Något man kan göra?
Har en liten hane här hemma på 4 månader och 12 dagar, som är väldigt.. hur ska man uttrycka det?.. hanig av sig kanske man säger?
I alla fall. Han är inte aggressiv eller någonting, utan snarare tvärtom. Dösnäll och underbar liten herre.
Men problemet är att är man är i hans bur och man har varit i någon av de andra hanarnas burar innan, så börjar han bli lite vaksam och vaktig utav sig och höjer svansen och blir lite sådär matcho. Eller så kan det vara för att det luktar hona, aldrig testat att vara inne med handen hos bara honorna en gång utan har alltid haft handen i allas burar.
Det började när han var ca 3 månader. Han är som sagt inte aggressiv, morrar inte, bits inte osv, utan är dösnäll.
Någon som vet om det kan ha med åldern att göra, och finns det något man kan göra åt det?
Han är inte direkt dominant eller "parningsintresserad" ute på gräset heller, juckar inte mot saker osv.
Har aldrig upplevt detta hos mina hanar tidigare, det är därför som jag frågar.
Ingen?
Han är rätt dominant i buren, gnider hakan mot varje del av mig som är i buren och rotar.
Han är mitt i tonåren, besvärar det dig skulle jag välja att kastrera honom men är det inga problem?
ph77
Tror att det mest handlar om tonåren, det beteendet försvinenr förhoppningsvis senare.
Hälsningar Amanda och kaninerna
#4 Mjo, funderade på det också. Det roliga är ju att han inte är så gammal än xD
Men tror det försvinner, han är som sagt supermysig :)
Har en hane som med är lika gammal som din som med håller på så, väldigt jobbigt! Han bor inomhus med, så när man släpper ut honom i rummet bajsar han ner allt, markerar med hakan, sitter bara utan för flickornas burar, och när tjejerna är lösa i rummet springer han runt som en tog i sin bur och kurrar och stampar..
tror min med e lite i tonåren och hoppas han lugnar ner sig snart… ;)
#6 Haha, ja. Okej ;)
Tycker dock det ser så otroligt charmigt ut när de markerar revir med hakan, haha. Min lille gör också det.
Fast, min lille bor ju ute. Så fort han hör att man är ute så börjar han gnaga i buren och vill få uppmärksamhet xD
Min hane blev så när han var ca 4 månader. Var över på 2-3 veckor och nu är han helt gosig och snäll :)
#8 Okej :) har dock gått längre än 2-3 veckor, tror jag. Känns som det i alla fall xD
Men han är ju som sagt jättegosig och snäll, bara det att han är just sådan i buren ;) bits ju inte eller så heller, så det är inga problem.
Det roliga med min lille är ju att när han gnider hakan mot min hand eller så, så ska han ju pussas samtidigt xD ser för jäkla roligt ut ;)