Resa långt med kanin
Hej!
Det är så att jag kommer flytta till Tyskland (Hamburg) i februari nästa år och min då närmare tre åriga dvärgvädur Milton, ska då med. Det är alltså ifrån Stockholm, så circa en 100 mil blir det. Detta är då en permanent flytt så han ska inte åka fram och tillbaka, utan vi stannar där nere.
Dilemmat då. Är bäst att ta flyget eller tåget? Jag är orolig att trycket i planet blir för mycket för honom och han på något sätt blir dålig men samtidigt känns en nästan 11 timmars tågresa lite magstarkt. Vad är liksom "skonsammast" för honom? Vill gärna ha tips? på hur man kan underlätta för honom och vad jag ska tänka på.
Han fyller tre år i juni och är frisk och kry av sig om det har någon inverkan. Han har tidigare åkt tåg mellan Stockholm och Göteborg, men kan inte säga att han är "van" att resa.
Tacksam för svar!
Kristina
Kristina
Ingen?
Kristina
11 timmars tågresa är nog skönast för kaninen. Inget buller eller sånt. Utan han kan sitta lugnt i sin trygga transportbur, där du finns i närheten och kan prata med honom. Ta med extra tidningar så du kan byta underlag någon gång halvvägs - i övrigt så skulle jag bara ha med en höboll med hö samt liten vattenflaska åt honom.
11 timmar i transportbur är ingenting för en liten kanin som normalt lever ett aktivt liv :) . Så ta du lugnt tåget. Flyg skulle jag undvika så långt det går, men det är jag det :)
Tack för ditt svar! Jag funderar på att kontakta en vet och rådfråga, men det är kanske onödigt? För tillfället lutar det mer åt att jag tar tåget.
Kristina
helt klart tåget. PÅ flyget åker de i bagagutrymmet.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
personligen skulle jag ta tåg, har flugit med kanin och även om kaninen inte stressade upp sej och allt gick bra så var det ruskigt obehagligt att lämna ifrån sej kaninen på flygplatsen. Kaninen måste vid flyg också ha en speciell transportbur så tåg är nog smidigast.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Jag hade också valt tåg. Känns bäst sitta så man har uppsikt över den. Angående längden på resan så behöver det inte bli några problem, jag åkte tåg i 17 timmar i somras med kanin och det funkade jättebra. 
/Greta
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Även jag hade valt tåg! Jag tänker bara på att det måste vara extremt obehagligt för kaninen med trycket på flyget. Jag får själv hemska lock för öronen ibland, så jag kan föreställa mig hur hemskt det måste vara för kaninen :(
Sen är du som sagt med din kanin på hela tågresan så den känner sig tryggare. :)
Tåg.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Tåg jag också 
Tack för alla svar! Det blir tåg :)
Kristina