Han bajsar inte på lådan
Min kaninpojke kissar i sin toalåda men bajskulorna hamnar precis överallt.
Jag samlar ihop kulorna och lägger i lådan så att han ska förstå. Men han förstår inte. Kulorna sprutar ur honom precis vart som helst.
Visserligen är det väl lätt att sopa ihop kulorna men går det att lära honom att bajsa på lådan? Det hjälper ju inte att jag lägger dit kulorna. Han tycks inte förstå.
Han är innekanin och jag får alltid städa lägenheten på kulor.
När han är instängd i buren kommer också kulorna precis vart som helst. Tex inne i huset eller bredvid matskålen. Inte på toalådan?
Han är ett halvår gammal, men det har varit likadant ända sedan jag skaffade honom när han var 8 veckor.
Hur stor toa har du? Hade det problemet tills jag köpte den största toan med en "kant" runt, kanten är ungefär 4 cm hög. Finns på djuraffären för 200 kr. Både toan och kanten var liksom "i samma paket" om du förstå vad jag menar.
Hade en sån förut men bytte. Tänk dig en större sådan fast med kant runt :)
Det känns som att han försöker inte hålla sig det minsta när det gäller bajset. Håller jag honom en kort stund i famnen kan jag lätt få 10 kulor på mig inom ett par minuter. Han är som en kulspruta
Jaha… Då vet jag inte.. Toan är min enda lösning.. Men lycka till iaf 👍
Könsmogna kaniner kan lägga pluttar överallt för att lägga sin doft, markera sitt revir. Så gör de i det vilda för att markera sitt område från andras. Detta beteende kan försvinna, eller minska, om man kastrerar.
Sen kan det även hjälpa att sätta maten o höhäcken vid toalådan, kaniner gillar att äta o bajsa samtidigt.