Räkna ut fodervärden!
Jag skulle behöva ha lite hjälp att räkna ut vad värdena blir om man blandar dessa foder 50/50! E kass på matte… :) Protein 11,2 Fett 2,9 Växttråd 21,9 Råaska 7,4 Calsium 0,5 Fosfor 0,3 Och Protein 16,5 Fett 3,6 växttråd 13,5 Aska 7,0 Kalcium 0,9 Fosfor 0,5 Säg gärna vad ni tycker om blandningen med :)
För protein: (11,6 + 16,5)/2 Bara att mata in i miniräknarn :-). Blir en bra blandning. Visst är det andra fodret rabbfor?
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Å tack lina! 
som sagt, suger på matte! 
japp de e de!
http://kaninmagazinet.se/2012/october/rakna-pa-fodervarden.html
:) (Värde1+värde2)/2 = nytt värde
Växttråden blir 17.7% och fettet 3.25%
Om du inte har en miniräknare med ( ) i så gör såhär:
steg 1: 11,6 + 16,5 =
steg 2: Ta det svaret / 2
:).
Om det hade varit något annat än hälften hälften så hade det varit lite annorlunda ,det ser egentligen ut såhär:
(11,6*0,5)+(16,5*0,5)
Och där är 0,5 alltså att det ska vara hälften.
Vi får se, jag kanske lägger ut mitt stora exceldokument som en julklapp på min hemsida ^^. Jag håller på att utveckla den ULTIMATA FODERKALKYLATORN. hahah. Lite väl ambitiöst så det går inte så fort framåt.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Har varit anti till rabbfor förut, men sen jag bytte från svenska foders har mina fått heeelt annan lyster i pälsen! Syns speciellt på de satinpälsade, men även de andra har fått mycket bättre päls och alla verkar över lag må mycket bättre! 
foderkalkylator låter ju perfekt! 
Japp rabbfor har blivit mycket bättre dessutom!
Tidigare var rabbfor bara att glömma att ge till hermepluttar, men nu krävs det så lite tillskott av fiberrika foder för att tippa värdena åt rätt håll (högre växttråd än protein) så det är ett riktigt bra val.
Att det dessutom är ganska billigt och finns på granngården gör ju inte saken sämre :).
Jag har gett det till mina sen i somras, blandat med Wiesenflakes och lite mera, vilket faktiskt har gjort att de har återhämtat sig otroligt mycket. Humlan gick från att vara dödssjuk och ha magrat av rejält till att få 95p förra helgen. Det hade jag inte kunnat lyckas med utan ett kraftigt foder.
Nu när säcken tar slut blir det dock lite bantningstider :). Honorna speciellt, ska ju egentligen magra av lite under vintern så att de är lättare att para på våren. Feta honor blir inte dräktiga…
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Ok då e ja inte ensam om att tycka det funkar bra då :) Sen får man ju va lite försiktig me givan såklart! Men några av mina Dvv har haft lätt för att bli matta i pälsen och bli tunna, så pga det provade jag rabbforen :) Sen för att öka fiber och förbättra de andra värdena lite så blandar ja me jr farms grainless! Sen ungar å di givande honor får lite mer rabbfor än jr!
Låter som en bra plan :-).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Om du har ex fyra foderblandningar och vill veta fettet i blandningen så plusar du ihop alla de fyra värderna, sedan delar det på fyra. Då får du värdet
Har du ex två foder men ger två tredjedelar av det ena och en tredjedel av det andra så plusar du ihop värderna två ggr av samma foder samt det andra fodret och delar på 3.
Så ex.
fett 3 % + fett 3% + fett 4 % = 10 sen tar du 10 delat på 3 = 3.33
10 kanon! Ska försöka komma ihåg de tills nästa gång :)
#10 gäller ju dock bara när du har lika mycket i vikt av varje del :).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#10 Jo, men i tredjedelar har ju alla delar samma vikt så självklart.
Ja, om du har använt en våg :).
Edel, Rabbfor, Svenska foders och Mästers väger nog lika mycket. Men skillnaden mellan ex Wiesenflakes och Rabbfor är stor, det är nästan halva vikten.
Nu vet jag inte vad JR Grainless väger, tror de är ganska kompakta, men jag tänkte bara att det är bra om folk känner till det, att 1dl av det ena inte är lika mycket som 1dl av det andra ^^.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#14 Det förstår nog de flesta :)
Det ska man aldrig förutsätta :).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Haha, ja, förstås kanske finns någon luring :D Men nu vet de om de i alla fall :D
Framförallt så är det inte alla som har en bra våg hemma :)
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Vad är det första för foder? Använder själv rabbfor just nu, men har funderat på att blanda ut det…
De e jr farms grainless! Ett kanon foder :) Finns på zooplus! Ja rekommenderar alla att köpa det pga kvaliteten och det billiga priset!