Hjälp! Konstig kanin.
Hej! Jag är hemma, sjuk och jag gick ut till kaninerna imorse och gav hö. Senare fick dem pellets och vatten. Då var Lala jätte ovanlig! Hon brukar egentligen kunna brotta sig fram till både vattnet och maten, men inte idag. :O Hon rörde inget alls. Men när jag gav hö först, var hon som vanligt.
Hon la sig ner hela tiden, mitt i buren, i toan och under huset.
Har nästan aldrig sett henne ligga ner, bara enstaka gånger när hon rejsat runt i hagen och sedan lagt sig ner av utmattning.
Jag tog ut henne så jag kunde ha koll på henne från fönstret, men hon sitter bara och trycker… Vägrar äta en liten bit äpple som hon fick också. :(
Det liknar mer och mer det som hände Dipsie! Och vill inte avliva Lala också…
Har talat med mamma som sa att jag ska hålla koll och sedan om hon fortfarande är så ikväll så ringer vi vetten.
Tack för alla möjliga svar!
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
Har nu tagit in henne igen. Hon har fått nytt vatten och den orörda äppelbiten…
Är hon inte förstoppad?
Det var min kanin ibland och då vägrade han äta eller dricka och det kurrade i magen, han låg och vred sig.
Första gången det hände åkte vi till veterinären där han fick dropp och en olja dom sprutade in i mungipan, då kom tarmarna igång.
Vi fick tips? om ifall det händer igen så kunde vi ge vanlig repsolja i munnen på honom. Och det har funkat bra. Strax efter har han börjat äta, dricka och gå på toa igen.
Jo, det låter väldigt rimligt!
Så vi kan ringa vetten och sedan typ spruta in rapsolja i munnen. Hur mycket olja?
Kan vi sedan spruta in lite vatten tror du?
Var ute alldeles nyss och bar Lala. Jag kände och klämde lite lätt på hennes mage. Den var inte speciellt spänd, men lite tycker jag.
Men så fort jag kände lite mer så var hon redan på väg ut ur mitt grepp, så det tycker jag är ganska oroväckande… :S
ja vatten också! Det är ju jätteviktigt att det inte går för lång tid och att kaninen blir bara slöare om den inte äter och dricker.
Det finns ju plastsprutor på apoteket (utan spets) som vi använde. Bara lite olja 1-2 tsk + vatten några tsk.
Men det KAN ju vara annat fel också. Åk till veterinär om inte kaninen börjat äta och dricka nu
Jag fick i henne 0,1 ml rapsolja. Och 0,5 ml vatten. Och sedan släppte jag ut henne i hagen igen och tvingade henne springa 2 varv. Sedan fick hon springa drygt 10 varv till.
Och nu äter hon massa löv och gräs faktiskt! :D
Ja, vi blev klara med avmaskningen i onsdags så använde hennes (tvättade) plastspruta. :)
Jo det förstås. Mamma ska ringa vetten när hon kommer hem.
Bra att hon börjat äta lite iaf :)
Ja, det tycker jag. :D Ska ev ge lite mer olja i kväll ifall något händer under natten. :)
Och tusen tack för hjälpen!