Vilken ras ska jag skaffa?
Jag funderar på att skaffa mig en kanin. Någon att kela mycket med som lätt blir tam men som ändå är lite smånyfiken så man kanske kan gå ut med den eller så. Probemet är att det verkar finnas en uppsjö av raser och jag är helt jätteförvirrad…
Vilken ras? och storlek är bäst och mest lämplig som husdjur? Jag vill ha någon som liksom vill vara med, även om man inte kelar. Vilken ras? har bäst temperament? För och nakdelar med raserna?'
Otroligt tacksam för svar!!!!
Jag tycker dessa kaninraser är outstanding:
- Japaner
- Dvärgvädurar
- Franska vädurar
Mycket sociala och personliga framåt kaniner som ofta glömmer att de egentligen är "bytesdjur". Finns nog många som vill ge tips? på härliga raser här på forumet. Men i mitt tycke är de tre olika raserna ovan BÄST. Franska vädurarna väldigt stora förstås…
Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning
Har själv gått i tankar om att skaffa mig av rasen japan. Men ännu inte blivit av. Fast jag har många dvärgvädurar då. Ingen annan på tå här som skriver än så vill du får du så länge läsa lite om en av mina godingar, rasen dvärgvädur med lejonman (Mm) teckningen japan. Säger lite om hur dessa raser beter sig och är i sättet, och några bilder på min *Ylle*:
Jag tycker Dvärgvädur. En fantastisk ras! Själv har jag en dvärgvädur just nu. Och både den och den förra dvärgväduren är OTROLIGT sociala, aldrig bitits eller morrat! Jätte kelsjuka och älskar att bli klappade. Mina älskade dessutom att ligga på rygg, ibland somnade dom på rygg. :)
Men det är ju olika från individ till individ. Alla kanske inte är lika keliga som mina har varit.
Här är min dvärgvädur som jag har just nu:
Hälsningar Lurvas11
#3 Precis. TS skaffar du inte dvv (dvärgvädur) så tycker jag rasen japan. De är vanligen mycket personliga, sociala, keliga och framåt. Vore jag du skulle jag skaffat rasen japan i holländarteckning gul/svart, så himla snygga. Fast det är ju bara vad jag tycker. Annars så är Ylle snyggast.
=)
Jag tycker du ska skaffa dig en Fransk vädur!! Dom är rätt stora men så otroligt snälla lugna och tama!! :)
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
Dvv är underbara!
#5 Dock kräver dem väldigt stor yta och gäller att få dem lätthanterliga tidigt :)
Jag rekommenderar dvärgvädur, lejonhuvad dvärgvädur eller holländsk kanin.Och då köpa från en bra uppfödare. :)
hur tama dem blir beror på individen och hur mycket man hanterar dem.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 Jaa…det var ju holländare jag menade med japaner, vet inte varför jag dribblade ihop det.
* DUBBEL *
Med vänlig hälsning, Linda Meijer, Ztrawberries Kaningård ♥
Holländska är absolut att rekommendera! Om du vill så kan du skriva ill mig i PM så kan jag förklara mer detaljerat varför jag fastnat för den rasen så otroligt mycket! :) Med vänlig hälsning, Linda http://ztrawberries.weebly.com/
Med vänlig hälsning, Linda Meijer, Ztrawberries Kaningård ♥
#7 Alla behöver ju väldigt stora ytor?
Dvärgvädur är ju sk "barnkanin" just för att den är så lugn och social :) Men jag vill ha en rex, såå snygga!
#11 Sa inte att dem inte behöver det. Men jättekaniner behöver betydligt större yta än vad en dvärgkanin behöver och betydligt större än vad lagen säger :) Finns inte inneburar t.ex till jättekanin ifall man inte kan ha frigående dygnet runt, då måste man bygga egen osv :) Eller jo finns, finns det, som är lagliga, dock svåra att hitta plus att jag skulle aldrig sätta en jättekanin i en sådan bur, inte ens över natten :)
Dem behöver röra på sig mycket för att inte få problem med leder osv :P
#12 va? Du sa att just franska vädurar behöver stora ytor, men du fastnade inte på att holländare, japaner etc behöver stora ytor.
och TS frågade ingenting om ytor?
#13 Läs inlägget igen tack. Du verkar ha missuppfattat allting :)
Ja alla behöver stora ytor MEN för dvärgkaniner finns det bra burar inne men inte jättekaniner vilket man bör tänka på :)
En kanin på 1,5-3kg behöver inte så stor yta som en frasse på 6-7 kg direkt. komma ut i hagar och större burar än lagen säger behöver alla kaniner :)
Rex. Lagom storlek 2,5 kg och uppåt. Superfina, härlig päls och ett underbart lynne.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Måste säga att de tre Svensk Pälsar som jag nyss köpt förvånar mig. Halvåret gamla och helt ohanterade kommer de fram, nosar, låter sig lyftas upp osv utan problem. Har sällan träffat så trevliga kaniner.
De är lite större än dvärgraserna - 3-4kg. Men inte jättestora.
De finns bara i svart med mer eller mindre vita strån, och rasen är ganska ovanlig (finns bara ett 50-tal avelsdjur i landet) men som sagt… jag är väldigt förvånad över hur nyfikna, lätta och tama de är trots att mina är helt ohanterade enligt uppfödaren. Nu vet jag inte om det är generellt för rasen, mina kommer från två olika linjer iaf. (förhoppningsvis finns det ungar efter dem till våren, men det blir utan stamtavla)
Min första kanin hade jag för 12 år sedan (jag har haft uppehåll sedan dess). Det var en korsning från Väla köpcenter som jag tävlade hoppning med. Han följde med ut på promenader, kom på inkallning och kunde vara lös. Det var dvärgvädur i honom.
Sen träffade jag många hoppavlade kaniner som verkligen inte hade särskilt trevligt temperament, bets och höll på. Nu var det 12 år sedan som sagt, så det är ju nya generationer nu. Behöver inte alls vara vanligt bland hoppisarna längre, jag har varit borta länge :) Och många var så klart trevliga också då.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#17 Vad fin! :D