Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 727 ggr
Wildee
0

Blir dom feta?

Jag har en kanin som brukar stampa på natten för att den har tråkigt! Så jag ger den kanske lite gurka eller sallad på kvällen för att han inte ska stampa. Men det jag undrar är,blir kaniner feta av sallad och sånt? Jag vet att dom blir feta av morötter och frukt men med sallad vet jag inte. Skulle gärna vilja det och om dom blir feta av det,vad kan jag lägga i hans lilla boll som hänger i burtakluckan? Är vädigt tacksam för svar!:) /Sophia o Wilde

Zvintos
0

De blir inte feta av gurka eller sallad. Däremot kan det göra dem dåliga i magen. Anledningen är att gurka och sallad inte innehåller särskilt mycket nyttigheter, utan mest vatten, som då vid för stor mängd kan göra att de blir lite lösa i magen.

Sen gällande stampandet. Dels behöver det inte bero på tristess. Om det gör det så är det nog smartare att hitta något annat sätt att aktivera kaninen på, än att ge den mat. Och om det inte beror på tristess, utan snarare ex rädsla, så får man nog fundera lite över varför den i sådana fall känner sig osäker/otrygg och åtgärda det istället.

Wildee
0

#1 Vad är tristress? För dom på djuraffären sa att det var nyttigt för dom!:/ aa,vi får se! Tack för svaret!:')

Zvintos
1

#2: Tristess innebär att kaninen är uttråkad.

Vad djuraffären säger kan man tyvärr inte alltid lita på. Många rekommenderar ex saltsten fastän det är helt onödigt, eller gnagarblandning fastän det är onyttigt.

fossingen
0

Mina två av mina kaniner har stampat de senaste två dagarna , anledningen är att ena honan är ny. Idag har jag inte hört stampande, tror de börjar vänja sig vid varandra, trots att burarna är två-tre meter från varandra.

Ibland stampar en utav mina kaniner om den är trött och vi pratar för högt Skrattande

Det kan vara så att den vill ut och springa, låt den springa av sig en stund före du ska sova, de brukar bli rätt anfådda och trötta efter utevistelse. Då kanske du kan sova om nätterna, fyll annars buren med en massa hö så har den något att både pyssla och böka runt i.

Har tyvärr ibland svårt också att för slut på stampandet, men utevistelse brukar lugna ner dem ifall de väl satt igång för att stampa i kör.

Ljusta
0

Kaniner stampar när de är irriterade över något eller för att de anar fara. De vill varna övriga "flocken" att de ska vara uppmärksamma. Jag har aldrig varit med om en kanin som stampar för att de har tråkigt. Troligtvis så hör den ljud under natten som gör den orolig. Ex någon som snarkar. Mina utekaniner står ganska nära mitt sovrumsfönster, och när min yngste son kom för fem månader sen och lät på nätterna så stampade de alltid ;) Så kolla över miljön och fundera över vad det är som gör att den stampar.

Ljustadalens kaningård

fossingen
0

1# Har du andra djur? Isåfall har du svaret där.

Fridaaaa
0

#6 Varför har man svaret där bara för att man har andra djur?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

bustjejen
0

#0 Kaniner blir inte feta av morötter och frukt så länge det inte är för stor mängd.

Jag vet inte varför din kanin stampar. Men oftast är det för att varna för någon fara som kaninen upplever. Är den på ny plats? Nya ljud eller annat?

Mina kaniner bor utomhus, med de sitter mest och käkar hö på nätterna, så se till att det finns gott om hö att knapra på istället för sallad.

fossingen
0

#6 Eftersom kaniner lätt kan bli överrumplad och irriterad på andra djur, ljud m.m så kan det vara därför. Men det är ju svårt att säga när TS inte verkar hänga mer på tråden.

Fridaaaa
0

#9 Dock ingen förklaring till problemet. Jag har många andra djur, men mina beter sig inte så ändå :) 
Så jag ser ingen förklaring i det. Dem kan ju bli överrumplade, skrämda osv av oss människor lika mycket också som av andra djur :P

fossingen
0

#9, nej men det kan vara det. Nån av mina kan stampa ibland när djuren har för mycket ljud för sig, eller om jag pratar för högt (ljudkänslig) när han ska sova.

Fridaaaa
0

#11 Då är det ju ljuden den reagera på inte själva djuren :)
Men du skrev "där har du svaret", alltså att det är det :)

fossingen
0

#12 Ja, men djuren har ju för sig ljud. Så har man djur kan det vara problemet.

Fridaaaa
0

#13 Kan vara ja, men du skrev att det var det :)
Dock beror det på vad det är för djur med. jag har hund, katt och marsvin inne, med en innekanin och sedan höns ute. Fungerar kanon. Och marsvinen är inte alltid så tysta hehe
Sedan vänjer sig kaniner ganska fort med vid ljud om dem hör det ofta :) Har alla mina djur gjort i alla fall :)

Suskiv
0

Jag har en kanin som stampar, han gör det när man stoppar in händerna i buren, han tycker helt enkelt det är läskigt.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D