Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 564 ggr
emmagronborg
0

vad betyder detta beteende? :)

hej :)

Min honan på snart ett år har börjat med ett nytt beteeende, eller inte helt nytt.. men men..

Det är så att hon de senaste dagarna har blivit helt vild, springer runt som en dåre men med glädjeskutt, när hon leker/ springer har hon svansen rakt upp och samtidigt grymtar, hon springer även runt mig hela tiden haha.

vad betyder detta? är hon brunstig? har läst lite olika men har inte hittat svaret riktigt.

hon har gjort detta förut när hon bara va någon månad :)

fossingen
0

Låter både glädje och brunst

Lurvas11
0

Precis som #1 säger låter det som brunst.

Hälsningar Lurvas11Glad

emmagronborg
0

Tack för svaren :D hon verkar sjukt glad men jag har heller inte gjort något nytt för henne hehe. Va gör man åt detta då? Eller går det över :) jag har ingen aning, min första kanin :)

Lurvas11
0

#3 Vad jag vet finns det inget att göra åt det. Det kommer att gå över med åldern. Min hona som är över 1 år nu hade en väldigt tydlig brunst. Hon blev tjuringare men efter ett par månader blev hon sitt gammal trevliga och mysiga jag igen. :)

Båda mina kaniner (en hane och en hona) brukar ha svansen upp så fort dom känner att den andra är i närheten. Som när honan hade rymt och hanen var i sin ute Hage. Då var svansen hög och han var super glad och gjorde precis som du beskriver (i 0#) att din kanin gör.

Beteendet kommer säker att gå över. Glad

Hälsningar Lurvas11Glad

emmagronborg
0

#4 aaaha okej :D jag tycker mest att detta beteende är gulligt, hon är inte sur eller något, hon verkar som sagt mer glad men lite mer vild ;) jag har ju bara en kanin så någon annan kanin kan hon inte känna av . Men brustit och könsmognad är inte samma sak va? För när hon va ca 6 månader vart hon könsmogen som höll på i ca en månad. Grymtandet låter så gulligt, som om hon vore en liten gris haha. Och hon följer efter mig mer än vanligt :) min lilla mysis ♥