Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2294 ggr
natha-mjau
0

Varit hos veterinären...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår kände jag att jumjum var svullen vid klorna, och upptäckte att han var kal där.
Precis under klorna, det hade alltså blivit som trampdynor.
Läste mycket på olika sidor och tyckte att det lät som bumble foot. (http://www.veterinaren.nu/kanin/skador/hudskador/trycksar-fotsulor-kanin)

Har matta i buren så bytte genast till spån och smörjde hans tassar med idominsalva.

Idag var jag hos veterinären som inte tog detta på allvar alls..
Hon visste inte vad det var och googlade, tappade förtroende direkt.
Hon gick även och frågade en annan kollega.. Och kom fram till att eftersom det inte var sårigt eller "allvarligt" så skulle jag smörja med idomin eller vaselin.

Förklarade för henne att jag är orolig och att jag vill förebygga detta, men som sagt var det ingenting att göra sålänge det inte var sårigt.
Och jag vill inte låta det gå så långt, vad jag förstått på olika artiklar ska man behandla detta redan i ett tidigt stadie innan det blir infektion osv. men nejnej.

Att smörja in sin kanin i idomin och få han att inte slicka på det är inte det lättaste. Så har fullt upp nu.
och hoppas att det läker.

Men 350:- för att en veterinär ska googla på något jag redan gjort.. det är förargligt..

Hell
0

Sidan du länkade skriver att vissa smörjer in/masserar med aloe vera, det kanske inte är lika farligt att slicka i sig? :/

Men ja, helt onödigt att betala för att veterinären ska googla. Förstår ju att de kanske inte kan allt, men det där är ju bara dåligt.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

AkaiTsuki
0

Jag skrev igår precis om samma sak på rexkaniner ifokus…

http://rexkanin.ifokus.se/discussions/50983f52d4ebea3bd02bcd33-skavda-tassar?discussions-1

//Joanna

AkaiTsuki
1

Jag tror det är för att rex inte har lika mycket/lång päls som en vanlig korthårig som det blir så för vissa och därför inte lika effektivt päls på trampdynan

Tror du kan byta tillbaka till matta eftersom Akkio har spån och har precis lika dant :/

//Joanna

Ph77
0

Såg en rex tidigare i höstas som hade samma, tyvärr obotligt och djuret avlivades. Ärftligt. Se denna länk. http://www.medirabbit.com/EN/Skin_diseases/Mechanical/Pod/Podo.htm

ph77

natha-mjau
0

#3 precis, det är därför.. vanligast hos rexkaniner tydligen..
Har haft IKEA's matta borris och den ska tydligen inte vara bra att ha var det en som sa.. men kan ju inte direkt köpt en fluffig matta och ha i buren p:

#4 aa jag läste det direkt..
men skillnaden är att jum har precis under klorna, så är inte beskrivningen på bumble foot.. så jag är osäker

AkaiTsuki
0

#5 Jag vet! Du vet sån fluffig hundmatta? Som hundar sover på

Nästan fakeull men ändå inte som en bädd

finns i massa färger, dock naturlig är nog bäst. Kanske pröva sådan?

//Joanna

Suskiv
0

#6 Ja vetbed. Det verkar super.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Ph77
0

Är bumble foot samma sak som pododermatit? Om det är hårlösa partier pga tryck/belastning. Ett mjukt underlag/stötdämpande i buren är första rekommentationen. Sedan mjukgörande salva och ev bandagering. Är det pododermatit sägs det vara obotligt och ärftligt. :-(

ph77

Suskiv
0

Ja bumble foot och podpdermatit är samma sak.

natha-mjau
0

#8 min uopfödare har inte haft det problemet…. har bytt till spån o halm nu, tagit bort huset för ett par dagar. smörjer med vaselin (funkade bättre än idomin)

natha-mjau
0

Nu har hälarna blivit kala…

Suskiv
0

Nej fy vad trist. :-( Och du som fixat så att han skulle få det mjukt.

Frosstis
0

Vaa, vad är det som händer? Lilla JumJum :'(

Ph77
0

Ledsen att höra att han försämrats.

ph77

tussen12
0

köp mjuka hundsängar,Eller ''Kaninbädd'' som man kan köpa i djuraffärn :) Funkade super när min kanin hade lite

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

natha-mjau
0

#15 dessa bäddar till kanin är ju inte direkt stora, och de för hundar är svindyra..

Ska till apoteket sen och köpa tubgasbinda han får ha på sig när han är utanför buren och salva.. har fått hundra förslag på salvor och vet inte vilken jag ska ta…

Bepanten?
Aloe Gel?
Salicylvaselin 1%?
silonsalva?

LisaKanin
1

Kolla här, vetbed inte särskilt dyrt alls:

http://www.propet.se/hund/hundbaddar/hundfall--vetbed-c-265-1.aspx

Frågan är ju om de tuggar på den? Annars är ett alternativ kanske en tunnare mjuk skumgummiskiva och matta på det.

Ph77
0

Ja gasbinda är väl iaf inte behandlat med massa kemikalier får man hoppas. Öppna Djurkliniken Roslagstulls hemsida, de har en artikel om detta. Se vilken salva de rekommenderar (jag minns ej). De är jättekunniga på smådjur, eller ring o fråga.

ph77