Röd och gul hirs
Har hittat massor av godsaker på zooplus.se. Flera saker innehåller dock röd och gul hirs, men undrar om hirs är att rekommendera till kanin? Bara som godis då och då? Och kan kaniner äta torkade tranbär? Det står att allt godis är naturligt, men vissa saker kanske inte är helt anpassade till kaniner?
Tillsatser "Organoleptiska tillsatser, färgämnen: E102, E110, E124, E131"
Känns inte sådär jättebra va?
Hirs är ett sädesslag som används både som människomat och till djur. Jag vet inte hur näringsvärdena ser ut exakt men det borde gälla samma som för t.ex. havre. Dvs lite mängd som godis då och då är ok men inget att ge mycket av. Det beror också på om det är fröna/grynen eller bladen och stjälkarna som ingår. Om det är blad och stjälk skulle iaf jag våga ge en lite större mångd, men sannolikt är det frö.
Torkade tranbär kan man absolut ge. Men det är godis, som russin ungefär, inte mat.
Undvik färgämnen, det är helt onödigt. Annan sak om det är konserveringsämnen, det kan ju vara bra ibland. Jag brukar vara extra försiktig med tillsatser till mina kaniner. Gränsvärdena som finns är ju framtagna för människor, och jag tänker att en kanin säkert tål mindre eftersom den är så mycket mindre.