Hets slickar och naggar
Hejsan allihopa. Jo jag har nu för några månader sedan införskaffat mig kanin igen då jag känt att det har varit väldigt tomt i livet under ett djur uppbehåll. Så jag och min pojkvän åkte till en kaninuppfödning för att skaffa oss den charmigaste holländar hona ni kan tänka er. Hon är super bra på alla sätt och vis. Rumsren, social och är ur go att hålla på med. Men så har vi stött på ett problem under vägen också och det är att hon inte låter min pojkvän vara i fred. Vart han må befinna sig om det så är i soffan eller vid matbordet så hoppar hon direkt upp i hans knä bara för att börja hets slicka på honom för att avsluta med ett litet nagg. Och såhär har hon hållt på enda sen den dagen då hon först började visa tendenser av att vara könsmogen. Jag undrar bara om ni vet vad det kan vara eller vad man skulle kunna göra åt detta? Tack på förhand!
Vad jag vet så slickar kaniner för att visa att dom tycker om en eller för att dom har brist på något, kan ju vara annat också men just nu kommer jag inte på något mer
Okej. Ja för att hon tycker om honom syns ju på henne det är nästan som om hon tycker om honom lite för mycket xD Men det som gör mig lite förvirrad är att hon börjar med att slicka på honom med efter en stund så kommer det alltid ett bit. Hon biter inte hårt men tillräckligt för att det ska vara obehagligt.
hm hon kan behöva salt, även fast man inte ska ge för mycket salt till kaniner men om man tex. varit och tränat sen klappar kaninen har jag märkt att mina slickar extra mycket så han kanske är svettig? haha nä men han kanske har mycket "salt" på sig så försöker hon få i sig mer med dedär lilla bettet men bara ren chansning, Även fast man bara ska ha saltsten till dräktiga honor om dom behöver de så hade jag nog testat ge en saltsten i nån dag bara för att se om de gör skillnad annars är de någ något annat :)
Brunstar hon? Hon kanske är lite förtjust i honom och uppvaktar honom.
Att kaniner tycker lite för mycket om sina ägare händer.
Ibland när kaniner slickar på en så vill de ju något också. Tex om min kanin putsar på mig och jag inte klappar tillbaka så kan han nafsa (det gör dock inte alls ont, men det är en uppmaning) eller blir sur och hoppar därifrån. Klappar han henne på huvudet när hon beter sig så?
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
#3 Saltbrist tror jag inte det är då hon har en välanvänd saltsten i buren ;)
#4 Det är nog mycket möjligt då hon "ställde upp" sig i början av sin könsmognad mot honom. Ja det spelar ingen roll om han klappar på henne eller inte så ska hon slicka på honom. När han klappar henne på huvudet så gör hon alla möjliga cirkus konster bara så hon inte ska råka sluta slicka på honom. Väldigt sällan hon slappnar av och bara myser till det hos honom. Men det händer oftare och oftare att hon slutar slicka i små intervaller och bara låter sig klappas så hon kanske håller på att växa ifrån det :D Tack så mycket för svaren. Var lite rädd att det skulle vara någon sorts undermedveten hotfull signal xD
#5 Hotfullt är det nog inte, men de kan vara lite nafsiga när de uppvaktar. Hade en hane när jag var yngre som prompt skulle uppvakta mamma, sprang gärna i cirklar runt henne och bet henne i anklarna. Han kastrerades ganska fort kan jag säga. ;)
Om du/ni är bra på engelska kan du titta lite på den här sidan, det är en rolig sida med lite info om hur kaniner "pratar" med varandra och med sina ägare. Det hjälper ganska mycket att förstå vad det är kaninen vill i olika lägen.
#6 Haha vilken kille. Så brukar min pappas hon kanin göra runt honom som en liten kärleks förklaring ;)
Ja men den hemsidan ska jag titta upp! Tack så mycket :D
#5 Kaniner ska inte ha saltsten, det kan leda till b.la. njursten så den skulle jag ha tagit bort. De får i sig det de behöver ändå tex via sina pellets. :)
#7 Ja kaniner är riktigt mysiga när de vill förklara att de tycker om en, haha. Tillgivna djur!
#8 Jo sanningen är väll att hon leker mer med den än faktiskt slickar då hon brukar fylla sin mum med vatten och släppa ut över saltstenen. Så bara hon har lekt bort den här blir det inga fler saltstenar ;)
TS >> Från vilken uppfödare har ni funnit en så cool och trevlig kanintjej? *nyfiken* Har hört att holländarna ska vara bra trevliga, nu blev jag ännu mer nyfiken.
Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning
#10 Från Celine Estazy En super trevlig tjej med härliga kaniner och fina avkommor. Kolla in hennes hemsida på www.kaninbacken.se där kan du se hur alla kaninerna bor och vilka kullar som är planerad. Rekomenderar henne stort då hon verkligen bryr sig om vart kaninerna kommer och vart dom tar vägen :D
#11 Tack! Har ju under flera år gått och funderat på någon fin holländare, har själv aldrig haft rasen sedan tidigare. Att kaninhonor överlag har gott om hormoner och kan få för sig sådana roliga spratt som det kan ge sig uttryck i, det känner jag till. =) Det är ju för charmigt. Små nagg kan man nog inte komma ifrån när brunsten sätter till, men låter helt i sin ordning om det börjat lugna sig något. Kaniner har_väldigt_vassa tänder så jag förstår om det känns obehagligt fast ni har aldrig gått emellan två hanar som slåss va? ;) ;) ;) Borde ta bild på mina ärriga händer nån gång från rätt djupa sår.
Tack för info.
Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning
#12 Inga problem. Ja men visst är honor underbart charmiga när dom sätter den sidan till :D Haha ja vi kanske kan jämföra kanin vållade ärr någon gång ;)