Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 848 ggr
[gulletussen]
1

Vill ta in utekanin

Jag funderar på att låta min jättekanin få flytta in i mitt sovrum.

Tänkte att han skulle få vara lös där inne,men ha en bur att vara instängd i på natten och tillfällen då vi inte är hemma.

Jag har provat ha kaniner inne tidigare, men som alla vet så luktat ju kaniner en hel del, framför allt hanar, som han då är.

Har ordnat en kattlåda med strö i och ska försöka göra han rumsren, om man har kattsand till lådan kanske det inte lukar lika mycket?

Men nu lukar han lite lagård, om man tvättar han med smådjursshampo kanske den lukten försvinner från hans päls?

Är det svårt att få en kanin rumsren? Hur länge tar det…

Hur får man kaninen att sluta hoppa upp i sängen? Eller om han inte gnager eller uträtter nå behov i sängen så gör det ingenting… Han är maskott av kaninerna och är även min favorit,han är som en hund,kommer när man ropar, underbar och snäll, underbar personlighet som jag verkligen gillar! Han älskar att vara med hundarna!, nyfiken och lugn, de är de jag älskar med dessa bjässar <3

[gulletussen]
1

Ps, jo glömde, jag ska ställa ut honom i mitten av December, tror ni han har hunnit fällt färdig pälsen då, tänkte bara för ifall jag tar in honom nu så kommer hans vinterpäls att fällas….

hobbymupp
1

Tänk på att beroende på var du bor i landet så kan det va väldigt stora temperaturskillnader ute och inne, så att du tar det vääldigt långsamt…

Visst kattströ är inte så bra att äta, så man får hålla strikt koll på det där. Jag upplever att toalätt funkar bra.

Det gör säkert så det försvinner. Men jag badar aldrig kaniner om jag kan undvika.

Hur svårt det är är väldigt individuellt. En hane eller brunstig hona kan vilja kissa och bjsa överallt bara för att markera revir, medan en kastrerad/ickebrunstig ofta sköter lådan bättre.

Säg nej när han hoppar upp, sätt ner honom och berömm honom när han är nere på marken igen. Så gjorde iaf jag… ^^

[gulletussen]
0

#2: Ok, jag provade förra våren att ha inne några kaniner i inneburar , men dock fungerade de inte lika bra, har en familjemedlem som lätt känner lukten av kanin, men får ha kanin inomhus om de inte luktar… Vill jätte gärna ha han innomhus… Har alltid öppet fönstret i mitt rum,pga att jag inte klara av att sova om de är varmt, så de är väll lite kyligt just i mitt sovrum,men det är ju varmare här inne än ute såklart… Ska fundera om jag kommer på någon bra lösning, kan inte ha spån i lådan iallafall, provade nyss och han drälde med det på hela golvet men kattsandet fungerade bra,de stannar liksom i lådan fast han hoppar ut.

hobbymupp
0

#3 har ni nått typ uterum eller nått där han kan få bo först? :) eller om du har det riktigt svalt så ska det nog gå bra. Större förändringar än 15 grader ska kunna vara jobbigt under långa stunder.

[gulletussen]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4: har rätt så svalt i rummet,men just nu i början så låter jag de stå öppet lite mera, jag har låtit han komma in korta stunder varje dag, men nu har han fått flytta in, han har otroligt nog redan lärt sig att gå på lådan, gör båda behoven i lådan. Han verkar trivas att få vara lös. Nu för tillfället så fungerar de bra,

Han gillar sin låda, dålig bild då den är tagen med webbkameran på datorn, han ligger och myser i sin låda :)

zezagena
0

han verkar njuta o trivas inne hos dej =) hans hästlukt förvinner nog av sejsjälvt..

hobbymupp
0

Så fint :)