Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kullplanering
Läst 714 ggr
CorneliaAndersson
0

Stamtavla eller H-bevis?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Planerar ju ta en kull på en viltgrå och en Blå Zobel (ni kan kolla hemsidan om varför jag tar kullen o,s,v.).

Om jag förstått det rätt så brukar första kullen (generationen) bli i färgen svart (?) men att de sedan bär på viltzobel.

Så, vad tycker ni?
Ska man sätta stamtavla eller bara H-bevis på ungarna?
Jag tänkte om man kunde ställa ut de svarta ungarna. :PP

Tacksam för svar!:)

(Ja, jag är medlem i SKAF och har ett uppfödarnummer. Jag har även haft kullar innan, så jag vet vad allt innebär.)  :)

www.borgargatanskaniner.weebly.com

(Vet ej om jag satte i rätt grupp)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Blenky
0

Som jag förstår det så är Sture viltgrå och CoccoNella är blå zobel. Vet du vad de har för färger i släkten? Utifrån deras färger (vet inte vilka anlag de har) kan jag säga att ungarnas färger bara kommer att bli viltgrå, alla med blå-, enfärgs- och zobelanlag (om det heter så). Sen så beror det på vilka dolda anlag de har. Det kan bli svarta ungar om Sture har enfärgsanlaget, annars är det typ viltgrå som gäller Glad

Är Stures och CoccoNellas föräldrar stambokförda, eller kommer ungarna få luckor? Om ungarna inte kommer att kunna bli reggade tycker inte jag att det är någon mening att skriva stamtavla på dem. Jag skulle även föredra att även CoccoNella är utställd och reggad innan kullen, om ungarna ska ha stamtavla Glad

Nu känner jag att jag är väldigt frågvis, men jag vill gärna ha en så bra helhetsbild som möjligt Flört

// Rebecka Glad

Trollsländans kaniner:
Dvärgvädur; madagaskar och viltgul samt manteltecknat

Zakarias
0

Som #1 skriver så borde det bli viltgrå, om han nu inte bär på enfärgsanlag.

Jag skulle nog inte skriva stamtavla på dem, tycker att det bästa är att färgavlar så man inte får fram något oönskat i frmatiden. Men utifall det skulle komma en jättefin, då skulle jag överväga att skriva stamtavla.

Har redan tipsat dig om att para med pappan så det blir blå zobel, men det ville du ju inte :P

Ph77
0

Är ungarna fullt stambokförda bakåt och får en Godkänd färg? så är det väl naturligt att fortsätta stambokföra. Varför skulle man inte vilja det?

ph77

Zakarias
0

#3 Det kan ploppa upp viltzobel i framtiden. Och det är inte godkänt i utställningssammanhang

Suskiv
1

#4 Det är ju inte svårare än att man meddelar köparen att de bär på zobelanlaget.

I vilket fall som helst så kan ju renavlade även bära på allt möjligt, Jag fick ju tex en ryss i min kull trots att mamman är renavlad viltgrå och därmed inte borde ha dolda anlag för vit rö, zobel eller ryss.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Zakarias
0

#5 Jo, men om den köparen tar en kull och skriver stamtavla. Och sen så berättar den inte om det. Det är ju någonting som kan hända. Men man får ju göra som man vill.

CorneliaAndersson
0

Sture: (stambokförd på 94,5p)
Moder: Zobel Brun
Morfar: Zobel Brun
Mormor: Zobel Brun

Fader: Viltröd
Farfar: Viltgrå
Farmor: Viltgrå

CoccoNella:
Ej stambokförd. Hennes mor ska ställas ut nu snart och stambokföras, så sedan kommer även CoccoNella att ställas ut och bli stambokförd.
Moder: Zobel Blå
Morfar: Zobel Blå
Mormor Zobel Blå

Fader: Zobel Blå
Farfar: Zobel Blå
Farmor: Rysst. Zobel Blå

:))

/ Cornelia Andersson,

Ph77
0

En kommentar bara. Kollade på din hemsida och såg att du hade en zobel hane också. Varför inte använda den hanen om syftet är att honan ska få en kull innan hon blir "för gammal"? Dolda anlag bär alla på, stambokför du ungarna så kan köparen (om intresserad) få fram flera generationer bakåt om de nu vill veta färg på förfäderna långt tillbaka… Dock måste båda föräldrarna bära på samma dolda anlag gör att de ska synas på ungarna. Dolda färganlag bär de flesta på. Annat fel som sjukdom på ett kullsyskon till föräldern, bettfel eller annat är mer relevant att berätta för köparen, ja anser jag.

ph77

Zakarias
0

#8 Det är pappan till honan, och TS har tidigare sagt att hon inte vill inavla :)

Ph77
0

Ja då förstår jag

ph77

Ph77
1

Men om du tar en kull med honan och den blåzobel hanen(hennes pappa) så finns en ganska stor chans att få tillbaka ryssanlaget. :-) jag skulle gett det en chans om nu inte den pappan när på något annat dåligt/sjukdom. Jag skulle gjort så men det är ju upp till dig…

ph77

Fridaaaa
0

#11 Är onödigt att köra inavel tycker jag om man inte vill eller måste :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CorneliaAndersson
0

Nja,, vet inte varför men jag gillar liksom ej att köra inavel ;)

/ Cornelia Andersson,