Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4021 ggr
Suskiv
3

Matta i buren SJV svarar

Jag valde att ställa två frågor till SJV angående matta och ifall det alltid ska finnas halm. Det här är svaret.

Hej!

Det ska finnas strömedel i botten på buren, det går alltså inte att enbart ha fleece eller matta.

I det allmänna rådet till paragrafen till kravet på bomaterial med långa strukturer som kan flätas samman, som halm, hö, träull, rivet paper eller dylikt. Det är alltså inte bara halm som duger.

Bara matta är alltså inte lagligt. Man kan tycka vad man vill om lagen, men så ser den ut.

Har ställt en följdfråga om bomaterial med långa strukteruer alltid ska finnas eller om det räcker att det finns när de ska ha ungar. Återkommer med svaret när jag får det.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Saffran.
0

Vilken tur att jag bytte från gummimatta till toa-lätt som burunderlag idag då… :s

minaninar
0

Hm, intressant.. SPeciellt om ens kanin inte alls är intresserad av flätning.. Skrattande Fast min går fritt o har både strö o halm o hö i sina tre toaletter (varav två är ganska så stora peeweetråg).

Men det där "Det är alltså inte bara halm som duger." Undrar jag vad de betyder? Att man kan välja att ha någon av de andra - eller att man måste ha mer än ett (vilket vore jättekonstigt).

LisaKanin
7

Det var det dummaste jag hört. Då får du gärna ställa en följdfråga från mig och fråga VARFÖR en helt rumsren kanin som går på låda precis som en katt, är frigående i en lägenhet och har en bur som sitt "hus" som alltid står öppen, ska ha strömedel i denna bur. En kanin som är långhårig också där allt strömedel fastnar. Och som inte är det minsta intresserad av halm och varken sover i det eller gör något annat med det.

Ja, man kan tycka vad man vill och jag tycker detta är fullkomligt idiotiskt. De verkar inte begripa att kaniner faktiskt kan vara i stort sett som katter eller hundar om man har dem inne.

Jag tolkar alltså svaret som att det inte räcker att ha "strömedel" i en toalåda, utan att det nödvändigtvis ska vara i en hel bur av någon outgrundlig anledning.

natha-mjau
2

Håller med #3
Jag har endast matta i min bur, jum är frigående. har testat halm men det bryr han sig inte om.
Han verkar inte störas av att bara ha matta heller eftersom han bökar undan allt strö jämt när jag har det i buren.

Frosstis
2

Men om man har strömedel i toalådan, det borde väl räcka? Det är ju iallafall någonstans i buren..

Fridaaaa
0

#5 Kanske är som hos marsvin? Där måste det finnas burströ i minst halva buren :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Saffran.
1

#6 Måste det? Dem här burarna är ju sååå coola enligt mig! Cool

https://www.youtube.com/watch?v=1D29WcRyUP0

Fridaaaa
0

#7 Till marsvin? Ja det måste det. Dock inte alla som följer det direkt men ja så är det :)
Stor bur hehe dock inte svensk ;) Men mysigt såg det ut att vara:P

Saffran.
0

#8 Jaha, okej. :)

Visst gör det. :3

hobbymupp
2

Man måste väl ha strö för att kaninerna ska kunna gräva? :) Isf borde man kanske ha ett mått på hur mycket strö man måste ha… Ett minilager spån ger enl mig kaninen sämre tillgång till att gräva än så som jag har det, och jag har matta.

Jag har en ganska stor låda med spån o hö (som Molly drar ner från höhäcken), så där kan hon gräva när hon är i sin bur. Sen har hon grävlådor utanför buren när hon går fritt. I dem finns det papperspåsar, papp, hö och bladgrönt så att hon får leka, slita och gröva.

Så jag tycker väl det är en bra lag, bra syfte, men jag tycker det finns fall där den brister lite :) Kaninen börjar ju bli mer och mer som en katt nu när folk (typ jag) har dem mer eller mindre frigående.

Är strösaken alltså en lag och inte bara ett allmänt råd som det där med flätmaterial? :)

elinab
2

Intressant att få svar från jordbruksverket.

Men det känns verkligen som att lagen behöver uppdateras för att passa även modern kaninhållning där kaninerna bor inne som en del av familjen. När man läser paragraferna blir det väldigt tydligt att de är skrivna för kaniner som bor ute i burar.

Mina kaniner delar mitt hem med med. De har en toalåda med toa-lätt. Ofta ligger där också hö eftersom de river ner det ur höhäcken som sitter intill toan. I övrigt har de mattor att gå på och en fleecefilt att boa med. Och så brukar de gräva i mina blomkrukor. Vad skulle de ha halm till? De bor inne i värmen och har annat att gräva i och boa med.

Finns väl förresten inga kaniner som flätar sitt bomaterial? Skulle jag vilja se i så fall.

[Sara-]1
0

#7 vilkn dröm bur! sån hade jag velat ha :)

Till inlägget då tycker med det verkar jätte dumt, har mattor till mina med och en toalåda med hö och toa-lätt strö och funkar jättebra.

minaninar
1

Jag måste alltså säga: min kanin är helt ointresserad av att gräva i spån/strö, och helt ointresserad av att fläta halm o hö. Enda gången han grävde var när han vill "bli av med" för mkt strö för att få lite ren plastbotten att sträcka ut sig på.. Eller för han tyckte det var för mkt jox i buren som var i vägen, han liksom skyfflade bort det…

Även sedan jag slutade med buren och skaffade flyttkartonger som jag gjorde ingångshål i o fyllde med spån eller hampa eller halm så har han varit totalt ointresserad om jag inte kastat in några pellets till honom där.

Men visst - det konstiga är att när vi varit ute i park så har han efter ett tag börjat gräva loss samtidigt som han pinkar, pluttar och samtidigt viftar på svansen i vad som jag tror är någon slags instinktsbeteende.Tungan ute

Men kanske kan man förstå SJVs svar, eftersom de måste se till den absoluta minimistandarden för en burkanin. De räknar nog inte med att man har kaniner som får gå fritt.. Dessutom har man stoooor rymlig toalåda med strö så är det ju ett tillfälle att gräva…?

Akleja1
2

Jag tror man får försöka tänka hur en kanin normalt lever. De bor inte i en värld av strö, utan mark, jord, gräs-hårt och mjukt blandat.

Har man en bur där kaninen har relativt litet utrymme och inte får gå fritt så kan jag förstå lagen om strö som botten.

Har man en stor bur, inhängnad, hela huset, rum osv så är det ju lite svårt med strö överallt.

Det viktiga är väl att man ger kaninen det den behöver i form av möjlighet till naturligt beteende. att kunna gräva tex. Och möjlighet till mjukt underlag om den så önskar.

När vår kanin kom till oss så hade han en innebur som följde med. Han hade full sjå att skrapa undan en yta strö så botten kom fram . Så fort vi lagt över hela så gjorde han en yta där han kunde ligga där det inte var ngt underlag alls.

Numer bor han i en inhängnad. Lite liknande som för marsvinen här ovanför :) Det finns trämark, matta och lådor med toalett-som då fungerar som toa+ grävmöjlighet. Nu är han inte så mkt för att gräva dock.

Suskiv
1

Vill man vara säker på att man gör det lagligt så är det ju bara att ge kaninen en toa/grävlåda på 0.5 kvm, tex botten till en innebur.

Våra kaniner beter sig lite olika, Två av våra är grävare. De gärver/knuffar undan spån i buren och gräver gropar i vår gräsmatta när de är i hagen. De andra är inte mycket för att gräva alls. Varken i buren eller hagen.

LisaKanin
1

Jag struntar faktiskt i om det är lagligt om lagen och det sunda förnuftet inte stämmer överens. Finns ingen som helst anledning att hålla på med halva kvadratmetrar med halm i mitt fall eftersom det ju dessutom står i lagen att "angorakaniner ska ha halm som burströ".

För övrigt suger halm inte upp något kiss och det vore vidrigt att bara ha halm  till långhåriga kaniner. Så när det gäller detta verkar lagen helt ologisk och verkligen inte förnuftig eller rimlig.

Fridaaaa
2

#16 Man har t.ex spån under halmen. fungerar kanonbra till långhårskaniner och angoror. I alla fall här :)

LisaKanin
1

#17 spån under halm var det första jag provade till min teddy, gick inte alls. Halmen åkte åt sidan och spånet fastnade i pälsen, var helt omöjligt att få bort och spreds dessutom över hela lägenheten. Dessutom sög den ingenting och stank och blev jätteäcklig när han kissade på den. När jag började med toalåda hade jag halm över ToaLätten först men den blev bara blöt och läbbig och kaninen var inte intresserad av den alls så jag tog bort den. Ett tag hade jag halm i hans bolåda men han var aldrig där inne och rörde aldrig halmen så den åkte därifrån också.

Finns absolut noll vettig anledning för min del och mina kaniner att ha varken strö eller halm över huvud taget, annat än ströet i toalådorna.

Suskiv
0

#17 Så har jag till alla mina på vintern. Funkar kanon. Och vi får väl se om det kommer behöva till mina lejon till sommaren sen. Vet inte riktigt hur mycket som fastnar i lejonmanar.

#18 Äckligt och luktar gör det ju bara om man inte gör rent tillräckligt ofta. till innekaniner anser jag iaf att man får göra rent varje dag. Alspån tycker jag fungerar bra till innekaniner, det hade vi till Ture den tid han bodde inne. Det ligger mer still än kutterspån.

LisaKanin
0

#19 det håller jag inte med om, att det bara blir äckligt om man inte gör rent tillräckligt ofta. Halmen blev äcklig direkt, bara den blev kissad på en gång. Den suger ju inte utan blir blöt och slafsig. Varför ska man då ha den över huvud taget, när den inte behövs? Okej om det inte finns någon annan lösning. Nu har jag tex träpellets i toalådorna och de suger åt sig allt blött som förvandlas till spån och sjunker mot botten i toalådan, och kvar blir torra fina pellets överst! Superfräscht både för kaninen och mig. Av vilken anledning skulle jag gå tillbaka till äcklig halm? Och jag gör rent toalådorna varje dag ändå, dvs rensar bort allt det nerkissade spånet som ligger underst i lådan.

Alspån skulle aldrig funka för mina teddys, inga spån funkar för teddys enligt min mening om man inte har ett tjockt lager halm ovanpå. Och återigen - varför ska man ha det om det finns mycket bättre och fräschare lösningar?

PrinzeZz
3

Jag älskar halm, det är det bästa ströet som finns i min mening. Finns inget mysigare än att lägga in massa fräsch torr halm och sedan se kaninerna böka runt och gräva.

När jag hade innekanin körde jag på samma princip som jag har till utekaninerna, massor med spån och massor med halm på det, det luktade halm, kunde aldrig känna lukten av varken piss eller skit, och då stog buren vid sängen.

Jag gillar den lagen

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[luckymoa]
3

Bara en liten tanke… Om man har en kanin inne får man väl räkna med att de blir spånigt och halmigt inne, samt att det luktar lite?

LisaKanin
0

#22 Javisst om det inte finns några bättre lösningar, så. Men det finns det. Och jag kan inte se någon anledning i världen till att det inte ska vara lagligt med matta till kaniner, när de lever inomhus precis som en katt eller hund och är lika rumsrena som en katt eller hund, och helt ointresserade av halm. Det vore lika knasigt att kräva att en katt skulle ha kattsand som strö överallt i en hel lägenhet.

Fridaaaa
0

#18 Ok för så är det inte här till mina. Spånen suger upp urinen jättebra, luktar typ ingenting, fastnar inte heller :) Men beror kanske lite på pälsen, mina fungerar det kanon :)

#22 Jag har kanin inne, och jag har spån+halm till henne. Luktar typ ingenting :P Visst blir lite spån plus halm på golvet men sopas lätt upp. Blir inte mer av det än höspillet som lätt blir :D

LisaKanin
0

Får jag fråga er som tycker att lagen är vettig och håller med om att man nödvändigt SKA ha en hel bur full med strö och halm till kaninerna och att det är något fel med matta och toalåda - varför?

- De kan gräva lika bra ändå i grävlådor eller toalådorna eller fleece eller liknande

- De kan bädda och gosa lika bra i annat, fleece filt eller som jag tex har bitar av gamla lakan (och försäkrar mig om att de inte äts upp givetvis)

- Det är superfräscht, mjukt och behagligt för kaninen och fräscht och lättstädat inne

Så vad har ni för argument? Kan tillägga att jag inte har erfarenhet av Avel och möjligen måste man ha halm till födande honor som ska bygga bo, det vet jag inget om, så det kan vi utelämna.

Fridaaaa
0

#25 Är kaninen frigående kan man ju ha en innebur i minstamåtten och ha som toalätt och ha strö i? :)

Fleecefilt osv fungerar inte här, luktar direkt om det kommer kiss på, plus att min innekanin bökar runt med den, så går inte.
Men du har väl något under fleecen?

LisaKanin
2

#26 jag har själv ingen fleece nånstans, förutom som gosfilt när de sitter i knät, utan vanlig trasmatta i buren samt toalåda med ToaLätt och träpellets i. Bäddmaterial har jag bitar av gamla lakan som min kanin brukar "bre ut" och bädda gosigt åt sig, och ibland slänga ut (OT det är otroligt gulligt att se när han "brer ut" lakanen Glad).

Min kanin är helt rumsren och även "burren", han kissar alltså aldrig utanför sin toalåda i buren heller så det kommer inga kissfläckar någon annanstans, kanske har hänt tre-fyra gånger på nästan 2 år. Och då slänger man bara mattorna i tvätten, vilket jag gör ändå med jämna mellanrum såklart, kiss eller ej. Han bajsar också nästan bara i toalådan.

