Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 1997 ggr
fossingen
2

Färg på kaninunge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har nu börjat se mer blå indelning på kaninungen som är ljusare än den mörka mer "svarta "som antingen är white brun zobel eller White svart. Annar dock att ungarna är i White zobel iställer för White etc.

Här är en bild på den ljusare ungen som dels är mörk men anar White Zobel blå på den. Any ideas? Den är mycket ljusare än sina andra kompisar.

Här e bilden på den jag tror är en white zobel blå. Eller kan det vara en otroligt mörk viltzobel?

[Luppa]
0

Nej, den är varken white zobel blå eller viltzobel.
Och det kan fortfarande inte bli både zobel och chinbaserade färger i den kombinationen, är den ena white zobel så är den andra det med.

fossingen
1

Har inte sagt att de är både och? Försöker få reda på vad de är för färger, är ju inte helt säker vilket jag diskuterat i andra trådar, men två av ungarna börjar bli ljusare i pälsen och tänkte de kanske hjälper lite. Vet ju inte föreldrarnas färg helt och korrekt. Hur menar du att den inte är White zobel blå eller viltzobel?

Vad menar du det är för färg?

[Luppa]
0

#2 Tyckte du skrev i förra tråden att du trodde att det var en white zobel brun och en white svart.
Kaninen på bilden är inte blå eller viltfärgad.
Tycker att den ser ut som en mörk white zobel brun, wienertecknad.

Ljusta
0

Håller med Petra! Den ser ut att vara mörk white zobel brun. Dessutom wienertecknad som sagt pga den vita tassen.

Ljustadalens kaningård

fossingen
0

#2 Kommer inte riktigt ihåg vad jag skrev där XD

Mycket möjligt en white zobel brun. I sånnafall är den andra också det.

Zvintos
0

White zobel blå är den garanterat inte, inte ens en mörk variant ser ut så. Jämför med denna som är white zobel blå.

Är inne på samma linje som de andra, att det är en mörk white zobel brun wienertecknad. Ser precis ut som de mörka white zobel bruna jag haft i kullarna och som ljusnat lite nu när de blivit lite äldre.

fossingen
0

#6 Den där var riktigt ljus, men jag snappade upp en bild på någon mörk white zobel blå som var på pricken lik min. Tycker pälsen skiftar i blått istället för brunt faktiskt, riktigt svårt att förklara.

Zvintos
0

#7: Njae, han är faktiskt inte jätteljus utan mer medel. Jag kan på bilderna inte se något blått i din överhuvudtaget.

Har du länk till bilden du hittade på en mörk white zobel blå? Glad

fossingen
0

#7 Han går i mörkare svart nyans och medelgrått. Ungefär som Viltzobel på vissa bilder.

Nej, har inte det, googlade tidigare idag, sökte dock på någon annat färg när jag fann white zobel blå.

[Luppa]
0

Här är en white blå, en riktigt mörk white zobel blå ser likadan ut.
http://kaninfarg.se/images/fargwhitebla.jpg
Finns inget som helst svart i den kaninen.

Och en viltzobel ser alltid viltfärgad/spräcklig ut, oavsett hur mörk den är.
http://kaninfarg.se/farg.viltzobel.htm

Här har du bilder på white zobel brun:
http://kaninfarg.se/farg.whitezobelbrun.htm
De är betydligt ljusare än din, ja. Men många mörka white zoblar ljusnar när de fäller av bebispälsen.

fossingen
0

Så det är lixom bara att den blir ljusare nu som den ser lite grå dassig ut? Isåfall har ni nog rätt, då är båda två White zobel Brun.

Har även en svart och en vit med blåa fläckar den vita med blåa fläckar  blir isånnafall Siames blå japan?

Så vad säger ni om föräldrarna då? Alltså vad är de för färger isånnafall?

Mamman Svart eller Brun Zobel?

Pappan Viltsiames eller Zobel siames blå? Etc.

Känns bra att vi lyckats räta ut färgerna, lättare nu att veta om avkommorna samt föräldrarnas genetik :D

[Luppa]
0

#11 Ja, om syskonen är white zobel brun så är japanen siamesjapan.

