Hur förflyttar man en kanin?
Hej! Jag ska flytta från Bollnäs till Nyköping (en bra bit alltså), och helst ska kaninen följa med. Hur gör man då? Han måste ju kissa nån gång, hur funkar det med transportburen? Jag har verkligen ingen aning!
Ha en bra dag :)
Man kan ha tidningspapper och en filt eller handduk över i transporten, sen är det bara byta om kaninen skulle kissa. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Jag skulle förmodligen välja en större papplåda, mindre flyttkartong typ, med många tidningar och mycket mysig halm eller spån ovanpå. Många tidningar gör risken liten att kisset går igenom, och skulle det göra det så spelar det ingen roll för det är bara att slänge lådan efteråt.
Jag gillar inte transportbur för längre sträckor, min erfarenhet säger att smådjur i allmänhet blir mindre stressade om man kan ha det så mörkt som möjligt under turen. Ska transportburen bli mörk så måste man täcka den och då blir lufttillförseln för dålig. En kartong kan man sticka några hål i, enkelt och lätt.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Mina brukar kissa i transportburen när vi reser. De är rumsrena annars.
Hur lång tid kommer resan att ta? Ta med vatten och bjud minst varannan timme, oftare om det är varmt. Det kan också vara bra att ha lite hö som de kan tugga på fast mina brukar vara för stressade för att äta.
Jag åkte inte så långt men en halvtimme iallafall, hon hade två tidningar att ligga på, hö längst in som hon spred ut. Och en morot att äta, så hon hade lite att göra. Så låg hon längst in jättenöjt och halvsov.
Om du har möjlighet kanske du kan göra som #2 sa, mycket halm, tidningar, lite hö att äta (fri tillgång u know :D) och kanske handduk. Sedan måste du bjuda på vatten. Kanske ha en stoor gurkbit i lådan som han kan äta. :)
Jag gör som #1 :)
Men gud, tack för snabba och bra svar :) ska tänka på det!
#6 Vik en stor handduk och sätt i botten och sen in med kaninen o lite hö och en vattenflaska på kanten :)
Jag kör ihopvikt handduk, hö i höboll (så det inte skitas ner) och en liten vattenflaska.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Okej schysst :) Det kommer nog ta runt 5 timmar tror jag. Men det blir i december så det kommer ju vara riktigt kallt, när man flyttar kaninen till och från bilen, ska man ha nån slags filt runt då?
#9 Nejdå, det behöver du inte, är ju som att ta ut kaninen i sele ett par minuter. Tar väl inte så jättelång tid att gå till bilen? :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Okej vad bra :) just ja han är innekanin, men det listade ni nog ut haha. Kan man förresten verkligen ha honom i en stor låda i bilen utan att han får panik och hoppar ut och springer runt i bilen?
#11 Inte utan lock. Då hoppar han ur, garanterat. :) Ju mindre plats de har att röra sig på, destu bättre, skulle något hända sitter han säkrare i en transportbur (som passar hans storlek) och ingen jättelåda.
// Anka
Om jag hade pappkartong som transportbur och skulle åka 5h skulle den redan varit uppkäkad innan vi kom fram xD
Jag kör på Atlas 10 med halm i på längre sträckor och höet i höboll med vattenflaska eller ibland vattenskål som man sätter på gallret.
Ni får också tänka på värmen i bilen, ni kanske tycker det är varmt och gott men kaninen kanske tycker värmen är besvärlig och för varmt, kanske försöka göra värmen i bilen såssom värmen i rummet kaninen brukar vistas i
Hade med min förra kanin på 4hresa, vi stannade för att äta på mcdonalds, då fick han motionera och sen så stannade vi även på citygross där fick han också gå ut ur buren :)
//Joanna
Jag brukar ha en handduk i buren. Min äter upp tidningar.
Sist jag åkte med kanin åkte jag tåg i sex timmar. Hon älskade att titta ut ur transportburen. Hon tyckte att det var jätteintressant.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast