Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 2155 ggr
[Ilja.live@hotmail.com]
0

Kanin mjölkersättning !

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=206955&visa=alla Kan man använda det till nyfödda kaninungar? Ska nämligen få ungar om ett par dagar och honan tog inte hand om ungarna förra gången så jag tänkte om det kommer behövas! :)

dermot
0

Ja, det kan funka. Men de första dagarna tycker jag du ska försöka få dem att snutta på mamman. Den första mjölken är viktig!

Har du stödmatat tidigare? Det kan vara svårt att få det rätt så det inte rinner i fel strupe. Mata helst med en mililitersspruta med en liten gummiventil så du inte "dränker" dem.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Ilja.live@hotmail.com]
0

Tack:) ja det har jag gjort! Fast en kanin på 3veckor, jag tänkte köpa en flaska : http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=206948 Tror du det passar? Men om hon äter sina ungar är det väl bäst att ta dom ifrån henne?:/

dermot
0

#2 Den är nog för stor för nyfödda bebisar, be om ett par 1mililiterssprutor när du är där. Kostar inte så många kronor styck och de är lätta att tvätta ut (dra upp vatten ett par gånger efter användning). :)

Var det hennes första kull förra gången? Jag tycker inte du ska ta dem ifrån henne, förstagångsmammor kan vara nerviga och om något går "fel" så käkar de upp ungarna. Har hänt mig också (iof bara tuggat på) men kullen efter klarade hon galant.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Ilja.live@hotmail.com]
0

https://www.google.se/search?q=petag+nappflaska&hl=sv&client=safari&tbo=d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=Di6-ULPiN6z14QTw5YHYCw&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=768&bih=928#biv=i|2;d|BUd3kJKizxQuYM: Kolla på denna bild så ser man en liten napp där till vänster;) Ja det är hon, men jag tänkte om det kommer behövas:)

Zabbio
1

Jag måste fråga varför du avlar på en hona som inte tar hand om ungarna? Eller var det oplanerat? :)

Nu kan det ju mycket väl vara så att det berodde på att det var första gången och att det egentligen inte är något problem.Men eftersom du verkade räkna med att vara tvungen att ta hand om dem denna gången så blir jag lite nyfiken på varför du ändå valt att avla (om det nu var ett medvetet val)

Det är aldrig fel at vara förberedd så klart.

Tänk på att inte pilla på ungarna i onödan om det är en lite nervig mamma.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

dermot
1

#4 Jag menade att själva flaskan är för stor. Med en så stor flaksa är det lätt att hälla i för mycket mjölk och det ger större risk för kvävning, i en mililiterspruta är där mycket mindre mjölk och risken är mindre för kvävning om du skulle trycka för hårt. Förstår du? :)

Okej, biter hon ihjäl dem igen, så ta honan ur Avel.

// Anka

[RC1393]
1

#4 Kaninungar brukar dock inte uppskatta napp.

[Ilja.live@hotmail.com]
0

Tack allihopa! Hennes andra kull nu! Hon är fin och trevlig hona vill ha ungar efter henne + fin färg och kan även ge mig vita ungar (gillar vita). Det är Liten rex det handlar om;);) #5 nu fick du svar på din fråga! Det är min 10:e kull nu så någon erfarenhet har ju jag;);) :P #6 jaha! Du menar så! Men då är det väl sprutan som är bäst;) #7 då vet jag! Har aldrig testat har bara kört med sprutan tidigare:D tänkte om det var bättre:)

dermot
0

#9 Napparna funkar, de kan du sätta på sprutan istället för en gummiventil, men du måste fortfarande ha sprutan. Finns som sagt på apoteket. :) Följer med axilur (flytande avmaskningsmedel) för exempel, men det finns lösa också, bara att fråga personalen.

// Anka

[Ilja.live@hotmail.com]
0

Vad bra! Men vilken gummiventil pratar du om?:)

dermot
1

#12 Det är egentligen något min pappa kom på när vi fick nappa ungar för ett par år sedan, hade inget hemma, vi var innesnöade så pappa gick ut och hämtade gummiventiler (såna man har till cykeln TYP, tror inte man har samma längre, men vet att det finns att köpa). Men det går lika bra med napparna i #9.

// Anka