Kaninpiss i matta!!!
Min kanin är omöjlig att få rumsren. Har bytt toalåda men han sätter sig var som helst och nu för 10 minuter sen på min STOORA vardagsrumsmatta, 2 STOORA pölar.
1. Hur får jag mattan ren? Den ryms inte i nån tvättmaskin å jag har inte ens en stor balja eller badkar.
2. hur lär man kaninen att bli rumsren. Måste jag ha honom instängd i buren JÄMT?? Det känns inte bra då han blir mycket gladare då han får springa i lägenheten och busa.
Kan du få in den i duschen så att du kan skölja av den? För att få bort lukt kan man använda äppelcidervinäger (det luktar starkt när man häller på, men ingenting efter att det torkat in!).
Hur gammal är kaninen? Har den alltid kissat inomhus? Kaniner blir ofta naturligt rumsrena, de gillar att ha en speciell toalett. Om de plötsligt börjar kissa överallt så kan man anta att de har blivit könsmogna. Då får man kastrera. Om det inte beror på det så kan du ju prova att ta bort mattor och mjuka saker medan kaninen är ute. Eller ställa toalettlådan över stället där han brukar kissa, om det finns något speciellt ställe.
Innan kaninen är rumsren eller om den inte går att få rumsren brukar jag dela av en del av rummet där buren står med kompostgaller och se till att det inte gör något om det händer en olycka där, tex täcka golvet med plastmatta. Så får de springa fritt där. I många hallar och kök tex är golvet sånt att det går att bara torka av, så man kan kanske avgränsa så att kaninen kan hoppa fritt där.
Annars är mitt bästa tips? för toaträning att lägga tidningar i botten i hela buren och inget annat strö, stänga in kaninen i buren och ställa en toalåda med strö, så att det verkligen är skillnad på toalådan och resten av underlaget. Själv använder jag toalätt eller träpellets. När kaninen kissar utanför lådan tar man bort den tidningsbiten som det är kiss på och lägger den under ströet i toalådan för att det ska kännas på lukten var den ska kissa. Vill man så kan man skopa ner bajspluttarna i lådan också. Sen håller man buren kissfri och byter tidningar hela tiden och håller alltså koll på kaninen helst flera dagar, tex över en helg. När man ser att kaninen kissar eller precis har kissat sätter man den i lådan. Jag har också låtit dem lukta på lite kisstidning och sen lagt biten i lådan och satt dem där. Mina har lärt sig riktigt bra på det sättet.
Var också noga med var du ställer toalådan, märker du tex att kaninen helst och mest kissar på något annat ställe i buren så ställ lådan där. Kan också vara bra att ställa lådan så kaninen kan äta samtidigt, tex under höhäcken, eller också vid vattenflaskan.
När jag toatränar kaniner brukar jag också ha flera lådor med samma strö, ett par stycken i buren och sen när man börjar släppa ut kaninen efter att ha tränat ett par dagar ställer man en till låda i lämpligt hörn i rummet dessutom.

Sug upp så mycket du kan med papper, sen på med ett tjockt lager potatismjöl som du gnider in, det suger upp resten, sen när det har torkat så dammsuger du bara bort det.
Usch vad jobbigt, okastrerade hanar kissar oftast lite här och där för att markera och speciellt där de är mjukt har jag märkt! fast de gör dom även när dom är kastrerade iaf min dock nästan aldrig nå mer men hänt att han gjort de nu senaste året ca 3 gånger, men varje gång han kissat nånstan så stoppa jag han i buren ett tag sen får han komma ut igen, sätt kisslådor på de ställen du märker att han kissar mycket och om han skulle bajsa så sätter du klutten direkt i lådan.
Är det min kanin som är knäpp eller är det för att han inte är könsmogen än(?), men han varken kissar eller bajsar utanför sin bur. Och då är han ute några timmar om dagen.
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#5 Bara att säga grattis ;)
#5 En del är naturbegåvningar! 
#6 Haha tack ;P
#7 Bara hoppas att det fortsätter så efter att han blivit könsmogen ;D
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Tack för era svar. Ja mattan klarar sig nog
Men angående kaninen så är det såhär: Han är bara 10 veckor gammal så han kan knappast vara könsmogen. Jag fick hem honom då han var 7 veckor så han har bott här i 3 veckor nu.
Hela den första veckan hade jag honom intängd i buren så att han skulle lära sig toalådan. Han kissade på lådan men bajsade i hela buren.
Fortfarande kissar han på lådan när han är instängd i buren, men bajsar överallt. Ibland på lådan, men lika ofta utanför lådan. Även fast jag provat att ha den i olika hörn.
Efter första veckan så började jag släppa ut honom i lägenheten. (det var alltså 2 veckor sen han fick börja springa lös här)
Det konstiga är att han väljer inte ens något speciellt hörn i lägenheten där han kissar eller bajsar. Kulorna verkar bara trilla ur honom medans han hoppar omkring hela tiden. Sedan sätter han sig när som helst och kissar, och vart som helst: mitt på en matta, mitt på golvet, intill väggen, eller i ett hörn… Jag blir ganska less på detta.
Nu har jag honom bara i ett rum.. rummet där buren står. Så nu står han hela tiden vid dörren och vaktar, han är ju van att få springa i flera rum så inte konstigt han är lite sur :(
Min förra kanin var så himla lättsam. Han gick bara på toan sin direkt, och kissade aldrig utanför buren…
Kaniner gör ofta så för att skapa en trygghet omkring sig. Hos yngre kaniner ser man det beteende oftare än hos äldre. De liksom"mutar" in sina nya områden,ungefär som när vi packar upp en flyttkartong.