Nu har jag skaffat en kanin till och jobbar på att få henne lika rumsren. Visst kan man ha en hel burbotten med strö men varför? Jag ser fortfarande ingen anledning. Det enda som skulle hända vore att kaninen glömde bort vad lådan var till för och började pinka i hela buren, vilket säkert skulle leda till kiss utanför buren senare. Skulle bli mycket skräpigare, dyrare pga mer underlag som behövde bytas, jobbigare och mer svårstädat. Och mycket ofräschare eftersom man knappast kan byta allt underlag i en hel burbotten varje dag, vilket jag gör med toalådorna. Så av vilken anledning?

Fridaaaa
0

#27 Ok är du inte rädd att lakanen trådar sig OM dom får för sig att bita  i dom, menar djur är ju alltid djur :)

Tänkte mest om man ville göra det så naturligt man kan för sin kanin? :) Mest så jag tänkte :)

LisaKanin
0

#28 om han skulle tugga på nåt lakan en enda gång skulle jag genast ta bort dom, har aldrig hänt. Han är ingen tuggis. Men faktiskt så tror jag att jag ska byta till bitar av fleece istället, för det är ju inte helst säkert som du säger.

Jo, jag kan förstå att man tycker att det på något sätt verkar mer "naturligt" med halm och strö, men där tror jag mer det handlar om gammal vana, att kaniner liksom "ska" ha det så. Som någon skrev ovan har de ju knappast något strö när de lever vilt.

Fridaaaa
0

#29 Skönt det att han inte är det, det är inte min innekanin heller, dock bökar hon runt mycket hehe :)
Nej fleece är bättre på det sättet :D
Nej dom har inte strö där men grävmöjligheter på annat sätt, det är nog det många vill eftersträva också :)

[luckymoa]
3

23: Tycker att det var ett mycket konstigt argument… Hur kan man ens jämföra en kanin med en katt? Det finns en stor skillnad mellan de djurslagen, de e att en kanin e en kanin och att en katt är en katt! ;) Ja har då aldrig hört att en katt gräver sig ur sin lägenhet i alla fall :D Jag tycker absolut att man ska försöka i största möjliga mån att försöka främja ett naturligt beteende! Just för att kaninen faktiskt ska få vara just kanin, inte för att människan vill få den att framstå som en katt ;) 24: självklart luktar det ju inte kiss om man städar tillräckligt ofta :) Men det luktar ju spån och halm (jag tycker visserligen att det luktar gott men)… Ja tycker att det verkar som att en del vill ha matta i buren för att spånet smuttsar ner lägenheten/huset… Men som sagt, Alla gör ju vad de anser vara bäst för just deras kaniner… :)

Fridaaaa
1

#31 Jag städer till min innekanin 1-2 gånger/vecka räcker gott, luktar itne ;D

minaninar
1

Alltså jag tror SJV svar utgår från att det är en burkanin som sitter 24/7 i sin bur i hela sitt liv (GråterGråter) och aldrig får komma ut o röra sig på ett ställe där den kan sträcka ut, rejsa, göra glädjeskutt osv. Och under de förhållandena håller jag med om att det känns klent med bara matta o toalåda och att då bör det vara tvunget att hålla med bättre o roligare o kreativare material. Plus att i det läget tror jag att bara matta blir för hårt o statiskt underlag för att det ska vara bra för hasor osv i längden.

Men minst lika viktigt tycker jag det vore att kaniner skulle ha rätt att komma ut ur sin bur varje dag! I Hage, på promenad, eller i rum eller dylikt (hage i anslutning till buren). Jag tycker det är fruktansvärt att ett djur med den kroppen och de resurserna o de naturliga beteendena som innefattar små lopp, att lägga sig långa som en pannkaka med alla tassar rakt ut, som skuttar osv.. ska sitta instängd dygnet runt hela sitt liv. Det tycker jag vore en viktig punkt för SJV. Minst en timme om dagen och det tycker jag egentligen är alldeles för klent, men det ger ändå möjlighet för kaninen att motionera, sträcka lite på sig osv. (Den andra poängen är att de då skulle få uttrycka sig mer, och när man väl sett en kanin in action så tror jag också att man inte skulle tröttna lika snabbt, att det inte bara blev ett tråkigt passiviserat djur som sitter i bur o inte gör något..Gråter)

EDIT: Förresten, vet ni om dessa regler gäller också för produktionsdjur? KOmmer dessa nya regler att gälla även kaniner som uppföds till slakt, experiment (:( ) osv (och som alltså kanske oftare ingår i större bestånd?). Det borde den iaf göra tycker jag. Och hoppas att man inte gör skillnad på kanin o kanin.

minaninar
0

#7,8 Alltså jag tänker att SJV bara lagstiftar utifrån vad de känner till och vet. Det där är ju buckinghampalace.. Marsvinen får tillräckligt mjukt, det är ju först heltäckningsmatta i hela rummet, o ovanpå det ser man att hon lagt en tjock filt/matta/fleece..

