Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 776 ggr
bibbow
0

allergisk med kanin i rummet

hej!

nu är det så att jag har en liten fråga/problem. för några år sedan fick jag reda på att jag är hundallergiker. eftersom kaniner är pälsdjur och skräpar ganska mycket runt sin bur, så hade vi de i källaren. nu tycker jag faktiskt lite synd om min kanin som sitter där hela dagarna när jag är i skolan och så, så nu vill jag flytta upp henne på mitt rum. men mamma säger att vi inte kan göra det för att risken att min allergi blir värre. min fråga är, kan allergin bli värre?

dermot
0

Det är svårt att svara på då alla är olika.

Ni kan ju prova. Kan du gosa med den, städa/fodra och så även om du är allergisk? Tänkte på att vissa "blir av" med sin allergi efter ett par år.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[JeanetteK]
0

Jag har erfarenheter åt båda hållen. Min svägerska tål inte katter, men om hon är med katter koncentrerat så blir hon mindre allergisk konstigt nog. Sen har jag en kompis som inte tål just kanin och klarar inte av att ha den i sitt rum för att det blir värre när den är nära hela tiden.

Om du har allergi som sätter sig på andningen, alltså astma eller så, bör du nog inte ha den i ditt rum. Annars kanske din mamma kan gå med på att du testar? Det kommer nog märkas rätt snabbt om du klarar av det.

Själv tål jag kanin men inte hö, så jag kan inte ha själva kaninburen nära min säng, då nyser jag mig galen! Vi har vår ute på sommaren och i stallet på vintern. Men det beror ju på hur man bor så klart.

Förstår att du vill ha den hos dig. Känner likadant. kram

KaterinaPetrova
0

Jag tål hundar, och katter om jag inte gosar med dem allt för mycket. Min allergi har blivit bättre med åren som tur va. Tog upp min innekanin till mitt rum och hade haft den där i 1 veckas tid, igår stod jag inte ut längre och flyttade ner honom igen. Har fortfarande ett torrt, irriteratöga och klåda på handleder… Dock var höet problemet, tål inte pollen eller hö egentligen. Obestämd Fast du kan ju alltid prova, det är jättemysigt att ha sin kanin på rummet! Glad Dock så lät han allt för mycket… Skrikandes

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

Zakarias
0

Varför skulle det bli någon skillnad när du flyttar upp den om du ändå är i skolan hela dagarna?

Jag har själv pälsallergi och jag skulle inte komma på tanken att ha pälsdjur i mitt rum. Hade djur i mitt rum från början,men jag fick sånt hemst näsblod av det…

[Mi-rand-a]
0

min mammas sambo är allergiskt mot nästan allt förutom kaniner och märker att han börjar tåla hundar också men de tycker inte han även fast vi andra ser de :)

Fridaaaa
0

Är du allergiker rekommenderar jag inte att du har kanin i just sovrummet. Jag har husdammskvalster "bara" men det är precis så att jag kan ha marsvinen i sovrummet (är ett måste på vintern). Vaknar med halsont på morrnarna men går över sen :)
Men dom ska ut i vardagsrummet till våren igen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Suskiv
0

Inga husdjur i sovrummet om du är allergiker. Inomhus kan du testa, men gör inte det i sovrummet. Kroppen måste få vila från allergner på natten.

Två av mina barn är allergiska mot katter, hästar och hundar. En är även allergisk mot damkvalster, al- och björkpollen.

Våra kaniner bor ute just pga det, men vi har marsvin och hamstrar inomhus. De bor dock i vardagsrummet. Det fungerar bra, inga reaktioner.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

bibbow
0

tacksam för alla svar :) jag har så att jag kan ha min kanin i ett rum så att jag inte har den direkt i sovrummet, men ändå i mitt rum, då jag har 2 rum :) aa, så nu ska jag bara fixa så att buren står säkert från alla eluttag m.m, så kan hon flytta in :)