Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1481 ggr
Michiis
0

ihjälbiten kaninunge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon mer som fått en av sina kaninungar ihäljbiten av troligtvis dens syskon eller mamma? 
Hitta idag en av mina bebisar död, och när jag titta lite närmare på den såg jag hela underläppen va avbiten så man såg hela öppna munnen.. Inte så trevlig död i alla fall..
Sen en annan unge va biten i örat.
Så tog det snabbaste beslutet att flytta mamman till en annan bur, fall att det är hon som börjat tröttna på dom och så. 
Ungarna blir dessutom 6 veckor imorrn, så de är ju väldigt tidigt för dom ska ju helst gå ihop till 8veckor:/ men va gör man..
Väldigt sorgligt i alla fall , tänkte bara höra om nån mer vart med om nå liknande?

// Michis

[Mi-rand-a]
0

oj! har bara hört att mammor biter ihjäl nyfödda ungar upp till  några dagar, har själv aldrig varit med om de bara att mamman bitit ena ungen i örat men då blev dom särade.

[MiniPim]
0

Usch vad hemskt! :/ Det har inte hänt mig någongång, du har ju tur att ungarna klarar sig själva nu iallafalla :)

[luckymoa]
0

Hmm, jag tycker att det låter som rovdjursangrepp! Troligtvis hermelin/iller! :(

Fridaaaa
0

Tror på råtta eller liknande :/ Att den helt enkelt inte fått ut ungen kanske. 
råttor kan ta sig in lite vart stanns :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Michiis
0

Men då borde väl flera va skadade eller man sett nå tecken på att det vart ett rovdjur i buren, vet inte hur det rovdjuret skulle ha tagit sej in heller :S :/ 
Tror mer på att dom bråkat vid maten, eller om nu mamman skadat den att , att den vart dryg och hållt på tuttat och hon inte velat det..

// Michis

[luckymoa]
2

Tror absolut INTE att mamman skulle skada ungen så kraftigt! I en av mina kullar så va det nått djur som vart inne i buren och bokstavligt talat gröpt ur hjärnan och ätit upp den! Syntes inte ett tecken på att något djur vert inne alls… ingen av de andra ungarna var skadade… inget hål i gallret… Men råttor/helmeliner tar sig inn nästan varsomhellst om de bara vill!

mandyosv
0

Visa bild på din bur

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

MegN
0

Möss behöver en glipa på 3 mm för att ta sig in… Råttor kräver lite större hål, men ändå mycket mindre än man tror. När jag hade höns blev ett flertal av mina kycklingar (kläcka i kläckmaskin) uppätna av råttor…

[Wera]
0

Tror inte Nina är en sådan mamma ? Hon är ju inte ens förstföderska, förra kullen skötte hon ju sig bra.

Med tanke på att jag sett hur din bur ser ut så kan det ju vara ett litet djur som gått på dom. Den har väl små glipor?

Hur många kaniner blir attackerade i läppen av varandra? Oftast är det pälstussar och sår i öronen. Om det är sår i nos och läpp är det oftast för att de har haft galler i mellan. Men dessa har bott ihop.

Har särat kaniner från sin mamma vid 4 veckors ålder utan problem så länge de har sina syskon.

[Luppa]
0

Det händer att mamman skadar flera veckor gamla ungar, jo… Jag har aldrig varit med om det, men vet flera fall där det har hänt.
6 veckor är ingen fara, ungarna klarar sig själva då.

mandyosv
0

Skaffa en råttfälla och lägg den döda ungen där för att fånga odjuret som bitit den, om det är det. Har aldrig varit med om att mamman har bitit i läppen, men på ryggen.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Michiis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så här ser buren ut. 

Ah jag vet inte i såna fall mus då men ofta dom går på en kanin som är dubbelt större än sig själv? :s

Min första tanke var i alla fall att dom bråkat/chivas om maten, för hade två matskålar till alla dom.
och alla ungarna och nina är helt crazy i maten!
Sen andra tanken att Nina sagt ifrån för om ungen vart dryg och ska tutta på henne.. för de håller dom på med också, följer henne vart hon går i buren å under ska tutta na, och hon gör allt för komma bort stampar å gör litet läte. 

Men ah har inte döda ungen kvar, och tittade väl egentligen bara väldigt snabbt, men man såg liksom under tänderna så ser ut som underläppen ryckts bort typ , sen hade den väl svårt å äta å säkert dött av chock eller nå. 
bara mina tankar egentligen men va inte heller hemma och såg. 
märkte de som sagt när jag satt å gulla med kaninerna å pussade på dom att en unge saknades å plötsligt såg jag alla stod på den .. så de kom som en liten . Sen vet jag inte men tror de va den minsta ungen åh :/ så de kan ju vart en liten "hackhöna" eller va man brukar säga… ah jag vet inte.. 

såg nån dag innan ungarna små chivades med varann också, men tänkte inte på de så mkt då. 
Menmen. Honan bor iaf för sig själv nu , och ungarna bor i den där buren själva.

// Michis

[Mi-rand-a]
0

kan ha varit en hermelin också

Michiis
0

tror dock inte de finns hermeliner här bor inte i skogen direkt :p 
men de såg inte ut som nån ätit på den, utan mer bitsår, tror den dog av chock mer.

// Michis