Jag tror man måste tänka: SJVs regler är till för att skydda djur mot lidande o försäkra dem om viss livskvalitet. Om man själv gör något ännu bekvämare o underbarare för sina djur än SJV ens kunnat föreställa sig så tror jag inte man behöver oroa sig så mkt. Jag är inte säker på att de marsvinen i buren har tid o sakna ströet ens?

Om någon anmäler en för att man ordnat så fint till sina djur så tycker jag det säger mer om den personen, samt att då får man väl ta det med länsstyrelsen. Det är ju inte så att de kommer att ta djuren ifrån en, om de nu är tillräckligt griniga kanske man får en varning. Men jag undrar om de inte skulle gå därifrån o ge dig en klapp på ryggen. O annars om man är tillräckligt orolig får man väl ställa en balja med strö nånstans..

Men som sagt, utifrån den allmänna husdjurskulturen bland folk i allmänhet i Sverige så finns det ju så många smådjur som lever under sorgliga förhållanden, och därför är denna lag bra, för det gör iaf att man kan hänvisa dem som håller djur illa till vilka lagar som finns.

Detta är naturligtvis min tolkning av lagen. Men jag tänker att den visar på minimikraven och utifrån gängse hållning av kanin o marsvin i minimiburar osv.

Det enda jag reagerade på i videon var att det fanns så lite hö o så pass svårtillgängligt. Det är ett problem när heminredningsambitionerna blir så höga.. Att det där grisiga: hö (el halm o spån) blir riktigt störande. Hö måste alltid finnas o vara lätt att äta för dem… I en sådan bur så skulle man ju önska att de kanske hade något mysigt tråg med hö inne i buren.

[luckymoa]
1

29: Strö e ju iallafall bra mycket närmare det naturliga än plast matta i alla fall xD

LisaKanin
1

#31 Det jag jämförde mellan innekanin och innekatt var att min och många andra kaniner kan bli rumsrena på samma sätt som en innekatt, gå på låda på samma sätt som en innekatt och gå lösa i en lägenhet på samma sätt som en innekatt istället för att sitta i en bur. Inte någon konstig jämförelse eller svår att förstå tycker jag. Jag har inte skrivit att de är samma djur för det.

Om du menar mig när du skriver "en del vill ha matta i buren för att spånet smutsar ner" kan jag ju tala om att jag började med spån och upptäckte direkt att det definitivt inte gick med en teddy eftersom hela pälsen var full av det inklusive tassarna då de har lång päls också på tassarna, och dessutom står det som sagt i lagen att det ska vara halm till teddys/angora (där jag tolkar avsikten som att skydda dem från olämpligt strö som fastnar i pälsen som spån) och anledningen till att jag tog bort både spånet och så småningom halmen var kaninens bästa i första hand, för att den inte skulle få en massa skit i pälsen, och dessutom hade jag ingen aning om att kaniner kunde bli så rumsrena och bara gå på låda som min, vilket min kanin lärde mig och inte tvärtom!

Du får tycka vad du vill men som jag skrivit många gånger redan kan kaniner gräva precis lika bra i annat än just spån och halm om de vill gräva - vilket inte alla vill så det finns ingenting mer "naturligt" med spån/halm än andra underlag om kaninen är lös i en lägenhet.

LisaKanin
1

#33 och 34, håller med, det tror jag också. Och dessutom faktiskt att det finns okunskap om hur renlig och "tam" en innekanin faktiskt kan bli, även hos dem som sätter dessa lagar. Och ett mått av gammal vana, att kaniner är djur som SKA sitta i en bur med spån på botten och en bunt halm i hörnet och därmed basta. Så har det alltid varit och så måste det fortsätta vara bara för det. Att man kan komma på något ännu bättre går inte för sig.

Fridaaaa
0

#34 Jag har dock inte fleece till mina marsvin mer än myssakerna då det luktar efter 1-2 dagar max :S likaså till kanin. Spån & halm luktar mindre här :)

Suskiv
2

Nytt svar:

Kaniner ska ALLTID ha tillgång till bomaterial med långs strukturer.

