Tips på lämplig kanin?
Skrivit på jättekanin men frågar även här:
Jag arbetar på ett gruppboende och vi funderar på att skaffa en kanin som isf kommer att bo i utebur på våran tomt. Självklart blir det vi personal som har huvudansvaret över kaninen och dess skötsel, men tanken är att de som bor på gruppboendet kommer att vara med och mata och umgås med kaninen. Frågan är Vilken ras? som kan tänkas vara lämplig? Det bör vara en lugn, tålig, lite större ras som tycker om att bli kelad med. Jag har en dvärgvädur som varit med på jobbet- hans temperament är ju bra då han är lugn och gillar människor, men storleken är för liten. Några idéer om vad som skulle passa oss?
Holländsk kanin kanske sulle passa?
Annars en vanlig vädur ? :PP
#1 Det sa faktiskt min kollega också
Är de lämpligare än en jättekanin tro? Kaninen kommer inte att kastreras, vilket kön är då bäst? Jag har fått för mig att honor inte är lika trevliga som hanar…
#2 Menar du Fransk vädur? För dvärgvädur är för liten, storleksmässigt tänker jag minst 3-4 kg´s kanin.
Aaah ! men okejj då är det ju bättre med ngn annan än en franskis!
Då tror jag hane är bättre i tempramentet. Debrukar oftast vara så. För honor kan bli sura ganska lätt.
#5 Jag menar att det bör vara en större, robust kanin. Ingen dvärgras. Fransk vädur skulle kanske funka om de inte är lättstressade och gillar att hanteras
#6 Det får nog bli hane isf. Synd att kanindamer tycks vara så griniga
fransk vädur eller stora silver? bj går ju också:)
Jag tycker absolut att en frasse skulle funka! De är stora, lugna och som små nallebjörnar.
Så länge de hanteras mycket som små (man vill inte ha en sprattlande vuxen jätte..) och får stor plats så är tror jag de passar jättebra på ett gruppboende. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#9 Hur ser stora silver ut? Det viktigaste är som sagt ett lämpligt temperament (får inte vara en hispig och lättstressad typ) samt att kaninen går att få tag på i Stockholm.
#10 De är oerhört söta! Det är ju folk hos oss dygnet runt, så hanterad skulle den verkligen bli
Har ingen bild på en men otroligt söta är dom, oftast är alla sörre kaniner lugnare av sig så egentligen är de inget att oroa sig över :)
Fransk vädur eller en belgisk jätte kanske :)
#12 Bara det går att få tag i den inom lämpligt avstånd, dvs Stockholm. Får kolla opp den rasen
#13 Vilken är störst av F V och B J? Tycker mig ha läst ngt om B J`s temperament som inte ska vara så bra, men jag kanske blandar ihop det
Bj är nog störst.. Jag tror de är väldigt lugna? Fast jag vet inte, du kan väl fråga någon som har :)
#14 Tror jag såg på blocket nångång där dom sålde stora silver kring sthlm :)
#15 bj är störst, har själv haft en bj tjej, hur underbara som helst dock står de att dom är lite mer "vilda" av sig men inget jag direkt upplevt, hon var hur underbar som helst och lite mera som en hund sen var hon inte för lugn och inte för vild :)
#16 + 17 Tänkte mer att det inte behöver vara någon enorm bjässe, så då är nog F V bästtre ur storlekssynpunkt
Kaninen bör vara hyfsat lätt att bära, inte för tung. Vet inte vad en F V kan tänkas väga?
Lilla tysk vädur? Dem är som en blandning av Fransk vädur och dvärgvädur. mellan 3-4 kg? :)
#19 Åh, de hade jag glömt! Är de lugna att hantera? Kanske är ett ännu bättre alt än jätteras om de är lite smidigare att bära och så…
#20 Har ingen själv, men dem borde vara som en vanlig vädur.
Du kan ju fara till en uppfödare och se om du gillar dem eller inte :)
#21 Vet inte säkert om det blir kanin, vi är några som föreslagit det- men isf kan jag absolut försöka hitta en uppfödare av rasen
Om jag skulle välja så skulle jag ta frasse (fransk vädur) eller rex. 
Vilket typ av gruppboende är det?
Jag hade nog valt en medelstor ras eller holländsk kanin.
