storlek på hus i buren
Nu har min pappa byggt klart buren till oss och den blev jätte fin. Han gjorde som ett stort hus i ena delen, men jag tycker det va för stort så jag funderar på att göra en sovplats (hus) i denna delen. Huset kommer bli 38 brett.
men nu till min fråga. Räcker takhöjden på 30 cm? samt 35 djup?
det e två dvärgkaniner som ska bo där.
OBS!!! bilden ligger på snedden så ni vet :)
fint :) men varför är det nät på insidan? =)
Menar du huset? För insidan av buren måste vara minst 50 cm högt. :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
nät, för min far var rädd att de skulle kunna gnaga igenom :)
jag vet minsta höjden på insidan men min fråga var om huset. buren är 50 cm hög i bakkant samt 72 i framkant, vilket innebär om huset inte behöver vara högre än 30 innebär det att det blir en sittyta uppepå med :)
#3 Ni behöver ju inte ha hus, en sitthylla går lika bra :D Där båda ska få plats.
För det är väl som ett hus på ovanvåningen?
Åh vilken lyxig bur, jättefin! 
#5 jodå det e tänkt som ett hus, men det e ju sååå stort! jag ville göra det varmare o mysigare till i vinter.
en liten enkel sitthylla hade jag tänkt till bottenvåningen :D
jag är en riktig pjoltare. det ska ju vara roligt och övermysigt att bo hemma hos oss ju 
#6 tack, även om ja inte kan till mig äran
#7 okej :) Ni kanske kan skärma av där inne? alltså sätta för och göra nytt hål? Så att man kan ta väck den avskärmning sen om du fattar hur jag menar? :d
#9 det vill jag nog inte.
Men min fråga var bara om en trälåda i storlekarna 30*38*35 är tillräckligt stor för två kaniner.
I värsta fall får jag väl bygga upp en o passar den inte får de väl ha den som en leklåda ngn annan stans i buren.
Ååh vilken vacker bur!
Jag tycker huset är bra för två kaniner (eller det är väl det med hålet in?), ifall du bara har massa halm där inne så kommer de ha det supermysigt!
#10 Var bara ett förslag. Varför inte? Om man får fråga? Är en bra lösning :P Så slipper man bygga ett hus.
Det är svårt att säga om vissa mått är bra eller inte, om man inte ser det IRL :D
#12 dom kanske inte känner för att göra något mer på buren nu när den är klar? ;) jag menar, det tar ju lång tid att bygga en bur :P
Jättefin bur föresten!
#13 Frågade TS ;) plus att det är grej som tar några minuter bara att göra:P
#12. jag gillar verkligen idén med olika rum :) sen skulle jag aldrig vilja göra om det pappa gjort. han skulle bli så ledsen, men förbättra hans verk har han nog inga problem med.
sen i ärlighetens namn e jag så sugen på att bygga ett hus :) o så känns det som att om det är lite mindre och taightare så håller de små värmen bättre när det e snorkallt ute.
jag sydde en grotta men det fyllde inte mitt skaparbehov :)
#11 man kan ju tokfylla med halm för att minska ytrymmet. Hela utrymmet e 80*48. Höjden e som sagt lägst 50 och högst 72 så jag tyckte det bara var för stort för att känna mysigheten o så tänkte jag att ett litet hus därinne skulle innebära en till sitthylla samt att kaninerna hade ett mindre utrymme att värma upp när det e som kallast. E det galet tänkt?
#15 Nej, jag tycker du ska göra ett hus om du vill det! Och vilken mysig liten grotta, dom kommer nog uppskatta den! 
Nu har jag kikat runt lite hos olika webbshops o de flesta kaninhus e strax under 30 förutom på längden så mina mått borde ju inte va så kassa.
nu ska jag försöka hitta på nå kul sätt att göra en extra sitthyla ute i buren :)
akta så dem inte fastnar i nätet bara :)
#18: menar du att de fastnar lättare i nätet om man har en sitthylla? eller tänker du på huset?
#19 jag tänkte på huset :P
#19 men ja tänkte inte ha nät i huset :)
buren måste väl ha ett nät runt sig, känns ju tråkigt att bygga in kaninerna helt ;)
#21 Nät runt sig?
Minst 3 väggar måste vara heltäckande, alltså med plankor och 1 sida får vara helt med nät. Men ska finnas sitthylla och skydd såklart :)
Nät på insidan har jag aldrig sett innan :P
#22 med de reglerna e den ju helt klart olaglig min bur. Det är ju bara en del som har väggar runt om där pappa nätförstärkt väggarna för att de inte ska kunna gnaga sig ut. (jag förstår dock inte hur detta kan vara mer "farligt" and andra nät). Det andra utrymmet har vägr runt 3 och den sista delen har ju nät runt alla fyra. Ingen plats i buren kommer kaninerna behöva gå på nå nät. Sen är jag inte dum och vet att de behöver ett krypin för skydd mot alla väder.
Jag förstår dock inte varför näten på min bur är mer uppsenedeväckande än andra burar. Alla de burar jag sett har ju något sorts nät. Alla inneburar har nät runt hela och de djuren är väl inte mer skadade än utedjur.
ursäkta att jag går igång men jag har upplevt mentaliteten på detta forum är väldit kritiserande. Nästan alla burbyggen får någon sorts kritik och det gör ju att jag undrar hur ser den "perfekta" buren ut?
som tur var är jag toknöjd med min bur och jag tror de små kaninerna kommer trivas. Idag ska jag o barnen dekorera buren med halm, hö mat m.m så kommer de små söta flytta hem till oss i helgen!! sen ska vi ut i skogen o plocka pinnar o granris :)
#23 Er bur ser väldigt bra ut och luftig! Att ha nät på väggarna kan ju vara bra för att slippa att de gnager. Ingenting som gör skada iaf. Och hagen under är också superbra, de flesta hagar har ju nät runt fyra sidor. Så er bur behöver du verkligen inte skämmas för! Kaninerna kommer att trivas utmärkt! :)
Ljustadalens kaningård
#23 Din är inte olaglig? Det är bara hagen längst ner som inte har 3 heltäckande sidor och det får man ha :D
#28 OK men buren är ändå inte olagligt :) bra mått plus att du då har tre täckta väggar uppe, så då är den laglig :D
Blir lyxigt för dem ;)