Funkar en promenad idag?
Det är 10 grader varmt och regn där jag bor, skulle det funka att ta ut min lillgubbe på en promenad?
Han är innekanin och har inte varit ute på marken sen han flyttade hemifrån.
Ja det funkar. Var inte ute för länge bara, max 20 min tycker jag. Och om han sitter stilla och kurar ihop sig till en boll fryser han så då ska ni gå in.
#1 Tack för svar! Få se om vi tar oss ut idag eller imorrn. Men regn är alltså ok, tänkte om han lätt kan bli förkyld eller så? Tänkte isf förstås torka av honom ordentligt när vi kommer hem igen.
Ja fungerar :) Jag har min innekanin ute i hagen en stund, när hon vill in så kommer hon och vill upp ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Bra, det är kanske bara jag som är lite överbeskyddande
Tänkte på en sak till- är det lätt att de får ohyra om de är ute i gräs?
ja de funkar! kanske inte så kul med regn dock men här är de -2 grader och varit ute med min inne kanin och ute kanin i en och en halv timme och jag gick in för att jag började fyrsa medans kaninerna hade super kul i snön :)
#6 Oj, tur att det är plusgrader här än så länge
Nej ohyra borde han inte få :) Tänk dock på att inte låta honom äta för mycket gräs om han inte är van. Även om det knappt är någon näring i det nu kan han bli lite dålig i magen :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#8 Vad bra! Jag ser helst att han inte äter något gräs alls ute med tanke på ev. hund/katt-piss…
#5 *pepparpeppartaiträ* mina har aldrig fått det och haft 2 fästingar på 2 kaniner under alla år jag haft kanin ;)
Katt&hundkiss regnar bort snabbt :)
#10 Jag fick löss på 2 av mina råttor när de var på en tomt ett par minuter- aldrig hänt vare sig innan eller efter men det var rätt äckligt med de där krypen. Sen dess är jag lite nojig, hade inte haft en tanke på ohyra innan jag råkade ut för det. Fästingar borde väl gått i ide nu
å andra sidan är de enkla att se och plocka bort i en ljus päls.
#11; Har själv gerbiler och de kan ganska lätt få ohyra ute och har därför valt att inte ta ut mina av den anledningen. Men kaniner är ju helt annorlunda mina kaniner bor ute året om :)
Så du behöver inte oroa dig.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Min lilla krabat var ute nu i onsdags var det. Han hade inte varit ute på över en månad, men när han väl var ute så tyckte han det var skoj. Brukar ha en maxtid på 15 min utomhus för en innekanin. Men det har blivit tio min senaste gångerna då han inte är så van med gräs och alla ljud i omgivningen.
Klara & Tinycee
Kaniner brukar ofta efter att först försiktigt undersökt området (o känner sig lite tryggare) få glädjefnatt och hoppa och rusa runt som små tokar, och då är risken liten att de fryser eftersom de ju håller igång :D
Fast är det blött och fuktigt får man kanske vara mer uppmärksam, en blöt kaninpäls isolerar ju inte alls på samma sätt mot kyla…
Gällande ohyra så är mitt tips? att kolla området där du tänkt rasta din kaninskrutt Lucke, innan ni båda går dit. Kolla om du kan se spår eller kanske till och med skymtar vildkaniner.
De finns lite överallt numera, även i mer centrala delar av städer och de kan tyvärr bära på sjukdomar som man verkligen inte vill att ens kanin ska bli smittad av. Det behöver heller inte handla om direktkontakt utan bara att vildkaninerna befunnit sig i området.
Sedan är ju inte alla vildkanin-bestånd drabbade av de här problemen och det går också att vaccinera sin kanin mot en del av sjukdomarna. Jag vill absolut inte skrämma upp dig! Men alltid bra att ha undersökt platsen lite i förhand så man inte får några obehagliga överraskningar efteråt.
Där jag bor finns det massvis av både vildkaniner och harar, och då bor jag ändå ganska centralt, så det är därför jag själv har detta i åtanke :)
Hoppas ändå du och din lillgubbe får en mysig tur utomhus! ;)
#11 det kan ju dock hända även inne, om du råkar dra det med dig osv :) Så det har ingen betydelse ^^,
#12 Små gnagare kanske lätt får ohyra utomhus? Här var det max 5 minuter i gräset, sen kröp det överallt i pälsen. Vidrigt. Men du menar att kaniner inte får ohyra så lätt?
#13 Kan tänka mig att det är poppis att komma ut en liten stund
.
#14 Bra att du påpekar det! Jag bor i Stockholm (förort) och jag har aldrig någonsin sett en vildkanin här, endast harar. Har funderingar på att vaccinera honom i vår, då han kommer få följa med mig ut till olika platser i sommar, där det kan finnas vildkaniner.
#15 Jag har hört att det kan finnas i hö osv. Har ju aldrig haft hö hemma innan jag blev med långöra, kanske därför jag varit förskonad från ohyra på råttorna, utom den enda gången då.
Det blev ingen promenix idag- regnet har vräkt ner här, så det kändes inte lockande med en promenad
.
Nu är det mycket snö och runt -10 här i Stockholm. Kan tänka mig att det skulle vara kul för en kanin att skutta runt i snö, men kanske bäst att vänta med det tills temp blir runt 0..? Eller avstå helt? Med tanke på att det är en innekanin som inte varit ute på promenad än…
#17 Jag hade ute min innekanin idag i första snön, ca -6 grader när hon var ute men hon ville in efter 2 minuter så kommer inte ta ut henne mer i vinter ^^
#18 Är hon van att komma ut? Nu känns det ju väl kallt, jag väntar tills det blir mildare. Ser så härligt ut med all snö bara…
#19 Ja det är hon :) Brukar ha henne ute när vädret tillåter men under 0 grader vill hon inte vara ute, och speciellt inte i snön :)
#20 Jag förstår henne, jag är själv väldigt frusen av mig…
#21 Ja det är jag med hehe Så hon får skutta mycket inne istället hihi :D
#23 Fullt förståeligt
Söt bild!