T.ex lilla tysk vädur :)
Frasse kräver ju stor yta och frågan är om boendet vill lägga så mycket pengar kanske? För finns ju få uteburar med bra mått och bygga själv kostar ju lite. Så tänker jag i alla fall :)
Jag skulle aldrig ha en jättekanin på miniyta som lagen säger, och svårt att hitta stora bra burar till dem :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är ett boende för vuxna med psykiska funktionshinder, av olika grad.
Jo, det blir nog bäst med en medelstor ras, då jag tror att buren vi kommer ha inte är tillräcklig för en jätte. Osäker på storlek då jag inte sett den. Men Holländare eller Tysk kanske, hoppas att det går att få tag på nån i Sthlm. Ser mest Dvv till salu här.
#25 Ok misstänkte det, sånt ställe sommarjobbade jag på i somras :)
OK ja jag hade nog hellre valt en medelstor ras :D
Är inte red new zeeland bra då kanske? :)
//Joanna
#26 Ah, hoppas du trivdes
Jo, blir nog bäst för alla parter med en medelstor ras- Holländare är väldigt stiliga tycker jag, särskilt de svartvita- finns de även i brunvit (ej japan)?
#23 Hur är Rex i sättet och hur stora blir de?
#28 Ja jag trivdes bra där jag var :) Första gången men lärorikt och kul ändå :) Var på ett bra ställe så :D
Ja dem finns ibrunvit alltså havanna :)
#27 Du får gärna beskriva dem lite kort
Viktigt med en ras som tål hantering/inte blir stressad lätt.
#29Kul
Åh, måste kolla hur en sån kan tänkas se ut, det låter vackert.
Jag anser att rex är inte en kanin som passar alla, de är envisa och kan vara rejält busiga och inte alls tålmodiga beroende på…
men kom ju på att det finns Tysk vädur, vilket är mittimellan dvärg och fransk vädur :)
//Joanna
Jag skulle rekommendera holländare eller lilla tysk vädur. Tror det blir lagommed en kanin på cirka 3 kilo (lilla tysk är lite större, upp mot 4 kg). Blir kaninerna för stora är de heller inte så lätta att hantera.
Både lilla tysk och holländare har rykte om sig att vara lugna, snälla och lätthanterliga raser. Men rasen är aldrig någon garanti för temperamentet, det varierar väldigt mellan individer. Försök hitta en uppfödare som verkligen jobbar med temperament och inte bara utseende. Eller ta en omplaceringskanin, då kan du träffa kaninen när den är vuxen och "färdig" och bedömma temperamentet, det är svårare med ungar.
Lycka till :)
#31 Det låter inte som en kanin lämplig för ändamålet, sas. Ja, det blir nog en tysk vädur eller en holländsk kanin om det blir ngn
De raserna låter lämpliga, jag ska föreslå dem om det nu blir kanin. Jag vet inte hur de andra ställer sig till ompl.kanin men för mig låter det som ett vettigt alternativ. Finns hur många kaniner som helst på Blocket som omplaceras, men det är mest dvärgkaniner.
#35 Söt! Ja, de är underbara, jag har en själv
. Men på jobbet är det lämpligare med en lite större ras.
#37 Holländare är så fina! Inte omöjligt att det blir en sån
Jag tror en vädur är något bra för er :) Vädurar är ju generellt sett lugnare, hollisar upplever jag har mer driv o energi och därför passar som tex hoppkaniner.
Här ser du Molly, en vacker lilla Tysk som va så go att det knappt e sant :) Uppfödd av Ingrid och Peter i Skåne, de har ingen hemsida men jag har ofta kontakt med dem om du är intresserad. Annars har du denna hemsidan; http://myskaniner.weebly.com/lilla-tysk-vaumldur.html
#39 Vad söt hon var! Det gäller att vi får tag i en kanin i Stockholm, vi har inte möjlighet att åka långt tyvärr. Hm, valet står nog mellan tysk och holländare, men driv och energi är inte riktigt vad vi söker, mer en kelgris
#39 Har du två kaniner som heter molly? :S Heter inte den oranga Molly?
#41 Han hette Molle, Emma har nog skrivit fel :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#42 Jaha, tänkte väl det :P Blev lite förvirrad ^^
Hahahhaa, jag e helt lost; skyller på att jag suttit med derivatans funktion hela kvällen xD Bra att ni har mer koll än jag! Molle hette han som Annika sa xD
http://myskaniner.weebly.com/index.html
Ligger lite utanför stockholm!
). Dem låter även att vara i den storlek ni är ute efter :)