Exakt vad pappan är tycker jag är svårt att säga eftersom han är så pass mycket vit. Men det troligaste är väl white zobelsiames, för det blev väl inga viltfärgade ungar? Han skulle även kunna vara en white siamesjapan.

Mamman är också svår att bedöma när man inte kan kika på henne irl. Antingen svart eller mörk zobel brun. Men nu kommer jag inte ihåg om det blev någon icke zobel i kullen? Blev det det och pappan är siames/siamesjapan så kan inte mamman vara zobel.

Lina R
0

Det där är en mörk white zobel brun.

Bifogar bilder på mina två mörkingar…

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
0

.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

[Luppa]
0

Alltså Lina, du dödade mig lite smått med den sista där… Gud vilket litet gullegryn

Lina R
0

Du får träffa han på lördag :)

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

[Luppa]
0

#16 Åh neeej… ^^

fossingen
0

#12 En av ungarna är svart, och den såg svart ut vid födseln så den såg verkligen inte ut som en brun zobel.

Så mamman är då Svart?

Pappan är väl inte japan då han inte har japanteckning.

Dock hur hamnar White in i bilden på pappan? White är ju svårt att säga då hela han är vit förutom i ansiktet och på öronen?

Är det inte då troligare med Blå Zobelsiames wienertecknad? Eller möjligen Wienertecknad White zobelsiames blå.

Hans ögon är inte heller bruna utan mer åt det gråa hållet ifall det hjälper lite.

Ljusta
0

#18 Jag tycker att ungen ser ut att vara jättemörk white zobel brun på bilden, de brukar kunna vara lite åt det grå hållet på vissa partier. Jag hade en hane som är jättemörk white zobel brun (han nedan) som till och med är utställd som svart white med bra poäng på den svarta färgen. Så de kan vara jättemörka så att de ser nästan svarta ut även om de genetiskt sett är zobel.

Ljustadalens kaningård

fossingen
0

#19 isåfall är de white brun zobel :)

[Luppa]
0

#18 Två enfärgade föräldrar kan aldrig ge otter/white/tan eller vilt. Därför måste pappan antingen vara white, eller vilt med whiteanlag.

Pappan kan mycket väl vara japan med lite teckning, eftersom han har så pass mycket vitt.

Jag har också sett flera white zobel bruna som fått bra poäng som white svart, bla en som är svensk champion. Så att en unge är svart är inte så konstigt. Äkta chinchillaanlag är extremt ovanligt på Lejonhuvad kanin (om det ens existerar), även på Hermelin är det vanligt med viltzoblar som ställs som chinchilla.

fossingen
0

#21 Kan väl likaväl han vara viltsiames vilket han faktiskt mest ser ut som.

[Luppa]
0

#22 Nu har jag glömt vad det blev för färger på övriga ungar… Om pappan är viltsiames så måste han bära på otter, vilket inte är möjligt om det blev enfärgade ungar i kullen. Mamman kan inte bära på varken vilt eller otter eftersom hon är enfärgad.

fossingen
0

#23 De tvä övriga vart som sagt en av dem helsvart, den var heltsvart när den föddes därför måste den vara svart. Den andra vart vit med japanteckning. Mamman är som sagt tidigare Svart eller Brun Zobel vilket är svårt för mig att avgöra då jag inte fött upp henne.

Så därför till förädrarna, vad blir de då? Och vem bär på vilka anlag?

Och vad blir den slutgiltiga genkoderna för mamman och pappan?

fossingen
0

Lättast är väl att klassa pappan som Wienertecknad White Zobelsiames.

för han är väldans svår att klassa då han hade vart heltvit om han inte hade haft teckning i ansiktet och öronen färgade. Han har även rubinglans och gråa ögon.

Mamman har inte rubinglans och bruna ögon. Alla ungarna fick bruna ögon.

Genkoderna bör då återstå som: am_ bb C_ Dd gog (pappan)

Aachi B_ C_ Dd gg (mamman)

Då måste alltså mamman bära på Japan anlaget. Alltså blir hennes kod

Aachi Bbj C_ Dd gg.

Nu är jag väl på rätt spår.