Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 7022 ggr
Kickan90
3

ang trixie burarna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är både nöjd och fruktansvärt missnöjd..

Nöjd:
* dom är fina
* smart att öppna med hjärtat
* att man kan göra dom till 2plans
* dra ut lådorna för lättare rengöring

Missnöjd:
* kaninerna gnager på träet som tusan då det är utav "gott material"
* tunna skivor/väggar
* golvet är bubbligt och tunnt
* kissar/bajsar dom mot väggen så faller det ner till kaninen under
* trädet blir äckligt
* vid fukt så kan man inte få ut lådorna då trädet svullnar upp
* Håller inte ens 1år utan att behöva totalrenoveras.
* Fattas några cm på innermåtten

--------------------------------------

Läs även detta:

Gillade burarna när jag fick dom och tyckte dom var smarta, men insåg senare att det fattades någon enstaka cm på insidan utav burarna. Det är inte roligt att se hur dom ser ut nu…

Visar några bilder på hur mina hade det när dom bodde i buren.
+ hur burarna har blivit, håller på att renovera den ena buren lite.
Dom är ca 1år gamla -.-'

1a bilden så är den ungefär 1månad har jag för mig.
På dom andra bilderna hur den ser ut nu (dock håller jag på att renovera den.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Kickan90
0

Första bilden på insidan, den är inte snygg :'(

men håller på att renovera den till en dubbelvåning.

Medarbetare på

Kickan90
0

Dörrarna är ju supersnygga också……..!

Jag har gjort denna tråden för att uppmana folk vad man kan tänka på, då jag sett att många säljer sina burar eller folk i området köper burarna m.m. och jag har även fått lite frågor ang dessa burar.

Medarbetare på

Linnet
0

Det verkar vara riktigt dåligt material i burarna, har haft hemmagjorda burar i 6-7år och visst är det gnagt på träet, men inte alls så mycket som i den där buren på bilden.

Fridaaaa
0

Haft 1 trixie bur eller ja har, men har sällan kanin där i. Är absolut inte nöjd med dem.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Viccan92
0

Oj det är en sån mina hyrkaniner har. Jag ska ha dem här fram till i sommar. Tycker att den är lite jobbig. Visste inte ens att det gick att öppna fram. Jobbigt med hållet med för det trillar hela tiden ner på marken. Skulle aldrig köpa en sådan själv.

Tycker även att den är lite för liten för två kaniner. Nu har jag dem ute i rasthage om det är fint väder. Men när dem ska tillbaka till ägaren så ska jag be dem fixa en större bur.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Eriikaa
0

Jag har en sådan och jag är väldigt missnöjd. Ungefär av de anledningarna som du beskriver, de möglar väldigt lätt också tyvärr.

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Kickan90
0

#1-3Håller med er.. tråkigt att det finns sånna burar som är så dåliga och att man blir lurad.

precis som #1 säger så är hemmagjorda burar mycket tåligare, har aldrig haft så söndergnagade burar och då har jag haft kanin sedan 1998.

#6 usch då :(

--------

Men att köpa en sådan bur billigt för att sedan renovera den, skulle jag absolut göra då den har bra "mallar" att gå efter men inte värd att köpa en helt ny bur utav dessa typer.

Medarbetare på

Körsbär
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kollade på dina bilder och märker hur lik din bur är med min. Så jag har då en "dålig" trixie bur.. :/

Håller med om att dom gnager på trät, mina hyr kaniner från förra året har gnagt sönder hella buren… men någon glad nyhet är ju att min nuvarande kanin gnager på sina pinnar i stället! ;)

På botten är det äkligt och gult-brunt som på din, fast lite mindre. Han har börjat gå på toa nu så det har inte blivit något mer gult-brunt i botten, det är ett + :)

Är inte hellt nöjd heller med dessa burar, får faktiskt plats med två kaniner i min men det är knappt. Engentligen ingen bur att rekomendera! :)

Men blir det svårt nu i vinter att ta ut botten, för att trät sväler?

Kickan90
0

#8 på vintern hade jag inte några problem med mina vad jag kommer ihåg eftersom trädet inte tog åt sig så mycket då det var kallt. på sommaren så svullnar trä upp lättare än på vintern och kan göra det ganska mkt x)

Medarbetare på

[ÖstergärdetsKaniner]
0

Jag har exakt samma problem.. Dessutom sväller dörrarna till buren, så att den knappt går att öppna.. Använder inte denna bur längre, utan har den som reserv :)

Viccan92
0

Jag öppnar taket på den jag har. Än så länge har jag inte haft några problem men har inte haft dem så länge. Skulle ändå inte få för mig att köpa en sån. Jag föredrar att bygga själv så jag kan få den storleken och inredningen jag vill ha. Det här är en trevåningsbur. Dock är en våningen bara en så kallad källare. Är precis så att kaninerna kan komma in. Där är mörkt och där trivs dem mycket bra.

