Isärflyttning innan kastrering
Ursäkta min fråge bombadering! Men jag har lärt mig att man snabbast får svar här :)
Jag har haft kontakt med en vetrinär som ska kastrera mina hane när han är ca 6 månader. (de ansåg att det var bäst tid, men att det gick från 4 månader.) Dock sa hon att jag borde sära på kaninerna vid 16 veckor (alltså nästan 4 månader) för att va säkra på att de inte hinner göra ungar innan.
Vilken ålder skulle ni flytta isär en hona o hane för att vara säkra på att de inte blir nå ungar? Jag ville ju att de ska gå ihop så länge som möjligt.
4-6 veckor efter kastrering ska dem vara särade, sedan kan du försöka para ihop dem :)
Men fram till kastrering ska dem inte vara ihop alls :)Från 3 månaders ålder ska man sära på dem :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 strålande. Jag tyckte 16 veckor lät så bra från början men sen läste jag om könsmognad från 3 mån och då blev jag nervös ;)
Nu får jag skynda på o köpa en till bur till lillkillen innan det är dags. Jag ska bara låta en kompis kolla om jag har tittat rätt först ;) Jag har aldrig kollat kön förr, men jag tror den ene e en kille o andra tjej.
#2 Ja gör det :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag särade mina hanar från honorna vid 10 veckor för att vara säker.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#4 det e nästa lördag :) auch…..
jag hitta en "hyffsat" billig extra bur men jag får så dåligt samvete att han ska behöva bo så litet så länge tills han e spermiefri.