Kanin iFokus

Kanin

Etiketttips-id-er-bloggar-och-hemsidor
Läst 959 ggr
Ambellah
0

Vad ska jag göra?

Hej! Är det någon som vet var man gör av kaniner man inte kan ha längre? (allergier) Har försökt annonsera men ingen verkar intresserad.. Pappa sa att vi i värsta fall får lämna bort dem till zoo.. fast är ju inte säkert att dem har plats heller.

SNÄLLA svara bara på frågan, omständigheterna känner jag mycket väl till dvs. min allergi så det går absolut inte att ha kvar dem :/

Mvh Alice och Morpen :)

Klara.b
0

Jobbigt :/ Har du provat på olika grupper på FB? Du kan ju höra med uppfödaren om hon kan ta tillbaks de? Omplaceringshem, om det finns något i närheten kanske är en möjlighet?

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

marithaj
0

Lämna dem till omplaceringshem :) Det kostar en liten slant, men då kan du också vara säker på att kaninerna blir väl omhändertagna och framöver har möjlighet att få komma till ett nytt hem.

Det finns medlemmar här på KiF som driver omplaceringshem, duktiga Clariiz är en av dem ;)

Här är länken till hennes sida: http://skorpans.webs.com/

Ambellah
0

Jag har gjort allt det men ingen har hört av sig ..

Vill bara tillägga till er som läser detta att dethär är nog anledningen till varför folk slänger ut sina kaniner i skogen osv. jag säger INTE att jag ska göra det men alla ni som sitter och säger "herregud hur kan man göra någon sånt?" osv. jag tror detta mycket väl kan vara anledningen. Vill bara att ni ska tänka på det!!

Ambellah
0

#2 okej, tack ska du ha, ska genast titta upp det ! :)

[Bolten]
0

#3 Vad menar du? Vad är de man ska tänka på? Väldigt okonkret skrivit :p

Ambellah
0

#2 ganska långt bort för att frakta både kanin+burar och alla tillbehör men absolut ett val om ingen närmre hör av sig, tack ska du ha! :)

marithaj
0

Förstår att det är hemskt jobbigt och att du känner skuld för att du inte kan ha dina fina långöron kvar, men allergi rår man ju verkligen inte för!

Var bor du? :) Eldsjälarna som driver omplaceringshem brukar ha kontakt med varandra, även om de olika hemmen ligger i olika delar av landet. Kanske kan någon av dem tipsa om ett omplaceringshem som finns närmare dig, om tex Eskilstuna (där Clariiz finns) är för långt bort :)

Suskiv
0

Vart finns du? Om kaninerna bor ute och det finns burar så kan de få flytta hit.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Ambellah
0

#5 menar att om ingen vill ha kaninen du måste göra dig av med. Låt säga att det är en familj där 5åriga dottern tröttnat och övriga familjemedlemmar inte har så stor erfarenhet/kunskap då är det väl lättast att ändå släppa ut dem i skogen om ingen vill ha hen? Var mest en tanke jag hade…

#7 jag bor i Gävle :)

Ambellah
0

#8 Exempel på saker som ingår:

*rejäla burar till båda (2 uteburar och 1 innebur)
*kompostgaller
*mat
*hö
*spån
*övriga saker såsom flaskor, borstar, koppel osv

* LIBRA HINDER!!!!

Såg nu att du också bor i eskilstuna.. jag bor i Gävle. Lite långt för frakt av burarna.. :/

[Bolten]
1

#9 Vad spelar de för roll vad som är lättast? Och hur gammal barnet är eller liknande, har man valt att skaffa ett levande djur så kan man inte bara släppa ut de för att man "tröttnat"? Förstår inte riktigt vart du vill komma? :)

Suskiv
0

Ok, Om man kan lösa frakten så kan de få flytta hit. Men jag gissar att det är samma problem som hem till Clariiz. Jag bor närmligen okckså i Eskilstuna.

Ambellah
0

#11 Men menar att många småbarnsfamiljer skaffar kanin som första husdjur då dem tycker dem är små söta relativt lätta att ta hand om dock helt utan kunskap att dem t.ex. kan leva i 8 år. När barnet tröttnat kanske kaninen är 4år då är det svårt att få den såld då inte många vill ha äldre kaniner och då väljer många att släppa ut dem i skogen eller liknande då det är lättast att göra sig av med dem på det sättet. Var som sagt mest en tanke jag fick.. men aboslut inget jag skulle göra!

#12 ja precis, men jag får höra av mig om ingen som bor närmre hör av sig !

[Mi-rand-a]
0

Funkar de inte att ha dom ute? Annars såg jag på blocket i sommar där man kunde lämna in sin kanin och andra djur som är i behov av hem som dom sen hyrde ut, dom verkade vara riktigt duktiga så de stod att dom hyr ut dem till noggrant kontrollerade hem, dom hyr ut kaniner för att inte tappa kontrollen av varje individ mm.

Fridaaaa
0

#13 Dock är det djurplågeri att göra så och okunniga människor släpper ut, som inte tänker alls :S Bli så arga på såna som gör så :(

Du får helt enkelt vänta ut tills du hittat nytt hem till dom, eller hitta omplaceringshem, finns inte mycket annat att göra.
Att ta dom till zoo är inte bra :S

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ambellah
0

#14 ser helst att dem hamnar hos ETT hem då jag anser att dem behöver trygghet, men tack ändå! :)

#15 jag vet :/ har själv tagit hand om en stackare ..
Som jag skrev har jag så häftig allergi att jag inte kan ha dem kvar då det utlöser allergiska anfall, som hände senast jag var på sjukhuset. Nu ska jag också börja ta sprutor mot min extrema kattallergi och om man då utsätter sig för fler allergier samtidigt så ökar risken att få allergi anfall/chocker vilken skulle vara onödigt då det alltid finns risk för att avlida/bli mycket sjuk (i värsta fall) samt utveckla astma.