Det brukar avta när de känner sig riktigt hemmastadda. Jag tycker du ska toaträna honom ändå men det gäller att ha tålamod.
Lycka till!
#9 Bajsa överallt gör mina helt rumsrena kaniner också, även om de också bajsar på lådan. Kaniner kommunicerar ju genom sina bajspluttar med andra kaniner också. Det är ju inga problem att sopa upp pluttarna.
När den bara är 10 veckor och har en hel lägenhet att röra sig i så förstår jag också att den inte klarar det. Gör om toaträningen från början och ha honom instängd i buren tills han bara kissar i lådan igen, släpp sen ut honom i rummet med en eller tom två extra lådor i hörnen av rummet och lägg gärna lite kissigt strö där.
Problemet för kaniner är att de inte känner sig kissnödiga utan kisset kommer och DÅ måste de kissa och har inte många minuter på sig. Det tar nog ett tag för små kaniner att lära sig det där kan man ju tänka :) Så ja, jag tror också på fler lådor. En i varje rum, minst!
# är det verkligen så att kaniner inte kan hålla sig? Ingen av mina släpper en droppe i transportburarna även om de sitter där i typ 2 timmar. De kan sitta 1-2 timmar i knät också utan att kissa en droppe.
#13 Så har jag läst! Blir som sagt något bättre för äldre kaniner, men inte mycket.
#12 det där har jag också hört, minns inte var. Kan tänka mig att det stämmer till viss del. Ser ofta mina kaniner stanna upp mitt i en annan aktivitet och verkligen springa till toalådan. Blir alltid full i skratt, de kan tex ligga helt lugna och mysa med varandra och så plötsligt rusar den andra i väg för att kissa. Men jag tror samtidigt att de kan hålla sig. Hade en gammal kanin med lite nedsatt rörlighet som gillade att sitta med i tv-soffan på kvällarna. Han kunde/vågade inte själv gå tillbaka till toan om han blev kissnödig. Om han suttit med oss genom en långfilm kissade han ofta en hel flod samma sekund som vi lyfte ner honom (när vi insett det här började vi lyfta ner honom lite oftare så att han inte skulle behöva hålla sig).
Jag tror att det var i antingen "Why does my rabbit…?" eller "Hop to it" som jag läste det. Min kanin brukar också tokrusa till toan om han är en bit ifrån den :)
#15 nämen gossingen då… 

*suck*, jag tror jag får nåt fel.
Som jag sa tidigare så kissar han på lådan i buren när han är instängd där.
Klockan 8 imorse släppte jag ut honom i ETT LITET rum utan mattor. Det rum där buren står. Det är 3 X 3 meter stort och jag ställde dit en extra toalåda. Flera flera gånger har jag lyft honom till den lådan och satt ner honom där så att han ska bli påmind om att den finns där. Jag la oxå dit lite kissigt spån ifrån toalådan i buren hans.
Men han skuttar bara lika fort ut ur lådan igen.
Och vad har hänt nu? Jo han satte sig en meter från lådan mitt på golvet och kissade en SJÖ!
Trots att han har toan väl synligt och även buren som han själv kan hoppa in i när han vill för att kissa på lådan där. Men han gör det bara inte
Han lär sig inte kissa på lådan mer än då han är instängd i buren bara. :(
Det kan ju inte vara så att han inte hinner till lådan då han satt så nära, och då jag gång på gång lyft dit honom oxå. Han verkar bara strunta i lådan
Har oxå kostat på ganska mycket pengar på olika stora lådor och olika form på dom, till ingen nytta då han inte verkar bry sig
Det finns en matta eller något på www.djurmaxi.se och det är för valpar när man skall träna dem att blinrumsrena och då kissar dem på den mattan eller nu det är du får kolla runt lite på djur maxi jag vet att dem säljer såna
#18 Hm, ja, det där låter ganska märkligt faktiskt
Om han kissar så mycket så verkar det ju inte vara revirmarkerande heller. Plus att han är så liten då. Det bästa tips? jag kan ge dig är nog att vänta i några månader och se om han mognar till sig.
Du får gärna uppdatera här om hur det går :)
#20 Nej det är inte revirmarkerande, så tolkar jag inte det heller. Den förra kaninhanen jag hade revirmarkerade när han var 5 månader och könsmogen, men det var bara lite småskvättande och sen blev han kastrerad och allt blev bra. Och han var ju 100% rumsren då han var bara 6 veckor. Men den här lilla krabaten bara bestämmer sig för att sätta sig och kissa där han tycker det är lämpligt.
#21 hmmm ja då kan jag bara tänka mig att han är lite för liten än, eller kanske vill han ha den extra lådan någon annanstans. Jag tror att det ger sig om du fortsätter att bara släppa ut honom ett tag i det lilla rummet med x-tralåda tills han lär sig. De vill ju själva inte halka runt i pink, de är ju renliga djur. Så märker han att det lilla rummet också är hans "utökade revir" så tror jag han kommer börja gå på låda. En idé till är att ställa ut ett par matskålar på golvet i rummet också, för att han ska förstå att det är också en "bur" fast lite större och här kissar man också på låda.