Rätt eller fel?
Hej!
Jag kom på en fråga nu som säkert många gillar att säga sin åsikt om :P Tycker ni att det är rätt eller fel att sälja en liten kaninbebis när den är 3 v även om den måste stödmatas p.g.a olika omständigheter? Ägaren kommer alltså stödmata den i ca 3 v själv. Skulle ni ha kunna göra det eller hade ni behållt dem hemma fram till 8 v ålder? Rätt intressant fråga tycker jag faktiskt =) Men jag vet inte vad ni andra tycker ;) Visst vet jag att man som uppfödare har ett visst ansvar för sina djur och man måste se till att de får det bästa möjliga. OM ni hade sålt ungen när den var 3 v - hur skulle erat samvete må, bra eller dåligt? Skulle ni hålla kontakt med köparen under tiden? Eller skulle ni ha släppt det så fort ungen var lämnad till nya ägaren?
Lite funderingar jag fick av lite olika anledningar =) Om jag lagt in den på fel ställe så får gärna sajtvärdarna flytta den =)
Jag skulle aldrig sälja en kanin vid 3 veckors ålder!
Flytten blir ju också jobbig för ungen, den tvingas ju att anpassa sig till sin nya miljö, lämna kullsyskonen och lära känna nya människor. Det skulle nog bli för mycket för en så liten unge enligt min åsikt.

Nej, absolut inte! Jag skulle aldrig sälja en kaninunge vid en så tidig ålder, jag skulle ha den kvar tills 8v ålder. Som Elina. skrev ovan blir ju flytten stressande och jobbig för en så liten unge… kanske skulle den inte klara av det.
Det är väl olagligt att sälja före 6 veckor?
Jag skulle aldrig sälja en unge på 3 veckor. Den behöver ju inte överleva, trots stödmatning och kommer inte få det umgänge av syskon och mamma den behöver.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Inget jag skulle fundera på, överhuvudtaget. Tycker uppfödaren ska ta hand om ungen/ungarna tills de är gamla nog att klara sig själva utan mamma o stödmatning, punkt. :)

Det är olagligt och skulle aldrig göra det!
Skulle inte ens komma på tanken att sälja en kaninunge vid endast 3 veckors ålder! Alldeles för tidigt för en så pass liten kaninunge. 8 v tidigast, säger jag!
#1 Ja, jag kan tänka mig att det blir jobbigt för en sån liten plutt.. Men hur gör man då om mamman har gått bort? Om det inte finns ngn alternativ mamma så har ju ungarna bara trygghet i varandra.. Men det är antagligen mindre chans att de överlever utan mamma.. Kan jag tänka mig iaf.
#2 Nä, det blir nog mkt påfrestningar för den lille plutten i så fall =/
#3 Nä, självklart är det inte säkert att en unge överlever stödmatning, sånt kan man ju aldrig veta i förväg..
#4 Ok =) Ja, det är nog det allra bästa för djuren om uppfödaren sköter sånt =)
#5 Ok, det är faktiskt bra at det är det. Tänk alla de kaniner och kaninungar som blir ormmat =( Usch, så hemskt! Men borde det inte vara olagligt för de s k kaninuppfödarna som säljer levande kaninungar som ormmat? Eller de kanske får dispans för sånt =/
Det allra värsta jag har varit med om var när jag var inne i en reptilaffär, där hade de muspinkisar i en plastbur som gnydde efter mamma och de ville ju såklart ha mat =( Tänk vad hemskt! Att de ska behöva svälta ihjäl så där bara för att bli ormmat =(
#6 Ja, 8 v tidgast är ju det bästa =)
En unge som stödmatas bör inte heller flyttas, även om den inte är beroende av sin kaninmamma så är det ändå olagligt, så nej, jag hade stödmatat den så länge det behövdes och sen kanske sålt den vid 8 veckors ålder. Det är ju så ovisst om kaninungen på 3 veckor överlever en flytt osv.. :P
Skulle inte sälja så tidigt
- Mvh Emma

ALDRIG, säljer inte ens kaninen när den är sju veckor
Är ju ganska självklart egentligen att inget djur ska behöva flytta så tidigt =)

nej jag tycker inte att man ska sälja sin kanin une.

Absolut inte!
Även om mamman gått bort så känner ju kaninungen igen sin mattes doft, och känner sig då mer hemma. När den flyttas så tidigt kommer den ju till en ny miljö och den som får den har säkert inte samma kunskap som uppfödaren har. + att om kaninungen sedan dör så kommer den nya ägaren bli helt förtvivlad och då tro att det var hans/hennes fel att den dog. Då är det bättre om den får bo kvar hos uppfödaren där den har större chans att klara sig, i och med att uppfödaren har den rätta kunskapen. Får man hoppas iaf…
Kramar//Carro
Kaninen ska vara minst 8 veckor innan den får lämna mamman.
#14 6 veckor är det minsta, men 8 veckor är bäst :)
- Mvh Emma
Helt rätt! :P
Men många kaniner som lämnas vid 6 månader har fått problem med olika saker i uppväxten. Alla kaniner är inte lika mogna då! :)
En sak man kan göra om honan skulle dö medans ungen/ungarna fortfarande är liten och behöver henne, är att flytta över den till en hona med ungar i samma ålder. Har man ingen sådan hona, kan man alltid höra med en uppfödare om de kan ställa upp. Visserligen blir det ju inte samma sak, för kaninungen säljs ju inte utan växer bara upp med en annan mamma och ev syskon.
Det skulle jag kunna tänka mig att göra, om honan tog emot ungen/ungarna.
Hellre det än att låta ungen/ungarna dö.
Jag har läst en HEMSK sak som säkert fler vet om.
Många som får oönskade ungar slår ihjäl dem på en gång! 
även om det hade varit lagligt hade jag ALDRIG gjort det.. jag menar det säger ju sig själv, endå.. det är ju liksom självklart.
Medarbetare på Hundar.ifokus
skulle inte äns tänka tanken att göra de!!
8 veckor är nog bäst :)