Har skickat frågor om man kan lösa kravet på strömaterial genom att ha toalådor av kattlådemodell till frigående inomhuskaniner. Återkommer när jag får svar.

hobbymupp
1

Hihi, ska berätta för Molly att det är meningen att hon ska fläta höet, inte bara kaosa ut det över hela buren xD

Jag blev supersugen på att ta bort Mollys bur och ha hela utrymmet under sängen som kanin"bur" likt marsvinsburen i youtubevideon :D (Har loftsäng dådå… xD)

dermot
2

#39 Det var ju j*vligt konstigt för jag har fått helt andra svar på det. Har pratat med en i telefon, en på mail och en irl, alla har sagt att det endast gäller när de ska ha ungar.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

minaninar
0

#39 Nä vi kanske måste ha strö på golvet..Tungan ute Fast med tanke på hur han drar ner och hur dålig jag är på att sopa så har jag ju redan det..Oskyldig

elinab
6

#42 haha, nästa gång sambon klagar på att det ligger hö utspritt över halva golvet vet jag vad jag svarar "men jag kan inte sopa, sjv säger att vi måste ha det så"

LisaKanin
1

#35 jag har inte plastmatta, jag har mjuka trasmattor av tyg i buren. Utanför buren har jag däremot lagt ett lager plastlinoleum på trägolvet och en plastmatta ovanpå det för att kaninerna ska kunna gå lösa i mitt vardagsrum utan att jag ska behöva nojja över om de råkar kissa där någon gång trots att de är rumsrena. Eller hur menar du man ska göra om kaninen är frigående, ska man byta ut sina onaturliga plast eller trä eller laminatgolv mot två decimeter strö med halm på i hela lägenheten för att de inte ska behöva gå på onaturliga golv? Mina kaniner har till exempel sina favoritställen utanför burarna där de helst ligger och myser, under diverse skåp och liknande. Ibland är de i buren, ibland sover de där, och lika ofta inte. Eller du kanske tycker att det över huvud taget är onaturligt att ha kaniner inomhus och menar att alla kaniner ska bo i stall eller liknande?

Kan ju tillägga att teddykaniner även har päls som hela tiden växer under tassarna. Så fort min teddy kommer ut och går i gräs fastnar det små pinnar och kvistar och grejer i pälsen. Detta tycker han är sjukt irriterande och sitter jämt och tvättar sig frenetiskt under tassarna när vi är ute, vilket han aldrig gör inne. Så mycket för "naturligt underlag". Skulle jag ha strö så skulle han knappast uppskatta det. Sen kan man ju diskutera huruvida den framavlade teddyn är "naturlig" eller ej.

Nej - jag väljer sunt förnuft framför paragrafrytteri, alla gånger.

[luckymoa]
0

44 jag har aldrig sagt att det e fel att ha en kanin inne, men som jag sa tidigare tycker JAG att man i största möjliga mån ska främja ett naturligt beteende! Att ha spån o halm i en hel lägenhet förstår ja vem som helst att det e en omöjlighet…

Suskiv
2

#27 Om du har lakansbitar så har du ju bomaterial med lång struktur som kan flätas.

Kravet på strömaterial tror jag har flera anledningar. Bla att fungera som uppsugande material för att ge kaninen en fräch bur, ett grävmaterial för att ge kaninen möjlighet att gräva men också som stötdämpande underlag. Pododermatit är inte trevligt.

Hur löser man det så att en innekanin inte behöver gå på hårt underlag hela tiden?

Marshmello
2

Det känns som om att dom säger att det ska finnas flätbart material för att det ska finnas en möjlighet för dom att använda det, även om era kaniner "inte gillar det". Dom kanske ändrar sig? Och finns det inte tillgängligt, så har dom ju heller inte riktigt möjlighet att tala om det. :)

Sen förstår jag dom som har teddy och hellre vill ha mattor på marken, för det passar pälsen bäst osv. Men man kanske kan lösa det genom att ha en låda eller något med bara halm i? Så att dom har möjlighet att bära på/böka/gräva runt i mer naturligt material.

Även om fleece osv kan funka att gräva i, så känns det iallafall för MIG mer naturligt att ge tillgång till halm att gräva i. För om man tänker sig en naturlig miljö, så kanske det finns torkat gräs/vanligt gräs osv. Det liknar ju inte en filt det minsta. Men sen tvivlar jag inte på att kaninerna gillar att gräva runt i filtar, men JAG tycker iallafall att man ska försöka ge tillgång till båda isåfall. :)
Men, om det bara fastnar i pälsen och gör det jobbigt för kaninen, så känns det väl som om man borde ta hänsyn till deras välmående (om det nu stör dom), än att ha en låda med halm någonstans i lägenheten.
Men det känns ändå som om lagen är vettig, för alla kaniner är ju inte teddysar, och normalt sett så skulle det ju fungera bra då att dom iallafall hade möjlighet att ha det. :)

Suskiv
4

#44 Jag tycke rpersonligen inte man ska avla fram raser som inte går att ha ute i en Hage på ett normalt sätt. Har man en teddy som inte kan vara i en Hage ens utan att det fastnar jox i pälsen så bör man kanske klippa ner kaninen.