[Bolten]
0

Men vad har de med tråden o göra? Att vissa gör så? Och vad är de du tycker vi andra ska tänka på?

annainorrland
7

Det är väl självklart att om ingen vill ha kaninen och  att man inte kan ha den kvar själv så åker man till en veterinär och avlivar den. Ingen kan väl vara så dum att den släpper ut en tamkanin i skogen.

[Bolten]
0

#18 precis, därför jag inte fattar varför vi medlemmar ska "tänka på det" som om alla släppte ut kaniner till höger o vänster.

Fridaaaa
1

#18 Dummaste jag hört! Man avlivar inte friska kaniner hur som helst, bara för att man inte vill/kan ha den kvar. Då ska det vara extremfall, alltså riktigt kraftig allergi och att man har försökt allt.
Finns tyvärr många som gjort det ja.

[Bolten]
5

#20 "dummaste jag hört!" kan du ju inte riktigt skriva, det är rätt kränkande mot #18
Man kan visst avliva friska kaniner, jag skulle själv gjort det ifall jag inte hittar ett bra hem och inte hade kunnat ha kvar den utan tvekan.

Saaara
6

#20 Det är la bättre att man avlivar kaninen än att den sitter i sin bur hela livet för att man inte får sållt den?

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Fridaaaa
0

#21 det är inte mot personen i fråga utan kommentaren att om man har tröttnat på kaninen är det ok att åka till veterinär och avliva bara för att man inte hittar nytt hem.
Och läs hela min kommentar så ser du vad jag skrivit ang det.

#22 Du har inte läst hela av det jag skrev va?
Det har jag inte påstått. Läs sista vad jag skrev i den kommentaren så ser du :)

[Bolten]
0

#23 men herregud, var i "#18 Dummaste jag hört! Man avlivar inte friska kaniner hur som helst, bara för att man inte vill/kan ha den kvar. Då ska det vara extremfall, alltså riktigt kraftig allergi och att man har försökt allt."

kan ha misstolkats till mitt svar i #21?

Fridaaaa
0

#24 Du skrev att det var kränkande med h*n som skrev det, men jag svarade att det är inte riktat till personen.
Jag skulle aldrig avliva ett frisk djur om det verkligen inte är extremfall som jag skrev högre upp.
Och jag har inte misstolkat något du skrivit. Har läst och svarat helt enkelt.

annainorrland
3

#23 Och jag har aldrig påstått att det är okej att avliva en kanin för att man  tröttnat på den.

Diskussionen var ju ifall man gjort allt för att hitta ett bra hem åt kaninen men inte lyckats med det. och att man inte heller kan behålla den pga t.ex allergi, inte att man  tröttnat.

Kan man inte behålla den eller hitta ett hem där den kan få ett bra liv så tycker jag att avliva är ett bättre alternativ, ja

Ambellah
1

Kommer antagligen bli omplacerimgshem..

Frosstis
0

Är dom inne eller ute? Har du syskon? Om ditt syskon kan ha kaninerna i sitt rum eller om dom kan sköta kaninerna tills de hittar ett hem. Ifall de kan gå ut och gosa, mata, rasta och sådant så slipper du göra det, och om de bor inne kan de kanske bo i deras rum, och du inte behöver gå in dit? En liten lösning tills hem kommer upp..

Suskiv
1

#18 Kaniner kan man avliva hemma, bara man vet vad man sysslar med.

[Bolten]
1

#29 de tillförde väl inget direkt? var man avlivar kaninen om man nu gör det..?

Emmny
0

Det ni pratar om har inget med tråden att göra, ni kan ta det på pm ist !!

Du kan ha den ute, sätt ut den på sommaren och tilldess kan du ju ha den i nåt rum där du aldrig är. Jo, sätt ut den på sommaren/våren och sen låt den vara ute.

Jag skulle kunna ta emot den, men bor nere i skåne :(

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

Saaara
1

#23 Du skrev att du tycker inte man avlivar kaniner om man inte gjort allt för att få sållt den eller har krafitg allergi. Inget jag missat? Förstår inte vad som är felet på att avliva en kanin som ingen vill ha och inte man själv heller. Kaninen lider ju inte av det så länge den får en smärtfri död. Och är man själv heller inte så känslig är det ju inte heller så svårt.

Du kanske inte skulle göra så men det betyder inte att man inte får avliva friska djur hur som helst. Jag skulle inte heller göra det men det är ju inget fel på att göra det.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Ambellah
0

#28 det enda problemet nu är frakt av burar främst. Kaninerna skulle jag kunna ta ner själv med tåg :/

#31 så synd att jag bor i kalla norrland !

[MiniPim]
1

Jag skulle avlivat min kanin om jag inte kunde ha den och inte hittat ett bra hem. Kaninen mår bäst så, ät ju bättre än att den ska sitta bortglömd i en liten bur.

[MiniPim]
0

#10 säljer du hindrena "seperat" eller vad man nu säger? Eller säljer du endast till den som vill köpa nineb?:)