Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 465 ggr
Wincy
0

Mat mat mat och ännu mer mat ...

Hej!!

En grej jag märkte idag när jag hopptränade var att min kanin Zigge bara ville äta hela tiden,

han kanske hoppade två hinder och sen bara började han äta mitt i banan det var jätte jobbigt ,

Innan brukade han aldrig göra så han hoppa hela banan utan att stanna eller något sånt , kan det va nu bara för att det börjar bli vinter??

jag ger han en halv dl och 1 matsked selective (vet inte vad den jag ger en halv dl av heter)   1 gång om dagen

och fri till gång till hö.

han är snart 8 månader

ska jag ge han mer mat eller?? vad ska jag göra??

Wincy
0

Putt Glad

[schäfernronja]
0

För mig låter det som att han inte var speciellt intresserad av träningen idag bara.

fossingen
0

Är det en hoppkanin så behöver den mycket mer kraftfoder än en sällskapskanin, fick utfodra mina hoppare med en dl foder per dag och ibland två dl foder, alltså utdelat morgon och kväll. Mina kaniner var i toppform och har aldrig någonsin fått fetma eller dubbelhaka. De tränade hoppning relativt mycket. Jag vet ej hur ofta du tränar din kanin eller vad du utfodrar med för mat. Men de tar på kroppen och därför behöver rejält med föda och såklart hö.

kaningodis
0

Är nog som #2 säger.

Kaniner behöver äta ofta för att hålla igång magen. De kan ej bli mätta så som vi kan utan de behöver tillföra ny föda hela tiden. Så om en kanin är hungrig hela tiden så är det ett tecken på att den är frisk, det vore värre om en kanin ej skulle vara intresserad av att äta. Med andra ord så behöver du ej öka givan om han klarar sig bra på det foder han äter nu.

#3 Fast vet du hur de såg ut på insidan? Fett ansamlas lätt organ och det märker man ju inte genom att se på kaninens utsida. (Menar inte att dina kaniner var feta). Det är lätt att missa att insidan kan ta skada trots att det inte syns på utsidan.

Kaniner är ju aktiva djur som gärna rör sig mycket om de får möjlighet till det. Så att hoppkaniner behöver extemt mycket mer kraftfoder är nog ej nödvändingt. Kaniner är flyktdjur och de kan genom att äta grönt få den energi som krävs för att fly från rovdjur.

Kastanjegårdens Kaniner

fossingen
0

#3 Förstår hur du menar att det kan låta mycket, men till konstant tränade/tävlande djur behövs mycket kraft för att bygga muskler.  De fick aldrig sjukdomar och jätten dog av ålderdom kring 6 års ålder, hade en stor drös med kaniner på den tiden bla dvv, lejon, rex, holländare, jätte, m.m så därför stora skillnader i foder. Men under höst/vinterperioden vart det mer kraftfoder för de ska orka, tränade också som sagt väldigt ofta. Så kan lugnt säga att tävlar och tränar man mycket så behövs mer kraftfoder bl.a för vitaminer m.m, beror helt på i hur stor skala och vad det är för ras och hur den tränas. Det är som sagt olika för allas djur och det bästa är att köra på det man tycker.