ha sela på sej ...
en av mina kaniner blev helt galen när hon fick sele på sej … så hon fick ha på sej de ett tag i buren .. sen tog jag ut henne så hon vart tokig skulle springa över allt.. så jag lugnade ner henne hon och tog av selet och släppte henne i buren igen .. ska jag fortsätta så elller vil ha lite tips??.. vill ju inte skrämme henne för mkt ..
// lotta
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
putt
Låt selen ligga typ i buren eller nära henne på något sätt ett tag, så hon märker hur selen luktar och ser ut och att den inte är farlig! Sen sätt på henne selen och ge henne massa godsaker, utan koppel på - bara sele. Och så låter du henne skutta omkring med den där selen på sig så kommer hon förmodligen att vänja sig. Inget händer ju när selen är på, jag kan skutta som vanligt! Sen efter några "träningspass" så kan du sätta på koppel och försiktigt smyga efter henne.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
ja för jag provad emed sela på min andra kanin och man ska ju inte dra i kopplet va ?? så de kändes som jag jagade henne .. de e ju inte så bra .
tack jag ska prova de :)
Precis, man ska inte dra i kopplet. Då blir dom ju lätt rädda. Sen blir dom ju lätt rädda om man springer efter dom också :) Därför är det bra att börja utan koppel och låta dom skutta fritt med bara selen först.
aa men får man hålla i mot lätt .. jag förstår ju at tman inte ska rycka som på en stor hund :)
#5: Jo, det får man. Men helst ska man smyga efter den hela tiden i början så kaninen kan skutta runt som när den enbart hade sele på sig, men nu smyger du efter den. Så den vänjer sig vid att du går efter den liksom!
Vi har faktiskt en artikel om hur man vänjer kaninen vid sele :) Du kan ju läsa den också om du vill! Den ligger under Kaninhoppning :)
aa tackar aa ska kolla efter den ;)
Min kanin Lisa drog sig ur selet när hon var utomhus en gång. Men hon stack inte iväg så jag han lyfta upp henne. Men fan, vad rädd jag var