Kickan90
0

#11 dom på inlägg #0-2 går också att öppna i taket ^^
tyckte att dom var smarta men tydligen så blev det inte så smart x)

Den var väldigt fin, renoverad trixiebur eller hemmagjord?
jag håller med dig om att hellre bygga en bur, men då vi bor i en lägenhet så var det lite svårt att bygga då allt var tvungen att göras på en och samma dag + få dit allt bråte.

Medarbetare på

Suskiv
0

Vi hade vår Trixiebur i en vecka, sen lämnade vi tillbaka den till djuraffären eftersom de sagt att buren var godkänd vilket den inte är och jag aldrig haed köpt den om jag vetat att mått inte var godkända. Iaf så kostade vår bur 600 kr vilket jag tyckte var ett ok pris då. Men kvaliten var ju värdelös.

Såhär såg vår bur ut. http://www.trixie.de/de/prod/Kleintier_Kleintierstall,14017

Ja förutom att den inte är godkänd så är den ju minimal. Och på den veckan vi hade den hann kaninen tugga sönder ganska mycket. Träet är mjuk och gott att tugga på. På den modellen vi hade kunde man bara öppna husdörren och taket. Gallret gick inte att öppna. Man fick öppna från taket istället och kaniner gillar inte att bli upplyfta uppifrån.

Hjärtat var inte alls bra som låsmekanism (ser att de bytt låsmodell numera) och att tar ut plastlåan var hopplös. Den var ju så låg så man fick ju ta bort allt spån innan man kunde dra ut lådan och göra rent den.

Nej jag föredrar helt klart vårt hemmabygge. Större, rejälare och billigare.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[Luppa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag fattar verkligen inte att de burarna säljer så bra som de gör. Hör nästan bara negativt om dem.
Och nej, en bur som är ett år gammal ska INTE se ut så där. Jisses…

Suskiv
2

#14 Jag tror att enda anlendingen till att de säljer så bra att de är de enda uteburar som finns att köpa i vanliga djuraffären. Många tror ju att det är svårt att bygga en utebur själva. Sen är det ju månag förstaångsdjurägare som inte fattar hur dåliga de är innan.

Lillhems Kaniner
0

Hade oxå en tvåvåningsbur förra året när dom bodde på balkongen. Smidig men det är nog enda positiva. Lådorna gick inte dra ut för då rakades allt av innan man fick ut lådan, söndergnagd superfort och som sagt för liten. Mini fick dock vara ute lösa på balkongen större delen av dagen. Tycker inte den var bra för vintern, då la ja frigolit under och över plus klädde den med mattor,

Såg dock en liknande bur på granngården häromdagen och den hade lagliga mått.

Suskiv
0

Det är egentligen tråkigt att de är så dåliga för burarna är superfina.

Fridaaaa
0

#17 Ja det är synd.

Men det är billigare att bygga bur själv, plus att man får dem mått man vill ha :D

Kickan90
0

#16 utsidan ja men insidan nej iallafall på min :/

Medarbetare på

Suskiv
0

#18 Visst är det billigare att bygga själv och roligare.

Fridaaaa
0

#20 Ja :)

Viccan92
0

#12 Hemmagjord. Pappa byggde den som hönshus åt min farmor. Hon hade bara tre, fyra hönor. Men sen när hon inte skulle ha hönorna mer så fick vi hem den. Från början så hade vi hela helt öppen men efter ca två år så byggde vi den så här fin.

Håller med att det blir svårt. Tar ju mycket mer än en dag att bygga. Du få ha allt någonananstans annars.

dermot
0

Jag har näästan en sådan bur, men den har lagliga mått för dvärgkaniner (under 3kg). Den har samma typ av trä, men håller med om att det är skitkasst -.-' har iof haft min i tre år nu, snart fyra, och den fungerar, men som sagt inget vackert…

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Strösselströssel
0

Riktigt dåligt att man fortsätter sälja dessa burar. Vår bur läcker kiss så det blir stora pölar undertill. Usel kvalitet. Köpte tyvärr via webbshop. Kostade drygt tusen kronor och jag vet inte om den buren kommer hålla ens ett år.

Har reklamerat men butiken bara fortsätter ställa nya frågor.

Mamabelle
0

Är också väldigt missnöjd med de burarna. Har haft tre olika och alla har problem med mögel, söndergnagt trä och att de suger åt sig fukt. 
En utav dem, har även blivit sönderfrätt i plastbotten, så att det är ett hål i hörnet där kaninen oftast kissar.

Jag hade gärna byggt en egen bur… men vi har inte alla verktyg som behövs, så det känns som att det blir väldigt omständigt och dyrt bara med sånt som elektrisk såg mm.

