Smiter ur hagen
Min syster fick en dvärgvädurs kanin idag och vi har den
ute i en bur. Vi har köpt kompostgaller till en Hage men när vi var i hagen och
skulle lära känna den så smet den ut genom kompostgallret.
Vi har även lagt det i botten på vår bur.
Nu är vi lite oroliga tror ni den kan gräva sig ut
genom de hålen då också? och vad ska vi ha istället till Hage?
Får man lov att ha nät i botten på uteburar? Har för mig att jag läst att det är olagligt, men jag kan ha fel.
Hade jag haft en liten rymmare så hade jag förmodligen köpt superbilligt byggnät eller hönsnät och satt fast det över kompostgallret med ståltråd eller bundband. Det är galvaniserat vilket går att diskutera hur bra det är för djuren att få i sig men har man det på utsidan av kompostgallret och tillräckligt med utrymme så att kaninen inte står och gnager på nätet flera timmar om dagen så är det lugnt (enligt egen och andras erfarenheter). Du bör hur som helst absolut inte ha byggnät eller hönsnät i botten på buren, utan bara kompostgaller (om det är okej enligt lag).
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
I botten på en utebur kan man ha nät, ja.
Men kompostgaller på sidorna är itne en bra idé, små kaniner smiter lätt. Man ska dessutom ha tak på hagarna så att dom inte kan ta sig ut den vägen.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Jag har kompostgaller med småmaskigt nät runt just för att små kaniner eller ungar inte ska kunna rymma, funkar jättebra. Har även nät som tak, dels för rymrisk och dels för att andra djur inte ska kunna ta sig in till dem. Nät i botten så de inte kan gräva sig ut.
#1 Om buren är över marken är det olagligt med nätgolv.
Ja, upphöjda burar får man inte ha nätgolv i. Men "gräsburar" är det ju nästan en nödvändighet att man har nät i.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Jahaa, då är jag med! Jag har bara läst att nätgolv är förbjudet i uteburar och tyckt att det låtit jättekonstigt, för som #5 skriver så är det ju nästan nödvändigt att ha nätgolv i en gräsbur. Att det inte är okej i burar ovan jord är ju logiskt, inte skönt att bara gå runt på nät, kan tänka mig att klorna lätt fastnar och går av utöver att det gör ont i tassarna.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Kom på det nu att jag glömt tacka er för svaren! Tack :)