LisaKanin
0

#46 tack, äntligen en vettig ANLEDNING till halmen och ströet som jag faktiskt inte hade en aning om. Fick googla på det och hittade en väldigt bra artikel här Trycksår fotsulor kanin.

Något sådant vill man givetvis inte ha. Men jag tycker att en tjock trasmatta borde vara tillräckligt mjukt för det, dessutom sitter, står eller hoppar kaninerna mest utanför buren så ett lager halm i buren skulle varken göra till eller från på det sättet hos mig. Det dom gör i buren är sitter och äter, går på lådan och vilar eller sover, dvs ligger mest utsträckta. Dessutom har jag som sagt teddys som har MYCKET päls under tassarna vilket snarare är ett problem än att pälsen skulle nötas bort och de skulle få trycksår.

Visst kan man klippa under tassarna på teddys och många gör det. Jag har inte behövt göra det än. Men man blir ju lätt förvirrad - för med tanke på det ovanstående så SKA kaninen ha bra med päls under tassarna, och det är bra. Men det ska inte fastna saker i pälsen när de är ute. Hur man än vänder sig har man ändan bak.

Jag antar att jag gör det bästa för just mina kaniner utifrån deras förutsättningar och ser till att de inte får för lite päls under tassarna då med tanke på att de är inne 95% av tiden, så får de stå ut med lite jox i pälsen när de är ute på promenad.

För en innekanin som vistas mycket i sin bur och har matta kan man kanske tex lägga en tunn skumgummimadrass under mattan. Skulle jag mycket väl kunna göra om det behövs.

Suskiv
1

Pododermatit är ju vanligt hos rexar som jag har, därför är det för mig så självklart med stötdämpande underlag. Jag har mer och mer fungerat på att sätta en tjockare matte eller dyna på hustaket för att slippa oroa mig för tryckskador eftersom Kaninerna sitter så mycket fdär uppe. (nej mina har inte några symtom alls).

[Jawa´s]
3

Jag testade mattor och filt till mina när jag hade de inomhus. Tyckte inte att det funkade alls. När kaninerna hade grävt ur hela toalådan blev de desperata att hitta något mer att gräva i och som faktiskt flyttar på sig vilket en filt inte gör. Slutade med att de hade rivit upp alla mattor på bara några dagar, en av kaninerna bröt en klo, så vi gick tillbaka till att prova andra lösningar.
JAG tyckte det var skitbra för jag slapp ju damm och strö-lukt, men kaninernas välmående måste få gå före. Tyckte att det blev lite hårt för dom att ligga på.
Märkte även att de saknade att bygga bo med hö när de bara hade höhäckar, de drog in så mycket de kunde i buren.

På tal om att fläta hö/halm osv så har jag både hanar och honor som ganska ofta går omkring och bär stora tussar i munnen och "boar", men oftast sker det på natten och de har slutat när man har "kommit på dom". Så jag tycker absolut att kaniner ska ha möjlighet att skapa bon osv i strö med långa strukturer som hö och halm.

Mina har alltid ett lager hö i buren att både boa med och käka på.

Alspån borde funka bra till långhåriga kaniner…eller pewee-liknande strö med halm eller hö ovanpå

LisaKanin
2

#51 Mina kaniner har aldrig grävt i toalådan. Inte en enda gång. Och jag har stora toalådor med höga kanter och en massa strö. Från början hade jag halm ovanpå ströet - inget grävande då heller. Och PeeWee eller träpellets är precis vad jag har i mina toalådor, ibland ToaLätt. Jag kan också garantera att varken träpellets eller ToaLätt med halm på INTE är mjukare att gå på eller ligga på än en mjuk trasmatta, utan antagligen bra mycket hårdare och mer obehagligt. Alspån fungerar inte heller till mina teddys, inte en chans. De får tovor bara av att ligga på en viss sida som man sen knappt får ut, skulle vara en mardröm att ha en massa små träbitar i pälsen också.

Kaninernas välmående är självklart viktigast, men kaniner är uppenbart olika, med olika pälstyp, olika temperament och olika mycket behov av att gräva, tugga på mattor, fläta halm med mera, och de vistas uppenbart olika mycket och länge i sina burar.

minaninar
1

Så vitt jag vet är pododermatit förknippat med övervikt, och monotont sittande/belastning (dvs buren tillåter ingen rörelse, kanske kan liknas vid "liggsår"?) samt i viss mån även för mkt fukt och frätande urin som inte städats bort tillräckligt ofta. Samt att det är för hårt, stumt underlag.

Glatta golv är ett problem för innekanin. Men som jag förstått mest för att det ger dem ett sätt att hoppa o röra sig som belastar dem lite fel. Dvs de aktiverar inte sina core-muskler (hahaha) på det sätt som de optimalt gör, när de har grepp under tassarna.

