Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 419 ggr
[RC1393]
0

Ang. Stamtavlor och stambokföring

Hej!

Började fundera över en sak- kan man stambokföra föräldrarna efter att ungarnas stamtavlor skrivits och föra in det i deras stamtavlor?

Har nämligen en hon som ska paras i vår och första utställningen som jag kan stambokföra på är på hösten. Går det att jag kontaktar köparna och att de ev. skickar stamtavlorna till mig så fyller jag i dem och skickar tillbaka? Eller får man inte göra så?

Vad innebär det med stamtavlor data som finns på Skaf? Ska man även ha sådana förutom dem i pappersform?

Ska man skriva i anmälan till utställning att man ska stambokföra eller? Om det inte finns någon stambokförare på plats, kan jag då anmäla mig och tävla och sedan stambokföra på det resultatet eller ska jag köra "utom tävlan"?

Har aldrig fött upp med stamtavla så det dyker upp lite frågor som jag hoppas ni kan svara på :) Själva avelsbiten kan jag, rätt bra tycker jag själv, just bara pappersbiten som är svår! Men man får ju lära sig :)

Uniqs
0

Du kan inte sätta stamtavla på ungarna om inte föräldrarna/ någon av dem är utställda, någon får rätta mig om jag har fel! (: ~ Med vänlig hälsning, Amanda ~ www.Uniqs.weebly.com

dermot
0

Om det inte finns någon lucka i övriga stamtavlan, får den ena föräldern vara lucka. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[RC1393]
0

Nog får man det så vitt jag vet, men man får inte stambokföra om inte minst ena av föräldrarna är stambokförd, tänkte bara så att även ungarna går att stambokföra sedan om de ska gå till Avel :)

[RC1393]
0

#2 Jag vet, men jag vill gärna inte ha några luckor. Hanen finns det stor risk att han kommer vara ostambokad när jag köper honom, så det vore bra om det går att göra som jag tänktObestämd

hobbymupp
0

Hehe, aaastrött, så jag länkar lite intressanta artiklar istället…

http://kaninmagazinet.se/2012/april/stambokforing.html

http://kaninmagazinet.se/2012/may/dispens.html

Sen tror jag inte att du eg får fylla i i efterhand, men frågan är; hur ska nån veta innan avkommorna ska stambokföras? xD

Ph77
0

Själva stambokföringen kan (oftast) ske på plats. Men jag har inte alltid pärmen med stamtavlor med mig så det går lika bra att posta dem när man kommit hem igen.

ph77

Ljusta
0

Jag har ibland sålt ungar där jag inte stambokfört ena föräldern då den inte fått den poäng den förtjänar än. Sen har jag tagit kontakt med köparen när kaninen är stambokförd så de har fått skriva in uppgifterna i stamtavlan.

Ljustadalens kaningård

[RC1393]
0

Okej, tack för hjälpen allihop! :)