt av den pelletsen så det blir billigare i plånboken och nyttigare för dem! :)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.