Mattor är bra. Om inte annat kanske man kan ha någon skön fluffig matta som är tänkt för kaninen o är lite stor som den kan rejsa på.

Min egen kanin låter sig dock inte hindras av de ställen som har glatta golv utan slajdar omkring som en tok.

Hans päls på fötterna är lite kortare baktill och den lilla fläcken på hälen är något röd (den kan visst vara helt vit), vilket tyder på viss belastning, men den är inte synlig utan att man gräver i pälsen och veterinären har kollat o sagt att det inte är något att oroa sig för.

Man bör ju undersöka sin kanin regelbundet, och att titta under fötterna hör ju till den undersökningen, att även kolla den lilla fläcken.. Då lär man snabbt se om det är något problem som måste åtgärdas.

Det är klart att min kanin kanske skulle trivas ännu bättre om jag lade halm o strö på hela golvet, eller kanske stampat jordgolv? Jag önskar jag kunde erbjuda det. Men det går inte.

KaterinaPetrova
0

Min kanin vägrar höhäck och toalåda då han gör sina behov i hela buren. Därför byter jag ut kutterspånet varannan dag och lägger ett lager med hö över. Eftersom han är lejonhuvad så hjälper hölagret så han inte får kutterspån i pälsen. När han springer lös föredrar han att vara på mattorna - och bäst av allt tycker han om sin lilla filt. Den gräver han i, sover på och så vidare. Har aldrig sett en kanin som har en personlig snuttefilt. Flört

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

tussen12
0

Eftersom lagen säger att man ska ha strö i buren så får man följa den lagen, Men det skadar inte att ifrågasätta lagen

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Suskiv
2

Och nej frigående kaniner behöver inte he en bur men SKA ha tillgång till strö och bomaterial i tex toalåda.

Vilket känns logiskt. Kaninen kan om den vill då gräva och boa. Om sen kaninen inte gör det så bör det ju inte vara nått problem. Tex så kan man ju ha ett par toalådor med strömaterial och kanske en djupare låda eller ett hus med bomaterial. Tex halm eller fleeceremsor.

elinab
1

#55 Sant, men hur ska vi som över huvud taget inte har någon bur göra? Det jag (och flera andra här) påpekar är att lagen inte tar hänsyn till att många sällskapskaniner inte bor i bur i dag.

elinab
0

#56 åh, fick du det svaret från sjv? Verkar ju väldigt logiskt, bra att höra :)

Suskiv
2

#58 Precis, jag tycker lagen är logisk och anpassad efter kaninens behov.

LisaKanin
2

#56 hurra man slipper känna sig som en kaninplågande lagbrytare då!

[MiniPim]
2

dummaste lagen någonsin

fast än jag inte använder matta till kaninerna, ser ingen anledning till att inte göra det..

Suskiv
2

Varför är det dumt att lagen säger att kaninen ska ha tillgån till strö och bomaterial. Visst alla kaniner vill inte gräva eller boa, men tycker du verkligen inte att de kaniner som vill göra det ska ha möjlighet.

Det är ju på inget sätt svårt att ge kaninen tillgång till strömaterail och bomaterial.

[MiniPim]
1

#62 det räcker ju att ha en låda med strö eller något i så kan den gräva! nej det är det inte men man kan ju få ha mattor ändå. tycker jag

Zvintos
0

#63: Om du läst alla kommentarer så har Jordbruksverket svarat att det är OK med en låda med strö. Glad Står i inlägg 56.

[MiniPim]
1

#64 då slarvade jag med att läsa >

kyrkeliden
1

Jag har haft fleecefilt och en låda med toa-lätt till mina i fem år nu till mina kaniner som bor inne. Funkar utmärkt. Vill de gräva har de tillgång till det i lådan och längre stråmaterial är ju i form av hö.

Skulle lätt kunna bjuda in en djurskyddsinspektör om det nu går emot lagen så kan de ju se själva. Tror inte mina kaniner lider det minsta även om de inte går på spån/halm och har detta i hela buren. Skulle jag ha kaninerna utomhus skulle jag däremot använda detta.

En stor anledning till att jag kör på filt och toa låda är för att det dels luktar betydligt mindre och dels skräpar ner betydligt mindre. Största argumentet är dock för att det dammar mindre. Bor man inomhus så blir damm från spån enligt mig ett stort problem inte bara för en själv utan även för djuren.

Sen kan ju nämnas att många här inne säkert tar ut sina inne kaniner oftare än de flesta andra. När vädret tillåter så får mina komma ut i hagar och då har de ju möjlighet att gräva då. Likaså de gånger man går på promenad.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus