Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 766 ggr
Matilda_91
0

Gimzans ungar, foton m.m

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har lite frågor angående mina små, och startar en ny tråd så ingen missar dem.

När man kollar i boet börjar alla ungar "skutta". De rycker till ungefär samtidigt hela bunten och de ser väldigt roligt ut. Det går knappt att hålla i dem för då de plötsligt rycker till håller de på att ramla ur handen. Varför gör de såhär? Är det för att komma högt upp i högen så att de ska få mat?

Några av dem är så otroligt små och skrynkliga, och det märks att de inte får tillräkligt med mat. Finns det något jag kan göra? Vill gärna att någon erfaren svarar på den här frågan. Går det att stödmata?

Ungen på bilden är den enda mörka som jag fäst mig riktigt ordentligt vid, trots att det bara gått två dagar :)

Matilda_91
0

en av de gråa

Matilda_91
0

Såhär liten och mager är den

Matilda_91
0

Ser att de ser rätt stora ut, men jag har minimala händer :P

Tina-A
0

Ungar är väldigt ryckiga och man måste vara försiktig så man inte tappar dom. Jo, det går att stödmata ungar om man vill (har recept om du vill ha) men oftast behöver man inte stödmata. Gör man det är ju risken att den inte äter från mamman sen, och inget kan egentligen ersätta modersmjölken. Så det är ju upp till var och sen vad man vill göra, men jag tycker inte ungen ser alltför mager ut..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Bobby
0

Om jag var du så skulle jag låta honan sköta matningen! Börjar du att stöd mata så producerar inte honan mer mjölk och man kommer in i en ond cirkel… Ju mer ungarna äter, ju mer mjölk produceras!

Matilda_91
0

Hm, ni har väl rätt. Skulle tagit en bild på de stora bebisarna också, så man ser skillnaden.

För deras magar var stora och svällda och man såg att de nyss blivit matade,medans de små var rynkiga och verkade inte ha fått nån mat.

twinnie
0

Åh, den mörka ser ut att bli Havanna! Superfin färg :D

ikea
0

Åh, så små och helt underbara. Jag tror inte att du behöver oroa dig för att några är lite magrare, det var två utan mina med. Jag lägger in en bild så får du se vilken skillnad det var mellan den största och den minsta när dom var några dagar gammla. I dag är dom sju veckor och det svarta kaninungen mår bra men är fortfarande lite mindre än den andra.

ikea
0

Glömde visst bilden, här kommer den.

Tina-A
0

Det finns alltid större och mindre ungar i en kull, heeelt normalt.

[Niike]
0

Det blir ganska jobbigt när det är många ungar i en kull. De trängs så mycket när det är mat-dags, och vissa kanske blir bortpuffade eller hamnar under de andra..Då halkar de efter lite, och blir lite mindre, sen hamnar de efter med maten hela tiden för att de större är starkare och kan lätt puffa bort de mindre. Men jag tycker inte du ska stödmata. Det brukar gå bra med de mindre utan stödmatning, de växer nog på sig när de blir lite äldre.

Det är normalt att de håller på och rycker, men jag vet faktigst inte varför de gör det. Men om du menar att de "kastar" sig omkring/uppåt, så är det för att få tag på en spen. När man ska kolla på ungarna, och tar bort ullen, så tror de att det är mamman, dvs Gizmo, som kommer för att ge dem mat. Då kastar de sig uppåt för att få tag på en spen.

Ungarna kanske inte är så jättesöta nu, men fatta vad söta de kommer bli när de blir större!:) <3

hejevelina
0

mina kaninbebisar var också ryckiga dom höll på att ramla ner för buren när jag gav Grållan mat !

Flippa
0

Jaa, dom ä ju bara 3 dagar tror jag, så dom är inte så tjocka.

Matilda_91
0

Tack allesammans! Jag är väl en liten hönsmamma och får försöka slappna av lite mer ;) Gimzan klarar nog det där aldeles utmärkt!

KvirrZ
0

#14 tror jag säkert att hon gör :)

- Mvh Emma

[Niike]
0

#15 Håller med!!

Bobby
0

De att de rycker beror väl på hörseln… De börjar väl höra mer och mer, men är helt ovana vid allting!

Tina-A
0

#17: Matildas kaninungar är döva och kommer inte börja höra förän om ca 1½ vecka :) Så det tror jag inte det beror på.

Matilda_91
0

Idag är de tre dagar gamla. Tog lite nyafoton när jag kollade till dem idag.

Boet:)

KvirrZ
0

#19 vilka guldiga :) Och gulliga :)

- Mvh Emma

Matilda_91
0

En av de ljusaste knubbisarna

Matilda_91
0

Ser ut att bli en liten Gizmo, eller hur? Kika teckningen.

Tina-A
0

Åhnej vad sötaaaa!!!!

Matilda_91
0

söötingar

[Niike]
0

Nämen guud så söta! Blir de mörkare verkligen Albins färg? Ser mer..guldiga ut;)

Matilda_91
0

Nej inte de som är så mörka :) de finns en eller två gråa, och så såg han ut som bebis, så jag gissar på att de blir som albin :P

[Niike]
0

Okej!:) Men undraa Vilken färg? de "guldiga" blir…

Flippa
0

Idag sak jag fråga pappa :) Jag ska tjata så mycket tills jag får en Gizmo unge :)  Är det någon som vet hur dert är att ha 2kaniner?

Ellen95
0

Gud så SÖTA dom är!:)

Calico
0

Min älskling Russin var minst i en kull på 7 ungar och han fick alltid dåligt med mat. Han såg ut som ett russin, därav namnet. mamma och jag försökte "mata" för hand, men trots att han var så liten så var han otroligt stark och snurrade runt som en tok i handen. Vi var oroliga för honom eftersom han inte gick upp så mycket i vikt men sedan vände det och nu har jag en 3 år gammal tjockis. :D

Men alla ungarna i Lotus första kull var lite småtokiga. De rymde, tuggade på allt, klättrade i buren och skuttade runt som små studsbollar.

/Matilda

Jojsan
0

#28 jag har 2 kaniner :P ^^

Taci
0

Shiiiit vad söta dom är! :) Å ändå kommer dom bara bli sötare å sötare nu, hur det nu är möjligt ;)

Fj-a-deer
0

Gud vilka sööööta! jag vill ochså ha!

War, war never changes.

Matilda_91
0

Lite nya bilder, bebbarna fyller ju 5 dagar idag :D

Först ut kommer en liten ljusgrå  :)

Matilda_91
0

Igen

Matilda_91
0

Den vita knubbisen, så söt! Den gäspar

Matilda_91
0

En av de fläckiga. haha, den är riktigt sprattlig som man ser på bilden ;)

Matilda_91
0

Den andra fläckiga, med mörkare fläckar. Sötis <3

Matilda_91
0

Den lilla bruna, som vägrade ligga still :P

Matilda_91
0

Och så en bild på den största ungen (den helvita) och den minsta ungen (den bruna)

Den vita har en sån häftig päls! Den är lixom som sammet, nästan som en liten rex :)

Matilda_91
0

De två fläckiga :) Älskar den här bilden!

Slut på bilder

Matilda_91
0

Och så har jag en tråkig nyhet att berätta. Min lilla gosis, den allra minsta och mörkaste ungen är död. Svalt antagligen ihjäl, lille plutten.

Prizma_o_Kristall
0

#42 Jättetråkigt att höra…. Men när det är så många ungar så kan det ju tyvärr vara så att någon får för lite mat. Men se det så att dem andra ungarna får ju nu en bättre chans att växa och bli stora…

Tröstkramar till dig!

Dem är jättesöta förresten:)

Kramar//Carro

KvirrZ
0

#42 Så tråkigt :'(

- Mvh Emma

Zvintos
0

Superfina! Madagaskar är en sån superfin färg, blev kär i den ungen direkt!

soten
0

Jag skulle vilja köpa en unge av dig!

Tina-A
0

Supervackra ungar Matilda :)

huldisen
0

åå söta söta dom är :D Tråkigt att en unge dog.

Taci
0

Faaan så söta dom e nu =) Får ju päls som bara den.. :P Om den vita e hane så e han min, Matilda! hehe ;D

Matilda_91
0

#49: Självklart ;D haha

Taci
0

#50, hehe perfekt ;) Alla är ju sjukt söta :D Är dom "normalstora" alla nu eller ?

senna
0

#42 - ojj, vad synd. Men sånt händer ju :/

Vad roligt att dom andra mår bra då! :)

hejevelina
0

jag vill ha en :D

hejevelina
0

jag vill ha en :D

[Niike]
0

Såå söta så!<3

[Quellii]
0

Åh dom är så sööta :D

Keligast
0

Åhh så sööta små liv :D

soten
0

Har du mer bilder när de är några dagar äldre ??

Tina-A
0

Jag vill också se lite nya bilder! :D

KvirrZ
0

Jag med :D

- Mvh Emma

[Niike]
0

Och jag med:)

Flippa
0

Jag vill också se nya bilder på dom :)

Matilda_91
0

Idag är de nio dagar och börjar verkligen se ut som riktiga kaniner! Tänkte fota senare på kvällen idag eller imorrn :) Stå ut!

Taci
0

#63, fota ikväll, fota ikväll! ;) Haha :)

soten
0

OKej

KvirrZ
0

Yey, vill se :D

- Mvh Emma

soten
0

Nu vill jag se!!

Matilda_91
0

bilder kommer imorgon om det finns batterier till kameran :)

Alla ungar utom den vita har öppnat ögonen, och de har börjat krypa runt mer och rör sig litegrann utanför boet :)

soten
0

^^,

Jojsan
0

va kul :D längtar efter bilder :P

[Niike]
0

Vill också se massa bilder på sötisarna!:)

KvirrZ
0

Jag med :D

- Mvh Emma

SaraB
0

Hur många ungar blev det Matilda? Har vart off-kif i 2 veckor, har säkert missat massor. Grattiskramar till dej o ninerna iallafall ! :D

Matilda_91
0

#73: 6 stycken :)