Men det får bli så småningom. För just nu är jag inte nöjd alls med bursituationen, även om de fått en ganska stor Hage runt sina burar nu i somras iaf :) Det gick bra, för de pinnarna var hyfsat tunna och därmed ganska enkla att såga av för hand :)

Men det är rätt bedrövligt att de burarna faktiskt säljs utan att förbättras. Man tror ju att en utekaninbur, ska tåla regn och kaniner liksom!!!

Linnet
0

Ja dom är riktigt dåliga, träet är ju helt kasst, fattar inte vad det är för trä, buraran är ju väldigt lätta, har dom ens en sitthylla som det ska vara enligt lag, mycket bättre att bygga sin egen bur.

mandyosv
0

Tror det fattas många centimeter på den buren du har och jag kan inte fatta att du ens renoverar den… Släng skiten

Mår dåligt när jag ser att folk använder de burarna, och helst den modellen du har, som kaninerna sitter intryckta i.. Tur att den på nedervåningen har kunnat hoppa ut, men den där uppe har ju vantrivits ser de ut som Rynkar på näsan

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Pelzi
0

har en trixie bur till marsvinen på sommaren dom har aldrig gnagt på träet, fick den med en kanin men använder aldrig den till han bara till marsvinen och den har hållt bra förutom att taket läker så vi måste göra ett nytt har haft den i ca 3 år men är bara använd på sommaren då.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

[Tilde]
0

Min blåa bur av annat märke (tror jag) är jag lagom nöjd med. Tycker den är fin och den passar bra till kaninerna. De har gnagit i den ja, men det ser inte hemskt ut. Den läcker inte och är fin och enkelt att rengöra på övervåningen :)

Det jag hatar med buren är att den är OMÖJLIG att göra rent på nedervåningen! Det är endast en öppning och den är på vänster sida, så man når inte in i de högra hörnen. Riktigt dåligt gjort. Obestämd Nästa gång bygger jag hellre en själv (eller får sambon till att göra det, höhö).

skuttis88
0

Jag har en Trixie ungefär en som på bilden i #29 men den har bara en våning på ben. Den är inte den bästa men vi har haft den i 3 år så vi kan behöva byta ut bl.a. taket… Det är nog lite fuktskadat =(

MVH Celina

mandyosv
0

#29 Knippsa upp en öppning på högersida och sätt fast eget nät som du kan öppna vid rensning :)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[Tilde]
0

#31 Hmm mjo, men vet bara inte hur snyggt (eller säkert) det skulle bli xD

westblom
0

jag tog emot en kanin som bodde i en sån bur, jag flyttade kaninen till  en annan bur,jag tycker att dessa burar är på tok för liten för kaninerna dom kan ju inte röra sig ordentligt i dom där småa burarana,kanske de är därför dom ganager så mycket också,dessutom är det välldigt dåligt material i dom,

westblom
0

måtten på den buren som kaninen bodde i som kom till mig är ca 45 cm längst fram och ca 35 längst bak(höjden)de är under all kritik tycker jag,dom kan man inte ha som kaninbur,till marsvin möjligtvis. om jag inte minns fel så ska de va minst 50 cm höjden i en kaninbur för kaniner under 3 kilo

Linnet
0

Jag vet inte vad det är för träslag dom är byggda av, dom är ju väldigt lätta. Dåligt är det i alla fall.

BamsePower
0

Peppar, ta i trä, jag har en Trixie bur som faktiskt inte blivigt dålig ännu. Och den har stått ute lite av våren, hela sommaren och lite av hösten och har än så länge inte gått sönder eller något. Men mina kaniner bor inte i den heller direkt utan är ute när vädret tillåter det :)

skuttis88
0

Gammal tråd men… Jag har en Trixiebur och den har börjat mögla! Det är vita fläckar och svarta fuktskador. Ska jag försöka skrubba eller köpa nytt?

MVH Celina

Fridaaaa
0

#37 Nej släng den och köp ny, Plus att enbart skrubba får inte bort möglet helt = inte bra för kaninerna

Mamabelle
0

Sådär är våra också. Ska försöka få till ett nytt burbygge, för jag är så less på de där hemska burarna. Så fort det blir lite kallare, så börjar det mögla i taket på dem. Vitt ludd… :(

Jag har tvättat rent, för det hjälper ju inte att köpa ny bara… för det finns ju bara såna burar på marknaden. Och även en som köptes ny på sommaren, började direkt mögla på hösten när det började bli kallt.

Så man måste ju alltså bygga en egen eller hitta en lämplig på blocket, vilket inte är helt lätt tycker jag.

Men ny bur ska byggas, helt klar, men ska tänka till så att den blir riktigt bra först bara, rätt material och så. Ja, och under tiden håller jag span på blocket!!

Fridaaaa
0

En bur som börjar mögla hade jag kostat med en gång och inte haft kaninerna i. Det är inte bra för deras hälsa :S