Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3573 ggr
mandyosv
1

(S) "aggressiv" kaninunge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har läst här att många erbjuder sig att ta sig an "aggressiva kaniner".

Jag har en liten kaninhona, Fiona, som var världens goaste. Jag köpte henne till min pojkvän, men har inte kvar numret till uppfödaren.

Hon är mycket hanterad, intagen varje kväll, tar ut henne på morgonen till Hage osv. Ofta gosad med osvosv.

Men nu plötsligt har hon börjat visa tecken på aggressivitet. Det började med att jag märkte det i hagen då jag stoppade ner handen och hon gjorde utfall, kändes inte okej. 
Nu har hon flyttat in i ett fack i kaninhuset och fortsätter att göra utfall. Hon får inte mat i skål längre men det räcker att man stoppar in handen och hon attackerar, morrar och sparkar med alla ben mot armen/handen. Hon är snäll att hålla. Jag har aldrig blivit biten av henne, ingen har blivit biten.

Nu är detta inget jätteproblem såsätt. Det kan vara en tonårsperiod. Men i vilket fall så är nu min något oerfarne pojkvän rädd för henne och jag tänker inte använda en sådan här kanin i Avel heller.

Så därför vänder jag mig till er här på kif, om någon vill ta sig an "problemet"? Självklart tar jag tillbaka henne om ni tycker att det absolut inte funkar. Men jag tror att någon kan fixa henne säkerligen.

Hennes beteende handlar inte om rädsla, hon är mycket social och kommer fram och vill hälsa, men som sagt, utfall när man kommer nära.

(Önskar inga påhopp eller andra konstiga åsikter, jag önskar bli av med henne till någon som vill, för vill ej ha en kanin som i ung ålder visar sådana här tendenser. Min kaningård ska vara helt fri från sånt här beteende)

Kan leverera till Helsingborg, Göteborg, Jönköping, & nu i helgen Alingsås.

Vill ha kontakt med nya ägaren, eller om någon vill ha henne på prov. Ett miljöombyte kanske räcker?

Kan visa film på hennes beteende om någon vill.

Nu har jag skrivit denna "annons" Som om det var en riktig problem-kanin. Men jag hade likagärna kunnat skriva en vanlig annons och sedan i slutet skrivit några rader om att hon är något elak i buren. Hoppas ni förstår vad jag menar!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[_hsleiufhbtv]
1

Hade kunnat prova henne. Men vill se film först.

minaninar
1

Om hon är snäll i famnen och inte bits, utan bara blir sådan i buren så måste det ju vara revirbeteende. Kastrera hjälper ju. Annars lära sig mer om revirbeteenden och hur man kan arbeta med dem.

(om du inte tror det finns en chans att hon blivit tjuvparadOskyldig)

mandyosv
1

Okej var bor du? =) Jag kan fixa filmen nu!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

mandyosv
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#2 Nej hon är inte tjuvparad! Hon är väldigt ung. Kommer inte ihåg exakta datum men inte över 4 mån. Lämnar gärna över de revirgrejerna till någon annan som vill då jag vill ha helt fritt från sådant beteende!

mandyosv
3

Nu är hon liten men tänk om hon vart en stor kanin? Då hade de inte vart lika kul.

[_hsleiufhbtv]
2

I Skåne, Jag antar att du retade henne för att få fram hennes beteende, men hur hanterar du henne annars? För i filmen när du tog det lite lugnt med din hand så lade hon sig ner och väntade på att bli tagen, då ändrade du handen och hon attackerade igen. Men var snabb helt enkelt, lägg en hand över huvud och öron sen bara ta henne till en början. För så aggressiv verkar hon inte vara om du inte triggar fram beteendet.

mandyosv
2

Jo! Men det är ju för att visa hur hon gör! Klart jag inte retar henne såhär i vanliga fall. Men det räcker att jag ska ta upp henne ur ute hagen och hon attackerar. Det är inte alla gånger hon är dum, men det är ju väldigt ofta!

mandyosv
2

Ingen av mina andra kaniner skulle bete sig så som hon gör även om jag "retar" dem!

