Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2956 ggr
[Synnerlig]
0

Hur kan jag underhålla min kanin?

Nu har jag inte haft kanin så länge. Jag har haft min lilla sötnos i ca 7 månader. Men min kanin verkar uttråkad. Han biter sönder vägghörnen ibland och på den senaste tiden så ligger han mest och vilar hela tiden. Han hoppar och skuttar inte sådär galet som han brukade göra förr. Minns inte om han slutade med det efter kastreringen kanske.

Jag vet inte hur jag ska leka tillsammans med honom. Jag försöker underhålla honom genom att träna lite på tricks som jag har lärt honom. "Snurr" så går han runt ett varv och "Puss" så buffar han en lite lätt på munnen eller så brukar jag springa in till köket, ropa på honom och när han kommer springandes så får han en liten godbit. Sen springer jag till vardagsrummet och gör samma sak och så kan jag hålla på några gånger fram och tillbaka :) Sen har jag försökt att hitta leksaker åt honom. Han verkar inte tycka om att leka med leksaker utan är bara intresserad av det om det går att äta. Så han har fått leksaker gjorda i pil, halm, sjögräs osv. Han gnager en liten stund men det verkar inte räcka.

Jag brukar klappa honom. Men han ligger ju redan så mycket och tar det lugnt. Finns det inga lekar som kaniner gillar? Jag har verkligen försökt att komma på leksaker eller lekar som han vill hålla på med länge.

Eller så kanske jag bara ska acceptera att han är en väldigt lugn kanin som mest gillar att ligga ner? Det kanske är hans personlighet?

Jag är ju uppvuxen med hundar och där vet man ju oftast hur hundarna mår. Man märker om dom är glada osv. När jag har lekt med min kanin så vet jag inte ens om han tycker att det är kul, förutom att han fortsätter.

Jag är bara orolig att han har det tråkigt för jag vill att han ska ha det så bra som möjligt :)

Så jag hoppas att någon kanske kan komma med några lugnande ord eller tips? och idéer på lekar :)

Fridaaaa
0

Du kan träna saker med din kanin som du tränar hundar: sitt, tass, inkallning, "hopp upp" osv  :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Synnerlig]
0

#1: Han är så duktig på inkallning och kommer alltid när man ropar hans namn och "hopp upp" kan han också så det tar jag nog lite för givet :P Hm… undrar om jag kan träna tass med han, han brukar bli rädd när man rör vid hans tassar. Men jag kanske kan försöka börja med att lära honom att det är okej att jag rör vid hans tassar :) Det jobbiga med att träna honom dock är att jag inte vill ge honom för mycket godsaker, vill ju inte att hans ska bli tjock. Så jag gör bara några gånger med honom :/

Fridaaaa
0

#2 Ja det är ju en bra träningsgrej-

Snurra runt
Kaninagility
Kaninhoppning

mm får ju med :)

Man kan träna utan godis? Kanske kan ge någon pelletsbit istället eller berömma med klapp och kel? :)

[Synnerlig]
0

#3: Jag tränar med pellets. Jag bryter ner dom i mindre bitar också. Men för mycket pellets är ju inte heller bra har jag hört :) Jo, klapp och kel för han också när han är duktig. Men jag eftersom att det inte direkt går att se på kaniner om dom är glada eller inte så vet jag inte om klapp och kel räcker för honom. Jag har haft det alldeles för lätt med hundar i hela mitt liv. Dom visar ju sina känslor så bra och när jag har min lilla kanin som ser likadan ut hela tiden så vet jag ju inte om han är nöjd eller inte, haha :) Han kan ju inte direkt vifta på svansen och skälla glatt :P

skuttis88
0

Hankaniner blir lugnare när de kastreras. Min är också väldigt lugn och sover mycket. Om du har möjlighet kan du träna honom i hoppning eller liknande. Min kanin älskar det och det är bra Motion. Sedan när de har tränat blir de trötta men då kan man ju sitta med dem och bara mysa. Då blir du nöjd för att du fick hoppa med honom och han blir glad när han får ta det lungt efteråt! =)

