Sårhjälp!! (Bild)
Jag la denna på jättekanin men tyvärr är det ju inte många medlemmar aktiva där så jag lägger in den här också då jag behöver hjälpa henne snarast.
Jag upptäckte precis att min Bella har ett vidrigt sår i sitt ena öra.
Det är stort som ca en enkrona, djupt, minimalt med blod men enormt mycket var. Och det stinker. Stinker.
Jag vet inte hur det har kommit dit, om hon har skadat sig på något och isf vad. Det ser inte ut som om hon rivit sig eller liknande, så jag vet inte.
Finns det någon sjukdom som ger dessa varande sår?
Och framförallt, hur hjälper jag henne för jag antar att jag måste rengöra detta med tanke på den enorma mängden var. Bara badda med koksalt ett par gånger om dagen eller?
Allt det som är gult på bilden är alltså var. Det är jätteinfekterat. Fixar jag detta själv eller behöver hon antibiotika?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag har ingen telefon idag och kan därför inte ringa och rådfråga någon veterinär. Vore väldigt tacksam om någon som vet hur detta bör tas om hand kan hjälpa oss.
Jag hade åkt å köpt asolsprit på Apoteket i första hand! Å tvättat med det morgon och kväll i några dar… Hjälper inte det så åk in till vet :)
Oj ja jag har ingen erfarenhet av detta så jag ska inte bestämma nåt här men som jag TROR , borde du kanske ringa å rådfråga veterinär angående detta så vet nog de bättre!! Men de ser ju ut på bilden som hon kliat och så men som sagt , rådfråga veterinär! :)
Lycka till med allt ! ;)
Om det inte är akut vill jag inte åka till vet förrän på torsdag av ekonomiska skäl. Måste hon in i morgon bitti åker jag såklart in i morgon bitti.
Jag vill helst rengöra det idag för jag antar att det behöver rengöras snarast möjligt, men jag är väldigt oerfaren på sårbehandling så jag vet inte hur jag ska rengöra det. Om jag kan koka egen saltlösning, eller om jag ska använda ljummet vatten, eller om jag inte ska röra det över huvud taget?
Om alsolsprit är bättre än vatten/koksalt köper jag det i morgon bitti, men ska jag då koka vatten till ikväll?
Hon mår bra i övrigt, äter som hon ska och är precis som vanligt, det var en slump att jag upptäckte såret nu när vi låg och gosade och jag kände något mot mitt finger när jag klappade henne om öronen…
Asolsprit e absolut bäst! Det dödar bakterierna och det främjar läkningen… Men tvätta med koksalt ikväll ändå (ett kryddmåt salt o ett par dl vatten) Lycka till!
Jag är inte den som brukar skrika veterinär i första taget…
Men här anser jag nog att det inte riktigt räcker med självbehandling. Örat ser som sagt infekterat ut, och om det varar och stinker så lär hon behöva antibiotika. Infekterade sår ska man alltid vara försiktig med, det kan leda till blodförgiftning.
Finns det ingen du kan låna pengar av tills på torsdag?
#6 Jag har pengar men inte mycket, det var därför jag skrev att om det inte är akut ville jag vänta till torsdag men måste hon in i morgon bitti så ska hon såklart in i morgon bitti.
Jag antog redan när jag såg det och kände stanken att hon behöver antibiotika, men jag hoppades väl att jag överreagerade. ;) Jag ska ringa vet i morgon direkt då jag fått hem min telefon.
Är det något jag behöver tänka på angående antibiotika? Vet att man ibland måste berätta för vet. att marsvin inte tål penicillin tex. Bara så jag vet att hon får den vården hon ska ha, jag har aldrig varit inne med henne förr förutom för kastrering.
#5 Tack! Då ska jag köpa hem det i morgon för hur det än blir lär jag ju behöva rengöra såret tills det läkt. :)
Jag säger också veterinär så fort som möjligt. Att det stinker är ju illavarslande tycker jag.. pga att om det är så infekterat så vill man inte att ninen får in det i kroppen.
Synd att du inte tog fotot och skickade det direkt till någon kaninkunnig veterinär… så hade de kunnat säga exakt hur bråttom det är.
Är övertygad om att t.ex. Djurkliniken Roslagstull eller MÄlarens smådjursklinik skulle svara på den frågan..
ja, det är viktigt att det blir rätt sorts antibiotika..
Om du inte kan få tag i en bra kaninveterinär där du bor, så skulle jag definitivt försöka få veterinären att konsultera med någon av de kliniker jag nämner ovan för behandling.. Det är inget konstigt att en läkare eller veterinär konsluterar med annan läkare om något ligger utanför deras kompetens..
#9 Tack. Jag upptäckte ju såret precis innan jag la upp bilden här, så jag tror ingen veterinär skulle svarat på ett mail så pass sent på kvällen.. Bråttom som i akut ilfart nu på en gång tror jag inte det är eftersom hon mår precis som vanligt i allmäntillståndet, men det är klart, det kan ju gå fort om man får i sig sådana bakterier i kroppen.
Jag dränkte en ren handduk i saltvattnet och tryckte den mot såret, eftersom jag inte vill dra och skrapa med handduken på det om det gör ont. Och lät det vara blött utan att torka efteråt. Det ska tydligen hjälpa till att dra varet ur såret, och det vill vi ju.
Jag kommer fortsätta tvätta och kontakta veterinären så hoppas jag hennes "lilla" öra blir bra igen snabbt, jag tycker att det borde göra ont men jag har inte sett henne bete sig som om hon har ont där.
Vänta tills imorgon bitti och ring runt till OLIKA veterinärer där du bor för att få tag i den billigaste :) var bor du?
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Sorry.. såg inte att du postat så sent.. Nåja, då har man ju iaf inte försuttit chansen..
Nej jag tror inte heller du måste åka in i kväll/natt. Men definitivt att du ska skicka in mejl med bild i morgon tidigt bitti.. typ vid 7-8. Det tar säkert någon tid för dem att svara. Förutsatt att du inte åker direkt till vetten i morgon.. Det går ju att ringa dem också, men skicka bilden så de får en uppfattning. men säger de efter att ha sett bild att det är ok att vänta till torsdag.. så ok. Men som sagt, misstänker att de nog tycker det är lite lång tid. Men som sagt.. jag vet inte.
#12 Jag kan ju faktiskt skicka ett mail till en veterinär redan nu, så kanske jag förhoppningsvis får ett svar i morgon bitti. Även om jag ringer min vet och åker in med henne i morgon kan det vara skönt att ha fått en mer kunnig veterinärs åsikt om det hela att ta med sig. För tyvärr är de inte så kunniga på kaniner häromkring, men sårvård borde de kunna ändå tycker jag.
Bra tänkt!! Rekommenderar Djurkliniken roslagstull.. (Mälarens smådjursklinik också såklart, men jag vågar inte svära på att de är lika snabba med svar.. Roslagstull brukar svara relativt snabbt enligt de jag rekommenderat att vända sig dit). Slå mail på nätet..
Alltså om det blir topikal behandling med antibiotika (lokalt) så är det inte så oroligt.. men är det invärtes så är det viktigt attt det blir en antibiotika som niner tål bra osv.
#14 Jag har nu mailat till Roslagstull, Mälarens, Fågelkliniken och Blå stjärnan. Blå stjärnan har inte resurser till att besvara medicinska frågor via mail men jag chansade. ;)
Förhoppningsvis får jag ett vettigt svar av någon innan vi behöver åka in. :)
de kan ju alltid va en början på skabb men då hade du nog märkt ett Konstigt beteende tidigare
#11 Man ska inte leta upp den billigaste, utan den som är kunnig på kaniner. Finns tyvärr inte många i Blekinge
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#17 håller med dig. finns typ inga i blekinge förutom en som heter Emma
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#18 Ja Ronnebys är bra med kaniner, och precis som du säger, Emma som jobbar där, vet inte hur bra dom andra är där men Emma vet jag är duktig :)
Jag har nu fått svar från Roslagstull. De rådde mig att boka en tid hos veterinären om ett par dagar, och fram tills dess fortsätta badda med koksalt för att se om det drar sig tillbaka. Gör det det kan jag avboka tiden, annars åker vi in. De tyckte inte jag skulle använda alsolsprit eftersom det svider, utan koksalt var bättre.
Varför de tyckte jag redan nu skulle boka en tid om ett par dagar var för att det är bättre att veta att man då har en tid om den behövs, än att märka efter ett par dagar att vi måste till veterinär och veterinären då är fullbokad i några dagar till. Vettigt.
Jag har inte hunnit tvätta eller kolla på såret än idag, men ska ta hand om det på en gång.
#20 Dessutom kan det bli billigare för dig om du bokar nu, eftersom du annars riskerar att få betala extra för "akuttid" (vet ej om alla tillämpar det.. men det är ändå möjligt). Så bra att de svarade så snabbt, samt att det är okej att du fortsätter egenvårda o vara observant.
#21 Ja det med ju, klok veterinär det där. ;) Jag kan ge mig sjutton på att om jag hade sagt samma berättelse till min veterinär hade det hetat "jag råder dig att komma in på en gång" och så hade jag fått en akuttid idag med allehanda olika undersökningar för att maffa på fakturan till bredden. Sorgligt men sant!
Lite OT men när jag ringde för att min katt drack väldigt mycket och kissade på golvet i hallen fick vi tid samma dag. Jag var väldigt ung då och det var första gången jag åkte till en veterinär själv, och det slutade med att de höll kvar min katt som gisslan tills jag, som levde på lägsta studiebidraget, kunde hosta upp nästan 4000 kr för diverse prover som skickats till ett annat land etc… Hujedamig, jag fick tillbaka min katt efter mycket om och men. ;)
Nu har jag i alla fall kokat mer vatten och väntar på att det ska svalna, sen blir det tvätta tvätta litet öra. Förhoppningsvis ska vi fixa detta själva, men jag ska ringa och boka en tid på torsdag som säkerhet.
Alsolsprit svider inte alls :)
#19 Emma tog hand om min lilla tufsan när tufsan skulle opereras :)
#23 Jag vill minnas från när jag var liten att det svider enormt i öppna sår..?
#25 Det är nog salobrin (stavning?) du tänker på kanske? För det svider i öppnar sår:P På mig svider inte alsolsprit i öppna sår.
#25 håller med dig,Svider.
Ojdå, men det är inte den veterinären du ska till hoppas jag?
Ok, alltså kan förstå akuttiden faktiskt då det skulle ha kunna tytt på diabetes eller njurproblem. Det är ju rätt allvarliga problem som kan innebära att djuret lider.
Däremot så har man ju rätt att få veta under undersökningens gång vad saker och ting kostar..? Men visst det kan bli dyrt och försäkring är en bra sak i de lägena för en låg månadskostnad. Och tja, kanske gjorde de mer undersökningar än de borde gjort, kan jag inte bedöma. Fast jag kan undra om det var så att du fick betala för "hotellvistelsen" också under de dagar som gick innan du kunde betala? Eller? Men visst 4000 låter inte orimilgt för ett gäng tester o akuttid. För mig gick det på 3800 för bara röntgen, en natts vistelse, lite meds o vitaminer, deras omvårdnad o matning, undersökning akuttid, osv. Men inget jag ifrågasätter - den vården är ju till skillnad från våran vård inte skattesubventionerad.
Jaja, en parentes. Men när man går till veterinären så bör man tala om att man vill veta saker, vad är det för fel, vad innebär det, vad kan man göra/vilken behandling, förväntad effekt, biverkningar, risker och även någon information om ungefär vad saker och ting kostar (ifall man har det tajt). Men grejen är, om djuret lider så är det pay up eller avliva som gäller..? Kanske att man kan rådfråga annan veterinär ifall det är någon behandling som verkar extra dyr och som veterinären motiverar på ett luddigt sätt.
#28 Eftersom det var första gången jag var hos veterinären själv, visste jag inte om att dessa saker kan hända. Jag frågade såklart först vad det kommer kosta, och de svarade att man inte kan sätta ett pris i förväg utan det beror på vilka tester och undersökningar som behövs göras. (Såklart.) Men jag skulle räkna med några hundra för själva besökstiden, och prover brukar ligga på några hundra de med.
När vi väl var där frågade veterinärerna inte mig om någonting, utan jag fick lämna in katten och åka hem igen. Jag vill minnas att de frågade om de skulle ta de prover som de ansåg nödvändiga, och jag svarade ja på den frågan. De informerade inte mig om att kostnaden kunde bli så pass hög, utan jag hade "några hundra" i mitt huvud.
När jag kom tillbaka på eftermiddagen fick jag veta att det rörde sig om betydligt mer än några hundra, och ska jag vara ärlig hade jag hellre avlivat katten innan någon undersökning, om jag fick veta att det kostade så mycket från början. Har man 1150 kr i månaden finns inte på kartan att man ska kunna betala så stora pengar för en undersökning.
Jag bönade och bad dom att skriva en faktura så jag kunde lösa den på något sätt genom att betala varje månad, men de kunde inte göra det för jag hade ingen inkomst. Jag lämnade veterinärsstationen storgråtande och vansinnig över att jag inte fick tillbaka min katt och satt utanför i flera timmar eftersom jag vägrade lämna kvar min katt. Till slut gick de med på att skriva fakturan i min mammas namn och jag fick med mig min katt hem.
Efter det öppnade jag internet och beskrev vårt problem. Jag fick då veta att jag gav katten galet fel mat. Jag bytte maten till bra blötfoder, köpte en större kattlåda, bytte kattsanden och hällde på mycket mer än vanligt, och poff blev katten frisk igen.
Väldigt mycket OT, men det beskriver hur min veterinär är. Numera vänder jag mig till en annan veterinärklinik längre bort, även om de inte är speciellt duktiga på kaniner och marsvin så känner man ändå att de bryr sig. De lyckades iaf kastrera min feta Bella mycket fint. ;)
Här har du en lista på antibiotikum som går/inte gpr att använda till kanin! Lycka till!
Jag kan meddela att allt det som var varigt igår, redan nu bara är varigt i mitten, ca hälften är borta och bara sårigt.
25 Då måste det vara vanlig sprit som man köper på apotek du tänker på! Vanlig sprit svider… Men asolspriten svider ej! Först å främst står det på flaskan att de inte svider… Jag behandlade ett otäckt sår på mig själv som var en cm djupt och varade som hejsan, det sved ej och efter två dagar var det läkt! :)
Ja asolsprit är jätte bekvämt att använda tar även bort klåd och torkar ut såret så det inte vätskar. Klorhexidinsprit behövs sällan men är det bästa alternativet om det är en rejäl infektion men alsollösning ska nog duga och är mycket mildare att använda.
Tänkte bara skriva att jag fick svar från Roslagstull på morgonen och från Mälaren vid middagstid, Blå stjärnan och Fågelkliniken svarade inte på hela dagen.
Om fler vill lägga det på minnet inför hjälp i framtiden. :)
Det finns två sorters alsolsprit, en med alkohol i och en utan. Använde alsolsrpit på en hund som fanns här hemma, men det var obehagligt för henne, då¨såg jag att den var med alkohol. så jag fick ta en tur till apoteket och köpa den alkoholfria sorten. Oftast så funkar koksalt väldigt bra. Lycka till med din kanin.
#34 Mailat dom i Ronneby? :)
#36 Nej det har jag inte gjort jag vet inte vad det är för klinik. Jag mailade bara de med mest ros bland folket. ;) Men nu behöver jag inte maila fler, såret läker redan riktigt fint!
Såret har läkt fint av tvättningen och nu är det bara en sårskorpa kvar, inget var.
Däremot har hon börjat stöna när hon skuttar. Ni vet det där ljudet de kan göra när de uppvaktar. Hon har inte gjort det ljudet på det sättet sedan hon kastrerades, och nu gör hon det varje gång hon landar i varje skutt. Mhrrrr Mhrrr Mhrrr låter det vid varje skutt. Överanalyserar jag hennes mående nu eller betyder det något?
Mat, bajs, kiss, kel, och den sociala biten är precis som vanligt. Hon verkar må prima ballerina och det kommer nog bli svårt att vänja henne av vid den bortskämdhet hon fått sista tiden.. "Va, vill du ha en TILL morot? Men du fick ju en nyss! Har du ätit upp den? Jahaaa, men det är klaaaart du ska ha en till lilla guuuummaaaan, kom här får jag pussa dig, ligg hos mig, aj du ligger på min fot men det gör inget, du är ju sjuuuuk, ligg som du vill lilla pumpa!!" ;)
#38 Haha hon tycker nog att livet är uuunderbart <3
#38 Hahaaa..
Det låter som ett ljud som tyder på att hon tycker att livet leker - tycker jag med. Jag vet inte ens om jag ska be dig noja på det o ringa vet. Nääe, spontant låter det bara som hon njuter av livets skutt..
höhö… nu är det slut på sötebrödsdagarna: morot är godis, mkt socker o heller inte så himla bra för tänderna därför.
Det råder delade meningar, men enligt mig så är morot typ lördagsgodis - o då inte heller en hel morot, utan kanske en lite lagom skiva..
Men frågar du en del andra här så ger väl folk det betydligt mer o ofta..
Roligt att höra att allt gått så bra o att hon är lever livet.