[EllenAlicia]
4

dra inte bort handen ;)

[_hsleiufhbtv]
4

#7 haha tänkte väl! Men testa att ta det mer lugnt med henne. Bara sitt och prata med henne med öppen bur och ge en liten gurkbit då och då, lugnet och förtroendet spelar stor roll :) #9 jo, vi ska visa kaninerna respekt, lika väl som dom ska visa oss respekt. Så där har du fel. Om din mamma tvingar dig att äta något fast du är proppmätt, då vill du ju inte? Samma sak här. Kaninen vill inte, vänta tills den vill och ha tålamod. Så där har du fel tyvärr.

mandyosv
3

#10 Jo asså tro mig vi har grejat med henne jättemycket, men jag ska kunna plocka in henne från hagen och in i inneburen utan att hon ska göra utfall. Detta har kommit ganska plötsligt, hon har alltid varit väldigt "på" att komma fram, alltså hoppa fram, men nu har hon börjat göra som på videon istället för att bara vara nyfiken.. Som sagt vill jag inte ha en kanin som beter sig såhär! Då jag vill ha trevliga avelsdjur och nu passar hon inte som maskot heller.

Menar inte att jag brukar reta mina kaniner, men om jag skulle klappa mina andra kaniner med tröjan så som jag har den där hade de inte attackerat mig.

[EllenAlicia]
2

nej du har fel

:holmgreen:
9

#12 Du kanske ska motvera ditt påstående istället för att bara säga: du har fel.

mandyosv
3

#12 vadå nej jag har fel?

Vill ni gärna ha en kanin som beter sig såhär så är ni välkomna att ta henne!

2

#14 Jag tror 12 menar till #10 :)

[EllenAlicia]
2

#14 inte du, lugna ner dig. Du behöver inte bli så sur

mandyosv
0

#16 Nej jag är inte sur =) Är bara lite irriterad över att våran söta kaninunge är icke-trevlig!

2

#16 läs igenom det du skriver innan du skickar, det är lite svårt att tolka åt vem du skriver när du skriver:

nej du har fel

Vincent...
1

lägg handen bara brevid henne så att hoon lär sig att handen inte är något farligt.?

HAHAHAHAHAHA…..

[EllenAlicia]
1

precis som #19 säger! de är så jag mena!!!

#17 bra :)

#18 ok

3

Tillbaks till tråden..

Hoppas du hittar nån som kan jobba med henne. Jag hade älskat utmaningen om jag hade fått för mina föräldrar. Tyvärr bor jag hemma och har inte friheten att välja själv :/ Jag har en "problem kanin", han har bott här i 3 år och jag har laggt ner mycket tid på honom, nu har han blivit så mycket lugnare  buren och är lättare att hantera. Men som sagt, jag får tyvärr inte..

mandyosv
1

#19 Det är inte det som är problemet, hon är mycket välhanterad och vi har som sagt grejat med henne dagligen, hon har tillochmed fått springa löst ibland ute. Det är nu som hon plötsligt blivit väldigt kaxig!

[_hsleiufhbtv]
5

#11 jo det förstår jag, men jag testar gärna henne om du kan fixa transport ner till Skåne. Åker dock på semester i helgen och kommer hem 1a augusti tyvärr.. Så får bli senare isf. #12 har du någon erfarenhet av sådant här? Nej precis. Men vill också ha en motivering. Jag har tränat och tagit hand om omplaceringskaniner som varit sjukt aggressiva så jag kan ju faktiskt om du inte tror på mig. Ingen av dom har aggressiva tendenser idag. Eller jo, en, men det är bara om man luktar annan hane ^^ #16 vem har sagt att hon är sur? Dessutom ska du inte säga något om den biten lille du.. Kolla i din "klotråd" så ska vi se vem som är sur.

[EllenAlicia]
3

du vet inte om jag har ngn erfarenhet! så sluta hacka på mig hela tiden! du är riktigt taskig mot mig och det är inte kul, fattar du!?

Vincent...
1

#22 hon kanske har ont någon stans, du kanske kan gå till veterinär och undersöka henne för att hon blev ju så helt plötsligt ?

HAHAHAHAHAHA…..

Vincent...
2

#22 hon kanske har ont någon stans, du kanske kan gå till veterinär och undersöka henne för att hon blev ju så helt plötsligt ?

HAHAHAHAHAHA…..

5

Det är inte nån s.k tonårsperiod då? Jag förstår att du kanske inte vill använda henne i Avel vilket som, varför föra det vidare lixom.. men det jag tänkte var att det kanske bara är en period då du skrev att hon är kaninunge (?) :)

[_hsleiufhbtv]
3

#24 du verkar inte ha aggressiva kaniner direkt? Och vad jag förstått har du aldrig haft det heller? Men vill fortfarande ha motivering varför jag har fel :) #25 ja det kanske beror på det, kolla upp det TS!

mandyosv
1

#27 Ja det är sant, kan säkerligen vara en tonårsperiod, men som du själv skrev, inget jag tänker ha i Avel, om hon får ungar som jag sedan säljer och de får en sådan här tonårsperiod, så är det inte kul för mig, eller köpare. Så jag tänker helt enkelt inte ha kvar henne.

