Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 762 ggr
KaterinaPetrova
0

Underlag till hårig kanin

Som ni säkret har hört tidigare har jag en lejonhuvad kanin som gör sina behov i hela buren. Jag har tröttnat på att använda kutterspån som underlag. Eftersom han skvätter ut det… Plus att det fastnar i hans päls. Undrar därför om ni har något tips? på något annat underlag? Vill att det ska suga upp kiss bra, och även vara prisvärt då jag byter underlag i hans bur varannan dag. Det skulle vara ett stort plus om det finns att köpa på Granngården till exempel, då jag inte är inne i en djuraffär så ofta (bor långt bort) Glad

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

Marshmello
0

Det jag hade till min angora var ett lager med spån och sen massa halm ovanpå det. Har du provat det? :) Ingenting fastnade i hans päls då.

KaterinaPetrova
0

#1 Tack för tipset! Nej inte med halm, men jag har testat med hö. Dock så hjälper det inte då han gräver hela tiden. Skrikandes

[EmmaLillisLinsved]
0

Jag har sån träpellets som man eldar med till min lejon dvv.. Funkar superbra! :) Inget fastnar i pälsen, det är drygt räcker länge, man behöver inte dammsuga 20 gånger om dagen, det är väldigt billigt 32kr för 16kg och när dom kissar så blir det till ett jättefint spån som sjunker till botten.. :) Stort + är att det luktar knappt nånting alls! :D Enda negativa är att det är ganska tungt och släpa runt på när man ska hämta hem det och så. :)

[EmmaLillisLinsved]
0

Tror t.om att dom har det på granngården.. Har för mig att jag såg det i deras reklamblad! :)

KaterinaPetrova
0

#3 Det låter toppen! Är nämligen trött på att plocka spån efter honom när han hoppar in och ur… Är det riskfritt för kanin då, dammfritt och så där? Glad

Marshmello
0

#3 Nu har jag inte använt sådana pellets själv, men har fått för mig att det är ganska hårt för kaninerna att gå på. Är det inte det? :)
För man måste ju tänka på tassarna och så också =)

[EmmaLillisLinsved]
0

Hade spån till min tjej förut och slutade med spån i HELA huset.. :P Absolut, det är bara vanligt trä som är ihoppressat. Inga kemiska tillsatser eller så, bara rent trä.. Dammar inte överhuvudtaget och det fina spånet som blir när det blir blött dammar inte heller utan lägger sig på botten så det är väldigt lätt att se vad som är skitigt när man städar sen! :) Dom säljer det som kattströ också på brännslehuset i kalmar och jag frågade dom där när jag köpte det första gången och dom sa att det var ingen fara att ha det till kanin.. Inte heller farligt om dom skulle få för sig att tugga i sig det då det inte innehåller några farliga ämnen och det sväller inte i magen och faller sönder i kontakt med väta så man behöver inte oroa sig för att det ska fastna heller! :D

KaterinaPetrova
0

#7 Tack för ditt svar! Det är nog värt att testa :)

#6 Det finns ju även något som heter "toalett" och jag har för mig att det liknar sådant pellets som #3 skiver om. Och så har han ju hö över faktiskt, så det blir ju mjukt :)

LisaKanin
0

Jag har träpellets man eldar med i mina teddysars toalådor och det är precis sådär suveränt tycker jag också. Det är dock ganska hårt så man skadefinitivt ha ett tjockt lager hö eller halm över om man har det som strö i en hel bur. ToaLätt är pressade pellets av papper och inte trä, jag har det också ibland, det ärlättare och lite mjukare. Inte lika drygt, dyrare och suger inte lika bra. Luktar mer också tycker jag. Men man kan blanda de två också.

Fridaaaa
0

Jag har spån plus halm till mina :D

#9 Dom är ju hårda :S

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
0

Jag har halmpellets till min teddyvädur, fastnar inte och ligger still. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~