spån från granngården? hjälp
Hej, funderar på att köpa en bal med 25 kg spån för 79 kr från lantmännen,men undrar hur länge en bal räcker till 5 kaninburar?
Beror på hur stora burarna är, om dina kaniner går på låda och hur ofta du byter.
Mina spånbalar räcker ett halvår för en 120 kaninbur, med kanin som går på låda. Byter i lådan oftare än resten av buren
Det är helt klart värt det att köpa sånna balar tycker jag :)
//Joanna
#1: Ok, Jag tror jag ska köpa en sådan bal, det verkar ju räcka länge, 3 kaniner går på låda och de två andra gör sina behov lite här och där. Men ska åka och köpa imorgon!
Billigare om du hämtar från ett sågverk!
Det gör jag, 10 kr sopsäcken och jag har 6 burar. En på 120x60 som jag tömmer halva på, en på 100x100 som jag tömmer 2/3 på (en trekant så den blir mindre), en 130x70 (som jag tömmer 1/3 på) och tre på 110x100 med toalådor som jag tömmer ca 2 gånger i veckan ibland mer. Då är dessa kaniner ute nästan varje dag från morgon till kväll så det blir mindre skit i burarna att tömma.
Jag tömmer kanske hela burarna en gång i månaden om ens det hos vissa.
Sopsäcken räcker 1 månad vintertid och 1.5/2 månader sommartid. Tror jag.
Du kan pröva och se hur mycket det går åt och sen se om det är värt det jämfört med vad du har just nu :)
//Joanna
Jag brukar egentligen hämta spån på riklubben, fyllde en säck och det räckte i ungefär en månad, där får jag gratis spån, men har länge velat testa granngårdens spån…
Men funderar om jag ändå inte ska fortsätta med ridstallets spån, får ju gratis så det kanske inte är någon ide att börja köpa om man redan får ta på stallet. :)
#3 Men det är dammigare det spånet
//Joanna
Jag köpte en sådan säck idag på Granngården. Oj vad tung den var att släpa på, sitter och är helt slut nu, haha
Första biten hjälptes jag och syrran åt att bäre den, sen tog jag den på en barnvagn. Ujujuj så jobbigt!
Men nu borde den räcka ett tag, har bara en bur som ska fyllas 
Här går det åt ca 2 stycken spånbalar i veckan. xD
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#7 Hehe vi tog en ikeakärra sån liten man kan köpa och åkte med den på bussen :)
//Joanna
#8: Har du många kaniner? :)
Jag har fått en spånbal från Granngården idag gratis, jag fick den av min pappa då han hade hört att jag eventuellt velat köpa och prova, men då köpte han den till mig istället
Ja då slapp man betala iallfall,hehe 
#8: Har du många kaniner? :)
Jag har fått en spånbal från Granngården idag gratis, jag fick den av min pappa då han hade hört att jag eventuellt velat köpa och prova, men då köpte han den till mig istället
Ja då slapp man betala iallfall,hehe 
Ojsann, råkade av misstag lägga ut två lika dana, 
#10 17 stycken så inte så många. Men det går åt en del i boxarna bland annat. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#6 kanske lite men det är MKT fluffigare mjukare och härligare. Jag har bil, skulle aldrig släpa spån på bussen haha pinsamt och jobbigt!
Jag tror jag ska fortsätta med granngårdens spån, det är jätte bra, mjukt och skönt för kaninerna + att de inte dammar nå mycket, kaninerna verkar gilla det mera än stallspånet, spånet från ridklubben var inte det bästa, de dammade väldigt mycket, var små,små spånflisor och luktade inte så gott… Men Granngården där ska jag köpa mitt spån i fortsättningen!
79 kr för 25 kg det är ju väldigt billigt!
Ha en trevlig helg alla fina iFokus vänner
Pinsamt må det vara men om man inte kan transportera sig så får man ju lösa det på något vis
//Joanna
1 spånbal räcker till ca 13st 120x80cm-burar här. Lite färre när jag tänker efter, då de inte har samma strö på Granngården som de hade för några månader sedan, balarna nu är något mindre. Låt säga att en bal räcker till 11-12st burar istället. :)
Jag tycker om det spånet. Det luktar gott, är ljust och fint och är relativt dammfritt.
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
För mig går det åt 3-4 granngården-balar per månad. Har 14 hermeliner och 3 korsningar på 2,5kg.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#18: Ok, fast ska köpa in en till bal snart igen… Är det du som har notvikens kaniner?
Nää, jag har Rönnbäcks Kaniner, och är en utställningsuppfödare. Notvikens heter Linnea, hon föder upp blandisar för kel.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se