Vill bara poängtera att alla gärna får läsa själva tråden första inlägget igen, jag förklarar att det inte är ett stort problem säkerligen, men att jag inte vill ha henne kvar, därför letar jag nytt hem åt henne men självklart informerar jag om hennes brister.

Tack LivetsKaniner för att du erbjuder dig!

mandyosv
2

& Tack till :Holmgren: också såklart!!

Fridaaaa
1

Sådär höll Flizan, min ena kanin, på mellan hon var 4-6 månader gammal, sedan slutade hon. Det enda jag gjorde var att inte dra undan handen och hanterade henne mycket.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[EllenAlicia]
1

man sa ej dra handen undan för att då lälr dem sig att om de tex sparkar så tar hon bort handen

#31 precis!

mandyosv
0

Nu är fiona död :) Hon avlivades igår efter att hon högg mig i handen. Vila i frid

[hejhejnaffy]
5

#33 varför? Kunde du inte sålt henne till någon som kunde fixa henne i stället?!

Fridaaaa
0

#34 inte säkert att det hade gått? Vet man aldrig… Och hon har ju försökt omplacera henne?

eamy
2

Sorry om jag kommer lite sent, men kaninen ser ju inte alls aggresiv ut. öronen frammåt och en glimt i ögat ..
Att vara 4 månader och inte ha någon som kan lära upp henne hur man ska bete sig är nog svårt .

Min kanin hona var exakt likadan till en början. när man hane som hon bor tillsammans med upptäckte detta betende satte han stopp för det . han var hennes lälare och visade hur man skulle göra .

så jag skulle säga att denna lilla flicka bara testade och ville se vad gränsen gick, ute i det vilda om hon ade hållt på så mot en kanin så hade den "attackerat/bitit" tillbaka och sagt nej jag är högre i rang och vill du inte lyssna på vad jag säger så kan du dra.
Men de signalerna du ger är att  stoppa ner en osäker/frustrerad/arg hand i buren, ja då är det ju klart kaninen tar över ! vissa djur orkar inte med osäkra själar och kräver då istället en stark ledare ..

det är svårt att förklara med tanke på att kaniner inte är flockdjur, men vi människor gör ju dom nästintill flockdjur med det beteendet vi har ..

Vila i frid lilla kanin <3

[hejhejnaffy]
1

#36 håller med dig till 101 %! #35 varför skulle det inte gått? Hon var ju bara en liten bebis! Dem är mycket lättare att uppfostra och ändra på än vuxna kaniner. Stackars lilla Fiona, vila i frid

mandyosv
0

Just precis Frida.

Till er andra: Hon blev värre och värre och var faktiskt över ett halvår gammal. Och hon högg mej upprepade gånger. Igår blev sista gången och nu mår hon säkert bra och slipper lida av det fel som gjorde att hon betedde sig som hon gjorde :)

#36, Den filmen är gammal. Jag brukade inte göra så som jag gjorde i videon. Men tänker inte ha en kanin som bits så fort man öppnar buren :) Och jag har ca 40 kaniner, hon är den enda som beter sig sådär.

[Bolten]
5

tycker det va rätt val, men tråkigt när de blir så såklart :(

mandyosv
1

Ja självklart tråkigt! Men skönt att slippa mata henne denna morgon. Och enbart mötas av positiva, tacksamma och keliga kaniner! Fiona har det säkert bra med hennes själ och sinne någon annanstans!

Fridaaaa
0

#37 Ja det vet jag väl? Men det kan lika väl varit något psykisktt som inte gick att fixa. Och TS har ju försökt hitta hem till den, mer kan hon ju inte göra om det inte fungerar.
Alla kaniner kan man inte "fixa" och som #38 skrev, var hon över halvåret, inte bara 4 månader.

Friggeshoppkaniner
0

Skulle inte Livets kaniner ta henne? Tråkigt iaf :( Vila i frid Fiona

[Bolten]
0

#37 Men beteendet är inte friskt så varför ska man försöka uppfostra det? En kanin som bits mår inte bra, det finns inget mer att diskutera.

#40 Preics, en kanin som inte lever, lider inte :)

Frosstis
0

Amandaa :( RIP ♥

Zakarias
0

Har en kanin som är lite över 1,5 år, har typ samma beteende. Vad borde jag göra? Borde jag avliva hon?

Zvintos
0

Eftersom annonsen inte längre är aktuell, så kommer jag att låsa den. Om några vill fortsätta diskutera avliva eller ej, när det gäller en aggressiv kanin, så får det göras i en ny tråd i sådana fall.

[Bolten]
0

#45 jag hade gjort det.

Inlägget är låst för nya kommentarer