MVH Celina

Fridaaaa
0

#4 Nej för mycket pellets är inte bra, men istället för att han får det i skål, får han det som belöning vid träning :)

[Synnerlig]
0

#5: Ja, jag får försöka hitta saker som han kan hoppa över här hemma :D

#6: Ja, jag brukar ta så mycket mat i decelitermåttet som han ska få sen på kvällen och så brukar jag ta därifrån så att jag vet att han inte får en massa extra :) Men jag brukar vilja spara lite mat som han kan få i sin skål sen när jag går och lägger mig :)

slarvigt
0

#4 Kaniner visar också känslor, man måste bara veta vad man ska titta efter :) Här är en bra sida som förklarar kaninens kroppsspråk, om man känner sig säker på engelska http://language.rabbitspeak.com/rabbittalk_intro.html

Annars kan jag nämna några nyckelgrejer som jag brukar titta efter när jag vill förstå hur min kanin upplever en situation. Kaniner signalerar mycket med öronen och eftersom min kanin är en vädur så blir han svårare att läsa av, men vissa saker kan man ändå se. Om öronen är som "vinklade framåt" så är han nyfiken, intresserad, glad. När jag kommer in på morgonen i köket där han bor så brukar han springa och möta mig med öronen hängande nästan ända framme vid nosen ser det ut som :)

Om han däremot, i en ny situation, står och "guppar" med huvudet upp och ner så upplever jag åtminstone det också som att han är nyfiken, men mycket mer vaksam än i ovanstående fall.

Om man klappar kaninen och den håller huvudet neråt, men fortfarande har baken uppåt, så tycker den om det. Speciellt om den börjar "hacka" tänder samtidigt, det kan man se som att den spinner.

Det var bara några saker och om du tänker efter så inser du nog att du också vet en massa saker om din kanins sätt att prata på :) Jag har också haft hund innan och visst är de tydliga, men ju mer jag läst om kaniners språk desto mer inser jag att min kanin pratar med mig och jag tycker nog att han är minst lika tydlig :)

Hell
0

Testa att börja klickerträna, det låter ju som att han skulle ha talang för det. :) Stimulerande och roligt!

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

[Synnerlig]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8: Min är också vädur. Jag får försöka ha bättre koll på hans öron då :) Jag tycker mest att dom hänger rakt ner hela tiden, haha :P

Ibland när jag börjar klappa honom så sänker han huvudet och är helt blickstilla och när jag börjar klia honom i nacken och bakom öronen så sätter han sig tillrätta, haha. Så jag antar att han tycker att det är skönt även om han inte gnider med tänderna hela tiden :)

Men jag är bara "orolig" att det kanske blir tråkigt för honom att bara bli klappad hela tiden och kanske vill ha lite mer lek och hopp och skutt. Vad vet jag, haha :)

#9: Vad är det som är så bra med att klickerträna? Förstår ju att man klickar med en grej så fort kaninen gör som man vill, men är det någon skillnad på att "klicka" och att säga att dom är bra och ger dom belöning? :) Jag visste inte att kaniner var så lättlärda, men min kanin verkar lära sig nya trick på en gång så att det nästan blir tråkigt, haha :D Dock är jag väldigt stolt över att han lär sig så snabbt :) Nu kan han "Snurr" vilket är att gå runt i en cirkel. "Puss" som är att dutta med sin nos mot min mun. "Hopp" som jag precis har börjat med då han får hoppa över ett hemmagjort hinder, gjord av två burkar och ett vattenpass, haha :) Och så vet han ju att han ska komma när man ropar på honom och "Nej".

Finns det fler trix som jag kan lära honom som ni kan rekommendera mig om? :)

Min lilla Kuzco :)

Fridaaaa
0

#10 Går snabbare när man klickar, och kan göra det precis när dom gör rätt, gör man det med rösten tar det lite längre tid att belöna. Finns bra fakta på klickertraning.ifokus :D

Söt kanin!:D

[Synnerlig]
0

#11: Aha, då får jag läsa mer om detta då :) Tack :D