Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 815 ggr
velenoso
0

Pipande/kuttrande kanin.

Min hermelin hane Alfons, ca 7 år gammal har börjat med ett i alla fall för mig nytt beteende. Han sitter nämligen och gör ett märkligt ljud titt som tätt. Det är ett gnälligt ljud som påminner om duvkutter. Han brukar göra det några minuter åt gången bara men det sker nästan dagligen. Så fort jag närmare mig så slutar han. Till saken hör även att han bara gör det när han är ute i vardagsrummet med mig, aldrig i buren. Han uppvisar inga som helst tecken på att vara sjuk eller må dåligt. Har någon av er erfarenhet av det här lätet och/eller någon koll på vad det kan bero på?

[Mi-rand-a]
0

tvättar han sig på bröstet eller på ryggen? min brukar pipa när han försöker tvätta sig på dom ställerna :)

elinab
0

Min familjs dvärgvädurshane började också "prata" på äldre dar. Jag brukade säga att han mumlade, men duvkutter var en ganska bra liknelse. Han gjorde lätet när han ville ha uppmärksamhet från oss människor. Oftast ville han bara bli klappad men ibland behövde han hjälp. Han tappade en del rörlighet mot slutet och kunde hamna konstigt så att han tex inte kom åt maten. Hermelinhonan jag har nu gör också det lätet men mycket mer sällan. Oftast är det när hon blir ivrig eller lite upphetsad, tex när jag bjuder på frukt och hon känner lukten men inte har fått smaka än. Känns som att hon säger "ge till mig, ge till mig".

velenoso
0

Jag har hört att han låter lite ibland när han försöker tvätta på ställen som är svåra att nå men det är inte därför han gör det. Han brukar bara sitta/halvligga och se ut att vila när han gör det. Han verkar inte vilja ha uppmärksamhet heller, eller det känns iaf som att han borde försökt närma sig mig då. Mistänker att det bara är nåt märkligt beteende han lagt sig till med men lite fundersam blir man ju.

MalinFrosch
0

Min lilla kaninhane började också med ljud på äldre dagar. Speciellt när han tvättade sig på ryggen och hade svårt att komma åt (precis som någon annan skrev). Och det blev mer och mer. Han lät som en gnällig liten gubbe :P Men han verkade annars nöjd med livet. Så jag tror inte du behöver oroa dig. Så länge han inte verkar ha ont så…