Är detta en mupp?
Är han ungefär lika stor som övriga kullsyskon? Eller är han ensam i kullen?
Han har alltid varit mindre än de andra, men inte lika liten som sin ÄKTA mupp bror, som gick bort då den var tre veckor.
De andra är satin och ser helt normala ut.
Men muppar ska ju inte bli 3 - 6 veckor gamla ??
#2 jag tycker personligen inte att det ser ut som en mupp, men det finns säkert någon mer erfaren som kan ge dig ett bättre svar. :-)
Vad jag vet så brukar muppar vara hälften så småa som dem ska vara, och de dör oftast efter något dygn.
Den ser åtminstone halvnormal ut för mina otränade ögon med. Kan det vara att den behöver något näringstillskott för att pälsen ska växa till sig? Lite alfalfahö kanske?
Om han är minst kanske han hade svårt att hävda sig vid tutten o inte fick lika mkt mat som de andra? jag skulle ge lite extra till honom, jag kan ju inte när kaninungar börjar äta mat, men alfalfa är då väldigt bra, viktigt att du ser till att han inte blir bortskuffad vid matbordet.
Personligen tycker jag bara det ser ut som om den är helt utsvulten. Som den skulle behöva mer mat. Proppa inte i jättemkt på en gång, men se till att just denna unge får en bra kost för en liten spädis som behöver äta upp sig. Lusern/alfalfa är jättebra, men finns andra uppfödare som också kan säga vad man kan förstärka kosten med. Frågan är om det kan finnas parasit som gör att han inte får tillgodogöra sig maten? Eller om han bara pga sin litenhet blivit bortträngd vid bröstet och inte fått tillräckligt med mat?
Ok, men den bör i så fall ha en annan ämnesomsättning än de andra 6 i kullen, eftersom de har fri tillgång på nyskördat hö och pellets får de en liter om dagen.
Båda rexarna i denna kull såg konstiga ut, inte som den andra honans rexkull, de är fina i pälsen och runda och jag har sett alla äta hö, pellets och dricka vatten.
Men jag ska behanla den som om den har näringsbrist och se om det hjälper.
Logiskt sett om det är näringsbrist, så bör det vara proteinbrist, pga den stora magen och avsaknaden av muskulatur i resten av kroppen, lusern och alfalfa är proteinrika så det kan fungera :).
Tackar, hoppas bara jag lyckas fixa det i tid :/ …
Jo men den kanske är på efterkälken sedan tiden de diade? Den behöver nog något mer näringsrikt än det vanliga höet. Jag tycker den ser lika fin ut men som sagt, mer utmärglad. Kanske ta till vetten och kolla den mot mask eller så. Det finns ett kollamasken smådjurs-kit som kostar ca 300 om man beställer på nätet, då lämnar man prover och så får man svar, allt ingår i kitpriset.
Men jag skulle väl först bara investera i en påse alfalfahö och ge fri tillgång. Och ge pellets, kanske inte fri tillgång om den mumsar på bra på alfalfan men ändå en lite rejälare portion. Sedan skulle jag se efter någon vecka om kaninen blivit bättre i pälsen och såg ut att ha växt till sig lite.
Alfalfahö (lusern) här:
http://www.djurfoder.nu/alfalfahoe-425-p-288.html?osCsid=f243dbf9efb237dd7b8a1c2b215d430b
eller här t.ex. om de inte har det där du bor.. finns billigare alfalfahö men jag är inte så bra på vilka, det här höet har jag provat själv o vet är mkt bra.
eller ge det här i fri tillgång, eftersom det också innehåller alfalfa:
Det jag undrar är hur du ser till att alla kaninungar får lika mkt pellets? matar du dem en och en, eller får de samsas? Det är ju möjligt att en större individ jagar bort lillen från skålen och tar hans mat.
#11 Ja jag med. Det kan som sagt vara parasit eller sjukdom som ligger bakom. Men om båda rexungarna av samma hona är så, så kan man ju undra. Är det så att rexpäls också kräver mer mat? Men den växer ju inte? Men man skulle kunna tänka sig att just den honan kan haft mask som hon fört över till barnen, det är ofta så har jag förstått att om mamman har det får ungarna det av naturliga skäl eftersom de är så nära osv.
jag tyckte han såg söt och fin ut, fast väldigt mager. Skulle bry mig extra om honom och kanske ta in honom.
De har en stor skål som alltid är fylld med mat, på så sätt vet jag att de alltid får i sig pellets , både mamman och ungarna och som sagt fri tillgång på bra hö.
Men om modern skulle ha haft mask ,så borde de andra ungarna också visa symptom, mask kan/bör väl inte sätta sig på enstaka individer?
Eftersom den kanske har näringsbrist, så har den ett nedsatt imunförsvar, så då vill jag inte utsätta den för stressen att flytta in utan mamma och syskon, då den bara är 6 veckor, men jag ska nog klura ut hur jag ska ge den egen extra mat och sedan ta in den då den är 8 veckor.
Har både zoo butik och Granngården (lusenpellets) nära här, så imorgon ska det inhandlas lite gott o blandat till Muppe (döpt av ungarna) .
Haha, muppe, vad sött, men ni får ju ge honom ett riktigt namn också.
Ja hoppas att det ska bli bättring med lite förstärkning till just denna lilla unge. Hoppas någon av uppfödarna här får syn på tråden och svarar dig med.
Låter som du tänker bra. Bara du låter honom få mat enskilt och ser att han får i sig så.
Hej! Jag undrar bara hur det gått för den lille?
Har tänkt på honom en del och undrar om han kunnat äta upp sig?
Hoppas i alla fall det.
Gud vad söt! Hur har det gått för han? :)
Undrar också hur det har gått. :)
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
Men gud vad söt. Jag hoppas det gått bra för lillkillen.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Hoppas att har gått bra med han=)
vill gärna bli uppdaterad=)
Hmm jag tycker inte han ser riktigt frisk ut om man jämför med klullsyskon. Ögonen är lite utstående och ja huvudformen inte rund och fin. Kan vara ett näringsproble men då tror jag isf han har någon rubbning eller så. en unge ska inte avvika på det viset i en kull.
Kan bara hoppas jag har fel och allt löser sig till det bättre.
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
Tycker också att ungen ser sjuk ut. Att mata den med mer mat lär inte hjälpa tyvärr.
TS, ursäkta uttrycket men den är lika anskrämlig som den minsta ungen i min B-kull. Hon ser också ut som ett freak och är tunnhårig på huvudet precis som din. Här kommer hon *fniss*
Kanske inte så ful på bilden men i verkligheten är hon inte fager, inte i mina ögon iaf. Hon äter och skuttar precis som de andra men vacker, det är hon inte.

Men att ge en liter pellets? då lär kaninerna inte äta så mkt hö. nej ungen ser inte så frisk ut..
#24 Mina har fri tillgång på pellets OCH hö ;) .
Mina kaniner är i inhängnader, så de springer mycket, det går inte att jämföra med att ha dem i bur ;) .
Ett ex: Jag har 7 kaniner i 4x6 meter x 3, men då mamman oftast äter först och behöver ge di och om hon har 7-8 ungar, hur många dl blir det DÅ per kanin? :)
(Jag snackar om NZ slaktkaniner, honan med sina 6 ungar)
När jag sedan tar in kaninarna på vintern, så får de inte fri tillgång på pellets och då är det en kanin på 2x3 m, fri tillgång på hö och 1 dl pellets per kanin.
Dvv med ungar har just nu 2 x 3m och om de har (som hon hade) 8 ungar, då blir det bara ca 1dl per kanin .
Så det kanske låter mycket, men det är det inte.
De som är ute på bete har 4 x 8m per kanin och DE får inte pellets, men ett tillskott av hö och de uppskattar verkligen hö också och är inte feta.
Muppe lever och börjar se bättre ut, så jag tror nu också på att han höll på att dö av näringsbrist. Han ska bli min sons kelkanin OCH då inte få fri tillgång på pellets ;), Jag ska ta kort idag så får ni se honom :).
#24 Ser precis ut som Muppe och håller med, de ser värre ut i verkligheten och är svårt att få med på bild ;) .
#25 skönt att höra :)
Den är så söt
Vi köpte en dvv rex för ett par veckor sedan. I den kullen var det ett syskon som var helt kal på huvudet , svansen och lite på kroppen. Han kallades "naken". När vi var och tittade på kaninungarna var han sju veckor och då helt kal på huvudet, svansen och lite på ryggen. När vi hämtade vår kanin några veckor senare så hade pälsen växt ut massor. Uppfödaren sa att det tydligen var ngt som kunde hända ibland just vid dvv rex…ibland kan de fortsätta vara kala men ofta så blir det bättre. Jag vet inte men så sa hon, och den lille killen var visserligen lite mindre än de andra men hur pigg som helst och verkade må bra! Hoppas allt går bra med Muppe!!
Alltså svårt att säga, man kan ju kosta på veterinärbesök, för det kan vara något som kan/ska åtgärdas? Parasit? Något annat? ingen aning vad.
Det kan vara att den blivit undernärd och inte kunnat hävda sig vid bröstet, det kan nog ge permanenta skador om det hinner bli allvarligt.
Det kan vara något som hänt på fosterstadiet - svårt för oss att veta.
Någon gång ska den ju besöka veterinär, och har den aldrig gjort det kan ju det vara en bra plan tycker jag. De kanske annars vet e x a k t vad det är lillen behöver.
Men som sagt, så utmärglad som han var så är det nog inte konstigt A. om det tar tid, och B. om det skulle ha lett till vissa permanenta utvecklingshämmningar.
Men helt underbart roligt att se att han mår bättre och har ätit upp sig!!
Verkar han glad i livet?
♥
Tack vad roligt att du såg detta! Var roligt att få se!
Stjärnfallet och #29 vad intressant, det kanske är någon viss defekt förknippad med den konstellationen? Eller nåt..
Vore intressant att forska i.
låter som att dina kaniner bor underbart! och bor dom så stort och är aktiva ska dom såklart ha mer mat än en kanin som bara sitter i en bur. hoppas allt blir bra!
Viggebys Kaniner - www.viggebys.weebly.com/
De var 8 ungar.. det finns visserligen 8 tuttar, men jag tycker det verkar troligt att om han var liten o svag från början så har han nog blivit bortskuffad.
Det finns ett sätt att lösa detta när kullen är stor, man kan t.ex. ordna två bolådor och alternera att ställa in dem till mamman. De större individerna i en grupp i en låda och de mindre individerna i en låda, är det ojämnt antal så flera individer i de storas grupp.. Sedan sätter man in bolådan med de små mellan 19-07, och sedan växlar man och de stora får vara inne mellan 07-19.
Det ökar ju chansen att alla ska få mat och att även lite mindre ungar ska kunna hämta sig snabbare.
Stjärnfallet: de var rätt många i din kull också, var det inte så? Alla Nordiska Gudar.. 
Hursomhelst.. alla kan inte vara skönhetsdrottningar och vissa vinner på charm eller personlighet.
Hur har det gått med muppe? Så sött "namn"!
Jag tänkte också på Muppe igår!
Han har sin lilla fanclub.
#34 haha ja, så sjukt söt också. Mamma smälte när jag visade bilderna ^^
Hur har det gått med Muppe?